REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.

Mimo to, gdy tylko trochę popada, natychmiast lawinowo rośnie liczba wypadków i stłuczek. Opad deszczu to pogorszenie się widoczności, często bardzo znaczące, to także zmniejszona przyczepność opon do nawierzchni drogi.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyciągnąć łódź z wody na przyczepie podłodziowej?

REKLAMA

Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego! Najlepsza rzeźba bieżnika i inne rozwiązania gwarantują tylko skuteczniejsze odprowadzanie wody spomiędzy opony i nawierzchni drogi, ale nie osuszają jej całkowicie. Właśnie ta warstwa wody jest przyczyną gorszej przyczepności koła do drogi.

Jeżeli na jezdni stoją kałuże, jest niemal pewne, że najlepsze opony przy pewnej prędkości nie odprowadzą spod siebie całej wody i znajdą się na tzw. klinie wodnym. Zjawisko to nosi w anglojęzycznej literaturze nazwę aquaplaning i jest szalenie niebezpieczne. Samochód w pewnym momencie zachowuje się na mokrej jezdni tak, jak na bardzo gładkim lodzie, a nawet jeszcze gorzej. Warstewka wody, jaka znajduje się wówczas pomiędzy oponą i nawierzchnią drogi powoduje, że koła samochodu tracą całkowicie kontakt z nią.

Aquaplaning może wystąpić przy niemal każdej prędkości i na każdym rodzaju nawierzchni. Wystarczy dostateczna ilość wody pozostającej między nią a oponą. Z tego powodu należy po mokrej nawierzchni jechać znacznie wolniej, niż po suchej, zachowując bardzo wzmożoną uwagę. Zwalniać przy wjeżdżaniu w głębokie kałuże. Może w nich kryć się dziura w nawierzchni lub niewidoczny przedmiot, który może uszkodzić karoserię. Woda tryskająca spod kół może zalać przewody zapłonowe a nawet może dostać się do filtra powietrza i zalać silnik, uniemożliwiając dalszą jazdę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najniebezpieczniejsze dla ruchu drogowego są pierwsze minuty deszczu. Woda miesza się wówczas z kurzem, zalegającym na jezdni i tworzy śliskie błoto. Z czasem jest ono spłukiwane i przyczepność powiększa się.

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

REKLAMA

Deszcz powoduje zwiększenie wilgotności powietrza, skutkiem czego chłodne szyby samochodu pokrywają się skroploną parą wodną. Zmniejsza się w wyniku tego ich przejrzystość. Dlatego trzeba je jak najszybciej osuszyć! Nie zawsze pomaga włączenie podgrzewania i intensywnego nadmuchu powietrza. Trzeba mieć zawsze coś, czym da się przetrzeć szyby. W sprzedaży są specjalne ściereczki, dobrze chłonące wodę i nie pozostawiające ani smug ani drobnych włókienek materiału na szybie. Niektóre są nasycane specjalnym preparatem, zapobiegającym kondensacji pary wodnej, czyli tzw. parowanie szyb.

Czystość przedniej szyby zależy w dużej mierze od jakości piórek wycieraczek oraz od rodzaju płynu użytego w spryskiwaczu. Czasowe wyłączniki wycieraczek pozwalają na optymalny dobór częstotliwości ich pracy. Im częściej szyba jest przez nie oczyszczana, tym lepiej.

Jadąc za innym samochodem, szczególnie za dużą ciężarówką, za którą powietrze jest przesycone kropelkami brudnej wody i błota, zerwanego jej kołami i towarzyszącymi jej zawirowaniami powietrza z powierzchni drogi, należy korzystać bardzo często ze spryskiwaczy przedniej szyby. Podobnie powinno się postępować w czasie mijania z innym pojazdem. Drobinki błota rozmazywane po szkle przez wycieraczki, działają jak papier ścierny. Dlatego spryskiwać szybę i uruchamiać wycieraczki należy tak często, jak to tylko konieczne. W przypadku mijania z innym samochodem należy to zrobić na moment wcześniej, zanim błoto spod jego kół zachlapie szybę i ograniczy widoczność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

REKLAMA

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA