REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas silnego deszczu i po głębokich kałużach?

Jakubowski Ryszard
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress
Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Spośród trudnych warunków, jakie mogą nękać kierowcę na drodze do najmniej dokuczliwych należą opady deszczu.

Mimo to, gdy tylko trochę popada, natychmiast lawinowo rośnie liczba wypadków i stłuczek. Opad deszczu to pogorszenie się widoczności, często bardzo znaczące, to także zmniejszona przyczepność opon do nawierzchni drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyciągnąć łódź z wody na przyczepie podłodziowej?

Kierując pojazdem podczas deszczu należy uświadamiać sobie, że nie wymyślono jeszcze takiej gumy, która ma taki sam współczynnik przyczepności do podłoża suchego i mokrego! Najlepsza rzeźba bieżnika i inne rozwiązania gwarantują tylko skuteczniejsze odprowadzanie wody spomiędzy opony i nawierzchni drogi, ale nie osuszają jej całkowicie. Właśnie ta warstwa wody jest przyczyną gorszej przyczepności koła do drogi.

Jeżeli na jezdni stoją kałuże, jest niemal pewne, że najlepsze opony przy pewnej prędkości nie odprowadzą spod siebie całej wody i znajdą się na tzw. klinie wodnym. Zjawisko to nosi w anglojęzycznej literaturze nazwę aquaplaning i jest szalenie niebezpieczne. Samochód w pewnym momencie zachowuje się na mokrej jezdni tak, jak na bardzo gładkim lodzie, a nawet jeszcze gorzej. Warstewka wody, jaka znajduje się wówczas pomiędzy oponą i nawierzchnią drogi powoduje, że koła samochodu tracą całkowicie kontakt z nią.

REKLAMA

Aquaplaning może wystąpić przy niemal każdej prędkości i na każdym rodzaju nawierzchni. Wystarczy dostateczna ilość wody pozostającej między nią a oponą. Z tego powodu należy po mokrej nawierzchni jechać znacznie wolniej, niż po suchej, zachowując bardzo wzmożoną uwagę. Zwalniać przy wjeżdżaniu w głębokie kałuże. Może w nich kryć się dziura w nawierzchni lub niewidoczny przedmiot, który może uszkodzić karoserię. Woda tryskająca spod kół może zalać przewody zapłonowe a nawet może dostać się do filtra powietrza i zalać silnik, uniemożliwiając dalszą jazdę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najniebezpieczniejsze dla ruchu drogowego są pierwsze minuty deszczu. Woda miesza się wówczas z kurzem, zalegającym na jezdni i tworzy śliskie błoto. Z czasem jest ono spłukiwane i przyczepność powiększa się.

Zobacz również: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

Deszcz powoduje zwiększenie wilgotności powietrza, skutkiem czego chłodne szyby samochodu pokrywają się skroploną parą wodną. Zmniejsza się w wyniku tego ich przejrzystość. Dlatego trzeba je jak najszybciej osuszyć! Nie zawsze pomaga włączenie podgrzewania i intensywnego nadmuchu powietrza. Trzeba mieć zawsze coś, czym da się przetrzeć szyby. W sprzedaży są specjalne ściereczki, dobrze chłonące wodę i nie pozostawiające ani smug ani drobnych włókienek materiału na szybie. Niektóre są nasycane specjalnym preparatem, zapobiegającym kondensacji pary wodnej, czyli tzw. parowanie szyb.

Czystość przedniej szyby zależy w dużej mierze od jakości piórek wycieraczek oraz od rodzaju płynu użytego w spryskiwaczu. Czasowe wyłączniki wycieraczek pozwalają na optymalny dobór częstotliwości ich pracy. Im częściej szyba jest przez nie oczyszczana, tym lepiej.

Jadąc za innym samochodem, szczególnie za dużą ciężarówką, za którą powietrze jest przesycone kropelkami brudnej wody i błota, zerwanego jej kołami i towarzyszącymi jej zawirowaniami powietrza z powierzchni drogi, należy korzystać bardzo często ze spryskiwaczy przedniej szyby. Podobnie powinno się postępować w czasie mijania z innym pojazdem. Drobinki błota rozmazywane po szkle przez wycieraczki, działają jak papier ścierny. Dlatego spryskiwać szybę i uruchamiać wycieraczki należy tak często, jak to tylko konieczne. W przypadku mijania z innym samochodem należy to zrobić na moment wcześniej, zanim błoto spod jego kół zachlapie szybę i ograniczy widoczność.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA