REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po kopnym śniegu?

Jakubowski Ryszard
Warto omijać takie drogi, bądź szukać tych bardziej uczęszczanych
Warto omijać takie drogi, bądź szukać tych bardziej uczęszczanych

REKLAMA

REKLAMA


Świeżo zasypane drogi są zmorą kierowców. Nie ma problemu, gdy drogę przetrą inne pojazdy lub gdy leżący na jezdni śnieg jest lekki i puszysty. Gorzej, jeżeli trzeba samemu przebijać się przez zasypaną drogę.

Istnieje pewna graniczna grubość warstwy śniegu, powyżej której jazda będzie całkowicie niemożliwa. W przypadku śniegu ciężkiego, zleżałego jest nią wielkość tzw. prześwitu, czyli odległość od jezdni do najbliższego jej elementu pod spodem auta. Bardzo często tym elementem jest spojler, tłumik lub miska olejowa silnika, a czasem także obudowa mechanizmu różnicowego. Utrudnią one przebijanie się przez zwały śniegu, mogą zostać przy tym uszkodzone lub oderwane, ale nie będą w stanie uniemożliwić dalszej jazdy. Może ją przerwać jedynie taka warstwa śniegu, która po ubiciu ciężarem samochodu sięgnie jego podłogi, radykalnie zmniejszając nacisk kół na nawierzchnię drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Gdy samochód osiądzie na takiej warstwie śniegu, pozostaje jedynie ściągnięcie go przez inny pojazd, lub – co jest o wiele trudniejsze, usunięcie spod niego śniegu albo – podłożenie desek lub innych przedmiotów pod jego napędzane koła, po ich uniesieniu do góry np. podnośnikiem. Gdy koła uzyskają przyczepność, należy wrócić po swoich śladach do miejsca, gdzie śnieg będzie płytszy, by potem wybrać się pieszo na poszukiwanie drogi lub przekopanie zaspy, na której utknął.

Zobacz również: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

REKLAMA

Jeżeli śnieg nie jest zbyt głęboki, można jechać, pamiętając cały czas o znacznie zmniejszonej przyczepności kół do jezdni w takich warunkach, o możliwości wjechania w zaspę, w której samochód „zawiśnie” lub zjechania z niewidocznej pod śniegiem drogi do rowu albo w pole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli śnieg spadnie na zalodzoną powierzchnię drogi, powstanie jedna z najgorszych sytuacji, z jaką mają do czynienia kierowcy zimą. Jazda po takiej drodze jest w praktyce niemożliwa, jeżeli kierowca nie opanował wcześniej trudnej sztuki prowadzenia samochodu po śliskiej nawierzchni. Pomocne może być założenie na koła łańcuchów i jazda znacznie poniżej dopuszczalnej prędkości, przy cały czas napiętej uwadze.

Jazda po sypkim, świeżym śniegu wiąże się także z przykrym zjawiskiem zaklejania tylnych świateł samochodu. W wyniku turbulencji, jakie zawsze towarzyszą jeździe samochodem, śnieg jest podrywany z powierzchni drogi i zakleja wszystkie elementy z tyłu samochodu: światła, tablicę rejestracyjną itd. Żarówki tylnych świateł wydzielają zbyt mało ciepła, aby stopić śnieg, który przywarł do ich kloszy. Trzeba to robić ręcznie, nawet co kilkadziesiąt kilometrów, lub częściej, w miarę potrzeby. Podczas śnieżycy należy uruchomić tylne światło przeciwmgłowe. Jego żarówka ma tak dużą moc, że stopi śnieg, oklejający klosz i samochód będzie dobrze widoczny na drodze.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA