REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Jakubowski Ryszard
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress
Aby silnik rozpoczął normalną pracę, należy włączyć rozrusznik na kilka sekund. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uruchomieniem sprawnego silnika wysokoprężnego w temperaturach dodatnich lub nieco poniżej zera nie ma najczęściej żadnych problemów. Jednak na naszych drogach można spotkać mnóstwo aut z silnikami, które lata świetności mają już za sobą,. Podpowiadamy, jak uruchamiać silnik Diesla zimą.

Po podgrzaniu świec żarowych wystarczy włączyć rozrusznik na kilka sekund, aby silnik rozpoczął normalną pracę. O wiele gorzej wygląda to podczas silnych mrozów. 

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega praca silnika wysokoprężnego?

Praca silnika wysokoprężnego polega na tym, że paliwo zapala się w jego cylindrach w wyniku trafienia na powietrze o odpowiedniej temperaturze, które powstaje w procesie sprężenia go do pożądanego ciśnienia. Jeżeli nie uda się uzyskać odpowiedniej temperatury, zapłon nie nastąpi. Częściowo pomagają w rozruchu zimnego silnika świece żarowe umieszczone w głowicy silnika tak, aby trafiło na nie rozpylone przez wtryskiwacz paliwo. Po osiągnięciu właściwej temperatury są one automatycznie wyłączane.

Zobacz również: Jak przygotować do zimy auto z LPG?

Podczas dużych mrozów może się jednak okazać, że temperatura świec żarowych, tkwiących w bardzo zimnym silniku spadnie tak szybko, iż nie zdąży się od nich zapalić paliwo. Dlatego można przed uruchomieniem rozrusznika włączyć je kilkakrotnie (po zgaśnięciu kontrolki wyłączyć a następnie szybko włączyć stacyjkę w pozycję „Grzanie”). Ten zabieg niestety skraca żywotność świec żarowych, ale czasami okazuje się skuteczny i silnik zaczyna pracować. 

REKLAMA

Dlaczego silnik wysokoprężny nie chce się zapalić?

Jedną z przyczyn z powodu, których silnik wysokoprężny nie chce zapalić, jest zgęstnienie paliwa tak duże, iż nie jest ono w stanie przepłynąć przez mikrokanaliki w filtrach. Przy dużym mrozie olej napędowy może przyjąć postać śmietany, a wówczas uruchomienie silnika jest niemożliwe. Dlatego należy zadbać, aby przed nadejściem zimy co najmniej kilka razy zatankować zimowy olej napędowy, aby całkowicie usunąć ze zbiornika i przewodów resztki letniego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed gęstnieniem oleju napędowego ratuje często dodanie do niego niewielkiej ilości benzyny ekstrakcyjnej. Nie wolno dodawać benzyny silnikowej, gdyż jej składniki mają za zadanie przeciwdziałać samozapłonowi, a praca silnika wysokoprężnego polega właśnie na samozapłonach. Dodawanie benzyny ekstrakcyjnej do oleju napędowego powinno być nacechowane rozsądkiem – nie jest to typowe paliwo dla tego rodzaju silników. Przed ćwierćwieczem zalecano, aby nie przekroczyć 5% zawartości benzyny w paliwie silnika wysokoprężnego. Dziś, kiedy postęp technologiczny zrobił wielki krok naprzód, wydaje się, że dodatek nie przekraczający 1% powinien być wystarczający. A więc przy każdym tankowaniu można dolać nie więcej, niż pół litra benzyny ekstrakcyjnej na każde 50 litrów ON i to tylko przy temperaturach poniżej – 30 stopni Celsjusza.

Zobacz też: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

Czego należy unikać?

Należy unikać intensywnego podgrzewania miski olejowej przed rozruchem silnika. Nie stosować podgrzewania zasysanego przez silnik powietrza przy pomocy palących się gazet, wkładanych w kolektor ssący silnika lub do obudowy filtra powietrza. Powstający podczas spalania papieru dwutlenek węgla skutecznie utrudni rozruch silnika. Można także wywołać pożar pod maską przy nieostrożnym obchodzeniu się z otwartym ogniem.

W rozruchu zimnego silnika pomoże podgrzanie go za pomocą dmuchawy elektrycznej. Podgrzewa się nią sam blok silnika, jego miskę olejową oraz okolice filtru paliwa, z zachowaniem daleko posuniętej ostrożności. Nie występuje przy tym ryzyko, że do oleju w misce olejowej przedostaną się zanieczyszczenia, które mogą znajdować się na jej dnie. 

Zobacz również: Jak przygotować silnik diesla do zimy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA