REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nocą wyprzedzanie jest bardziej niebezpieczne niż w ciągu dnia. Mimo że od zmroku do świtu panuje zwykle mniejszy ruch na drogach.

Doganiając jadący wolniej pojazd należy przede wszystkim pamiętać, że bardzo łatwo można oślepić jego kierowcę światłem własnych reflektorów. Należy więc dostatecznie wcześnie zmienić światła drogowe, na mijania. Jak wcześnie? Na pewno 200 czy nawet 300 metrów nie będzie zbytnią nadgorliwością. Na długich i prostych odcinkach np., na autostradach i drogach ekspresowych można zmienić światłą nawet w odległości większej

REKLAMA

Zobacz również: Jak przeprowadzić manewr mijania nocą?

Gdy pojazd wyprzedzany znajdzie się w odległości mniejszej, niż 100 metrów, można poinformować jego kierowcę o zamiarze wyprzedzania. Krótki błysk światami drogowymi nie oślepi go, a zwróci jego uwagę na to, co dzieje się z tyłu, za jego samochodem, gdyby np. skupił się na patrzeniu przed siebie, zapominając o lusterkach wstecznych.

Korzystaj ze świateł... innych

REKLAMA

Jeżeli nic nie nadjeżdża z przeciwka, co nocą bardzo łatwo stwierdzić, można rozpocząć manewr wyprzedzania. A więc należy jak najszybciej, nie zapominając o włączeniu wcześniej lewego kierunkowskazu, znaleźć się na lewym pasie, aby sprawdzić, czy przed pojazdem wyprzedzanym nie ma żadnych przeszkód, czy droga jest widoczna na co najmniej kilkaset metrów, czy nie ma na niej zakrętów lub innych niespodzianek. Wszystko to ocenia się niemal wyłącznie w światłach pojazdu wyprzedzanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadąc za innym pojazdem należy zwracać baczną uwagę na jego światła „stop” aby jego ewentualne gwałtowne hamowanie nie było zaskoczeniem. Dotyczy to także jego kierunkowskazów! Czasem kierowcy ciężarówek włączeniem lewego kierunkowskazu ostrzegają, że wykonanie wyprzedzania nie jest w ich ocenie możliwe! Włączony prawy kierunkowskaz, jeżeli nie zapalą się światła „stop”, mówi, że wyprzedzanie jest możliwe. Ta informacja może być myląca!

Zobacz również: Jak wyprzedzać w dzień?

REKLAMA

Kiedy pojazd wyprzedzany znajdzie się obok pojazdu wyprzedzanego, należy jak najszybciej zmienić światła mijania na drogowe, aby poprawić oświetlenie drogi i uniknąć sytuacji, gdy wyprzedzany kierowca zmieni światła drogowe na mijania, aby nie oślepić wyprzedzającego i oba pojazdy przez kilka sekund będą jechały z mocno ograniczoną widocznością. Najlepiej zmianę świateł przeprowadzić dokładnie w tym samym momencie.

Jeżeli kierowca w wyprzedzanym pojeździe nadal jedzie na długich światłach, oślepiając wyprzedzającego, należy jak najszybciej zmienić pozycję za kierownicą tak, aby przestać widzieć jego światła w lusterkach. Wymaga to dość mocnego pochylenia się do przodu. Po odjechaniu na bezpieczną odległość (około 200 – 300 m), można powrócić do dawnej pozycji. Warto także w takiej sytuacji tuż po zakończeniu wyprzedzania włączyć na dłuższą chwilę światła awaryjne. Być może kierowca samochodu wyprzedzanego przysypia i dlatego nie zmienił świateł. Krótkie błyski ostrych żółtych świateł powinien zauważyć, nawet śpiąc z otwartymi oczami. Jeżeli się zamyślił, pozwoli mu to na powrót myślami do drogi i jazdy, a tym samym może ocalić życie jemu i być może kilku innym osobom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA