REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zimą jeździ się trudniej. Dni są krótsze, drogi są śliskie od wody, śniegu lub wręcz lodu. Prowadzenie auta w takich warunkach wymaga szczególnej uwagi.

Aby uniknąć nieprzyjemnego zdarzenia spowodowanego poślizgiem na śniegu, przede wszystkim wyposażmy auto w zimowe opony. Dzięki zwiększonej miękkości, specjalnemu bieżnikowi i małej powierzchni nacisku działają jak kotwica i zapewniają przyczepność nawet wtedy, gdy śnieg jest głęboki. Na śliskiej nawierzchni zdecydowanie powinniśmy poruszać się wolniej, niż na suchej. Zbyt duża prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Pamiętajmy, że jesteśmy ograniczeni barierą naszych własnych możliwości. Przy wysokiej prędkości wszystko dzieje się szybciej i mamy bardzo mało czasu na adekwatną reakcję a na efekt naszych działań musimy czekać dłużej.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Zakręty

Zachowujmy zawsze bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewnimy sobie w ten sposób więcej czasu aby zareagować na niespodziewane wydarzenie rozgrywające się przed nami. Patrzmy zawsze daleko przed siebie. Uważna obserwacja drogi i nadchodzących przeszkód, takich jak ostry zakręt pozwoli nam się na nie odpowiednio przygotować. Pamiętamy, aby hamować przed zakrętem, a nie w trakcie pokonywania go. Próby dostosowania prędkości gdy koła są skręcone, na śliskiej nawierzchni skończą się utratą przyczepności i sterowności samochodu.

Gdy nie uda nam się uniknąć poślizgu, warto nauczyć się z niego wychodzić. Nie powinniśmy wykonywać zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli już jesteśmy w poślizgu i chcemy się ratować kontrując, weźmy pod uwagę, że samochód zareaguje z opóźnieniem i wszystkie ruchy powinny być błyskawiczne, ale też delikatne i precyzyjne. W takiej sytuacji ważne jest wyczucie balansu samochodu gdyż to, co go napędza w poślizgu to jego masa. Jeśli jesteśmy w stanie ustabilizować jej balans, pojazd pojedzie dokładnie tam, gdzie chcemy. W samochodach z silnikami z przodu większość masy ulokowana jest właśnie tam, dlatego lekki tył wymyka się spod kontroli najczęściej.

REKLAMA

Zobacz też: Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadsterowność

Przednionapędowe auto najczęściej jest nadsterowne, a oznacza to, że będzie za mocno skręcać na skutek poślizgu tylnych kół. Powinniśmy wtedy kontrować kierownicą w odwrotnym kierunku i do tego lekko dodać gazu. Brzmi to paradoksalnie, ale w ten sposób przenosimy środek ciężkości w kierunku tyłu samochodu odzyskując przyczepność, co z kolei przywraca nam kontrolę nad pojazdem. Pamiętajmy, aby nie skręcać kierownicy do oporu. Samochód będzie reagował z opóźnieniem i musimy to przewidzieć a nadmierne skręcanie może spowodować ślizganie się w drugą stronę, a nawet obrócenie się auta. W przypadku nadsterowności pojazdu tylnonapędowego musimy bardzo ostrożnie dodawać gazu. W przeciwnym razie zupełnie stracimy resztki przyczepności i samochód może zacząć się obracać a my nie będziemy mieli nad tym żadnej kontroli.

Zobacz również: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Podsterowność

Podsterowność oznacza, że pojazd w ogóle nie chce skręcać, ślizgają się przednie koła a jego ruch przypomina bezładne sunięcie. Może to się zdarzyć gdy np. zaczniemy wchodzić w zakręt przy zbyt dużej prędkości, wtedy samochód może nas zaskoczyć i pojechać prosto. W takim przypadku nie powinnimy próbować odzyskiwać kontroli poprzez mocniejszy skręt kierownicy. Nie przyniesie to żadnego efektu, ponieważ już straciliśmy przyczepność i musimy ją najpierw odzyskać, aby móc skręcać. Hamowanie również nie pomoże. Najlepiej wtedy wyprostować kierownicę, a dopiero potem, delikatnym ruchem zacząć skręcać. W ten sposób mamy szansę na odzyskanie przyczepności i zmieszczenie się w zakręcie.

Umiejętności kontrolowania pojazdu na śliskiej nawierzchni przychodzą wraz z doświadczeniem. Aby panować nad samochodem w poślizgu, musimy przede wszystkim nauczyć się czuć jego balans. Dopóki nie opanujemy tej sztuki, warto w trudnych warunkach po prostu zwolnić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA