REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.

Mimo to, gdy tylko trochę popada, natychmiast lawinowo rośnie liczba wypadków i stłuczek. Opad deszczu to pogorszenie się widoczności, często bardzo znaczące, to także zmniejszona przyczepność opon do nawierzchni drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyciągnąć łódź z wody na przyczepie podłodziowej?

Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego! Najlepsza rzeźba bieżnika i inne rozwiązania gwarantują tylko skuteczniejsze odprowadzanie wody spomiędzy opony i nawierzchni drogi, ale nie osuszają jej całkowicie. Właśnie ta warstwa wody jest przyczyną gorszej przyczepności koła do drogi.

Jeżeli na jezdni stoją kałuże, jest niemal pewne, że najlepsze opony przy pewnej prędkości nie odprowadzą spod siebie całej wody i znajdą się na tzw. klinie wodnym. Zjawisko to nosi w anglojęzycznej literaturze nazwę aquaplaning i jest szalenie niebezpieczne. Samochód w pewnym momencie zachowuje się na mokrej jezdni tak, jak na bardzo gładkim lodzie, a nawet jeszcze gorzej. Warstewka wody, jaka znajduje się wówczas pomiędzy oponą i nawierzchnią drogi powoduje, że koła samochodu tracą całkowicie kontakt z nią.

REKLAMA

Aquaplaning może wystąpić przy niemal każdej prędkości i na każdym rodzaju nawierzchni. Wystarczy dostateczna ilość wody pozostającej między nią a oponą. Z tego powodu należy po mokrej nawierzchni jechać znacznie wolniej, niż po suchej, zachowując bardzo wzmożoną uwagę. Zwalniać przy wjeżdżaniu w głębokie kałuże. Może w nich kryć się dziura w nawierzchni lub niewidoczny przedmiot, który może uszkodzić karoserię. Woda tryskająca spod kół może zalać przewody zapłonowe a nawet może dostać się do filtra powietrza i zalać silnik, uniemożliwiając dalszą jazdę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najniebezpieczniejsze dla ruchu drogowego są pierwsze minuty deszczu. Woda miesza się wówczas z kurzem, zalegającym na jezdni i tworzy śliskie błoto. Z czasem jest ono spłukiwane i przyczepność powiększa się.

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

Deszcz powoduje zwiększenie wilgotności powietrza, skutkiem czego chłodne szyby samochodu pokrywają się skroploną parą wodną. Zmniejsza się w wyniku tego ich przejrzystość. Dlatego trzeba je jak najszybciej osuszyć! Nie zawsze pomaga włączenie podgrzewania i intensywnego nadmuchu powietrza. Trzeba mieć zawsze coś, czym da się przetrzeć szyby. W sprzedaży są specjalne ściereczki, dobrze chłonące wodę i nie pozostawiające ani smug ani drobnych włókienek materiału na szybie. Niektóre są nasycane specjalnym preparatem, zapobiegającym kondensacji pary wodnej, czyli tzw. parowanie szyb.

Czystość przedniej szyby zależy w dużej mierze od jakości piórek wycieraczek oraz od rodzaju płynu użytego w spryskiwaczu. Czasowe wyłączniki wycieraczek pozwalają na optymalny dobór częstotliwości ich pracy. Im częściej szyba jest przez nie oczyszczana, tym lepiej.

Jadąc za innym samochodem, szczególnie za dużą ciężarówką, za którą powietrze jest przesycone kropelkami brudnej wody i błota, zerwanego jej kołami i towarzyszącymi jej zawirowaniami powietrza z powierzchni drogi, należy korzystać bardzo często ze spryskiwaczy przedniej szyby. Podobnie powinno się postępować w czasie mijania z innym pojazdem. Drobinki błota rozmazywane po szkle przez wycieraczki, działają jak papier ścierny. Dlatego spryskiwać szybę i uruchamiać wycieraczki należy tak często, jak to tylko konieczne. W przypadku mijania z innym samochodem należy to zrobić na moment wcześniej, zanim błoto spod jego kół zachlapie szybę i ograniczy widoczność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA