REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Jakubowski Ryszard
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.

Mimo to, gdy tylko trochę popada, natychmiast lawinowo rośnie liczba wypadków i stłuczek. Opad deszczu to pogorszenie się widoczności, często bardzo znaczące, to także zmniejszona przyczepność opon do nawierzchni drogi.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyciągnąć łódź z wody na przyczepie podłodziowej?

REKLAMA

Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego! Najlepsza rzeźba bieżnika i inne rozwiązania gwarantują tylko skuteczniejsze odprowadzanie wody spomiędzy opony i nawierzchni drogi, ale nie osuszają jej całkowicie. Właśnie ta warstwa wody jest przyczyną gorszej przyczepności koła do drogi.

Jeżeli na jezdni stoją kałuże, jest niemal pewne, że najlepsze opony przy pewnej prędkości nie odprowadzą spod siebie całej wody i znajdą się na tzw. klinie wodnym. Zjawisko to nosi w anglojęzycznej literaturze nazwę aquaplaning i jest szalenie niebezpieczne. Samochód w pewnym momencie zachowuje się na mokrej jezdni tak, jak na bardzo gładkim lodzie, a nawet jeszcze gorzej. Warstewka wody, jaka znajduje się wówczas pomiędzy oponą i nawierzchnią drogi powoduje, że koła samochodu tracą całkowicie kontakt z nią.

Aquaplaning może wystąpić przy niemal każdej prędkości i na każdym rodzaju nawierzchni. Wystarczy dostateczna ilość wody pozostającej między nią a oponą. Z tego powodu należy po mokrej nawierzchni jechać znacznie wolniej, niż po suchej, zachowując bardzo wzmożoną uwagę. Zwalniać przy wjeżdżaniu w głębokie kałuże. Może w nich kryć się dziura w nawierzchni lub niewidoczny przedmiot, który może uszkodzić karoserię. Woda tryskająca spod kół może zalać przewody zapłonowe a nawet może dostać się do filtra powietrza i zalać silnik, uniemożliwiając dalszą jazdę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najniebezpieczniejsze dla ruchu drogowego są pierwsze minuty deszczu. Woda miesza się wówczas z kurzem, zalegającym na jezdni i tworzy śliskie błoto. Z czasem jest ono spłukiwane i przyczepność powiększa się.

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

REKLAMA

Deszcz powoduje zwiększenie wilgotności powietrza, skutkiem czego chłodne szyby samochodu pokrywają się skroploną parą wodną. Zmniejsza się w wyniku tego ich przejrzystość. Dlatego trzeba je jak najszybciej osuszyć! Nie zawsze pomaga włączenie podgrzewania i intensywnego nadmuchu powietrza. Trzeba mieć zawsze coś, czym da się przetrzeć szyby. W sprzedaży są specjalne ściereczki, dobrze chłonące wodę i nie pozostawiające ani smug ani drobnych włókienek materiału na szybie. Niektóre są nasycane specjalnym preparatem, zapobiegającym kondensacji pary wodnej, czyli tzw. parowanie szyb.

Czystość przedniej szyby zależy w dużej mierze od jakości piórek wycieraczek oraz od rodzaju płynu użytego w spryskiwaczu. Czasowe wyłączniki wycieraczek pozwalają na optymalny dobór częstotliwości ich pracy. Im częściej szyba jest przez nie oczyszczana, tym lepiej.

Jadąc za innym samochodem, szczególnie za dużą ciężarówką, za którą powietrze jest przesycone kropelkami brudnej wody i błota, zerwanego jej kołami i towarzyszącymi jej zawirowaniami powietrza z powierzchni drogi, należy korzystać bardzo często ze spryskiwaczy przedniej szyby. Podobnie powinno się postępować w czasie mijania z innym pojazdem. Drobinki błota rozmazywane po szkle przez wycieraczki, działają jak papier ścierny. Dlatego spryskiwać szybę i uruchamiać wycieraczki należy tak często, jak to tylko konieczne. W przypadku mijania z innym samochodem należy to zrobić na moment wcześniej, zanim błoto spod jego kół zachlapie szybę i ograniczy widoczność.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA