REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uruchomieniem sprawnego silnika wysokoprężnego w temperaturach dodatnich lub nieco poniżej zera nie ma najczęściej żadnych problemów. Jednak na naszych drogach można spotkać mnóstwo aut z silnikami, które lata świetności mają już za sobą,. Podpowiadamy, jak uruchamiać silnik Diesla zimą.

Po podgrzaniu świec żarowych wystarczy włączyć rozrusznik na kilka sekund, aby silnik rozpoczął normalną pracę. O wiele gorzej wygląda to podczas silnych mrozów. 

REKLAMA

Na czym polega praca silnika wysokoprężnego?

Praca silnika wysokoprężnego polega na tym, że paliwo zapala się w jego cylindrach w wyniku trafienia na powietrze o odpowiedniej temperaturze, które powstaje w procesie sprężenia go do pożądanego ciśnienia. Jeżeli nie uda się uzyskać odpowiedniej temperatury, zapłon nie nastąpi. Częściowo pomagają w rozruchu zimnego silnika świece żarowe umieszczone w głowicy silnika tak, aby trafiło na nie rozpylone przez wtryskiwacz paliwo. Po osiągnięciu właściwej temperatury są one automatycznie wyłączane.

Zobacz również: Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Podczas dużych mrozów może się jednak okazać, że temperatura świec żarowych, tkwiących w bardzo zimnym silniku spadnie tak szybko, iż nie zdąży się od nich zapalić paliwo. Dlatego można przed uruchomieniem rozrusznika włączyć je kilkakrotnie (po zgaśnięciu kontrolki wyłączyć a następnie szybko włączyć stacyjkę w pozycję „Grzanie”). Ten zabieg niestety skraca żywotność świec żarowych, ale czasami okazuje się skuteczny i silnik zaczyna pracować. 

Dlaczego silnik wysokoprężny nie chce się zapalić?

REKLAMA

Jedną z przyczyn z powodu, których silnik wysokoprężny nie chce zapalić, jest zgęstnienie paliwa tak duże, iż nie jest ono w stanie przepłynąć przez mikrokanaliki w filtrach. Przy dużym mrozie olej napędowy może przyjąć postać śmietany, a wówczas uruchomienie silnika jest niemożliwe. Dlatego należy zadbać, aby przed nadejściem zimy co najmniej kilka razy zatankować zimowy olej napędowy, aby całkowicie usunąć ze zbiornika i przewodów resztki letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed gęstnieniem oleju napędowego ratuje często dodanie do niego niewielkiej ilości benzyny ekstrakcyjnej. Nie wolno dodawać benzyny silnikowej, gdyż jej składniki mają za zadanie przeciwdziałać samozapłonowi, a praca silnika wysokoprężnego polega właśnie na samozapłonach. Dodawanie benzyny ekstrakcyjnej do oleju napędowego powinno być nacechowane rozsądkiem – nie jest to typowe paliwo dla tego rodzaju silników. Przed ćwierćwieczem zalecano, aby nie przekroczyć 5% zawartości benzyny w paliwie silnika wysokoprężnego. Dziś, kiedy postęp technologiczny zrobił wielki krok naprzód, wydaje się, że dodatek nie przekraczający 1% powinien być wystarczający. A więc przy każdym tankowaniu można dolać nie więcej, niż pół litra benzyny ekstrakcyjnej na każde 50 litrów ON i to tylko przy temperaturach poniżej – 30 stopni Celsjusza.

Zobacz też: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

Czego należy unikać?

Należy unikać intensywnego podgrzewania miski olejowej przed rozruchem silnika. Nie stosować podgrzewania zasysanego przez silnik powietrza przy pomocy palących się gazet, wkładanych w kolektor ssący silnika lub do obudowy filtra powietrza. Powstający podczas spalania papieru dwutlenek węgla skutecznie utrudni rozruch silnika. Można także wywołać pożar pod maską przy nieostrożnym obchodzeniu się z otwartym ogniem.

W rozruchu zimnego silnika pomoże podgrzanie go za pomocą dmuchawy elektrycznej. Podgrzewa się nią sam blok silnika, jego miskę olejową oraz okolice filtru paliwa, z zachowaniem daleko posuniętej ostrożności. Nie występuje przy tym ryzyko, że do oleju w misce olejowej przedostaną się zanieczyszczenia, które mogą znajdować się na jej dnie. 

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA