REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać po kopnym śniegu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Warto omijać takie drogi, bądź szukać tych bardziej uczęszczanych
Warto omijać takie drogi, bądź szukać tych bardziej uczęszczanych

REKLAMA

REKLAMA


Świeżo zasypane drogi są zmorą kierowców. Nie ma problemu, gdy drogę przetrą inne pojazdy lub gdy leżący na jezdni śnieg jest lekki i puszysty. Gorzej, jeżeli trzeba samemu przebijać się przez zasypaną drogę.

Istnieje pewna graniczna grubość warstwy śniegu, powyżej której jazda będzie całkowicie niemożliwa. W przypadku śniegu ciężkiego, zleżałego jest nią wielkość tzw. prześwitu, czyli odległość od jezdni do najbliższego jej elementu pod spodem auta. Bardzo często tym elementem jest spojler, tłumik lub miska olejowa silnika, a czasem także obudowa mechanizmu różnicowego. Utrudnią one przebijanie się przez zwały śniegu, mogą zostać przy tym uszkodzone lub oderwane, ale nie będą w stanie uniemożliwić dalszej jazdy. Może ją przerwać jedynie taka warstwa śniegu, która po ubiciu ciężarem samochodu sięgnie jego podłogi, radykalnie zmniejszając nacisk kół na nawierzchnię drogi.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Gdy samochód osiądzie na takiej warstwie śniegu, pozostaje jedynie ściągnięcie go przez inny pojazd, lub – co jest o wiele trudniejsze, usunięcie spod niego śniegu albo – podłożenie desek lub innych przedmiotów pod jego napędzane koła, po ich uniesieniu do góry np. podnośnikiem. Gdy koła uzyskają przyczepność, należy wrócić po swoich śladach do miejsca, gdzie śnieg będzie płytszy, by potem wybrać się pieszo na poszukiwanie drogi lub przekopanie zaspy, na której utknął.

Zobacz również: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

REKLAMA

Jeżeli śnieg nie jest zbyt głęboki, można jechać, pamiętając cały czas o znacznie zmniejszonej przyczepności kół do jezdni w takich warunkach, o możliwości wjechania w zaspę, w której samochód „zawiśnie” lub zjechania z niewidocznej pod śniegiem drogi do rowu albo w pole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli śnieg spadnie na zalodzoną powierzchnię drogi, powstanie jedna z najgorszych sytuacji, z jaką mają do czynienia kierowcy zimą. Jazda po takiej drodze jest w praktyce niemożliwa, jeżeli kierowca nie opanował wcześniej trudnej sztuki prowadzenia samochodu po śliskiej nawierzchni. Pomocne może być założenie na koła łańcuchów i jazda znacznie poniżej dopuszczalnej prędkości, przy cały czas napiętej uwadze.

Jazda po sypkim, świeżym śniegu wiąże się także z przykrym zjawiskiem zaklejania tylnych świateł samochodu. W wyniku turbulencji, jakie zawsze towarzyszą jeździe samochodem, śnieg jest podrywany z powierzchni drogi i zakleja wszystkie elementy z tyłu samochodu: światła, tablicę rejestracyjną itd. Żarówki tylnych świateł wydzielają zbyt mało ciepła, aby stopić śnieg, który przywarł do ich kloszy. Trzeba to robić ręcznie, nawet co kilkadziesiąt kilometrów, lub częściej, w miarę potrzeby. Podczas śnieżycy należy uruchomić tylne światło przeciwmgłowe. Jego żarówka ma tak dużą moc, że stopi śnieg, oklejający klosz i samochód będzie dobrze widoczny na drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA