REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zimą jeździ się trudniej. Dni są krótsze, drogi są śliskie od wody, śniegu lub wręcz lodu. Prowadzenie auta w takich warunkach wymaga szczególnej uwagi.

Aby uniknąć nieprzyjemnego zdarzenia spowodowanego poślizgiem na śniegu, przede wszystkim wyposażmy auto w zimowe opony. Dzięki zwiększonej miękkości, specjalnemu bieżnikowi i małej powierzchni nacisku działają jak kotwica i zapewniają przyczepność nawet wtedy, gdy śnieg jest głęboki. Na śliskiej nawierzchni zdecydowanie powinniśmy poruszać się wolniej, niż na suchej. Zbyt duża prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Pamiętajmy, że jesteśmy ograniczeni barierą naszych własnych możliwości. Przy wysokiej prędkości wszystko dzieje się szybciej i mamy bardzo mało czasu na adekwatną reakcję a na efekt naszych działań musimy czekać dłużej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Zakręty

REKLAMA

Zachowujmy zawsze bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewnimy sobie w ten sposób więcej czasu aby zareagować na niespodziewane wydarzenie rozgrywające się przed nami. Patrzmy zawsze daleko przed siebie. Uważna obserwacja drogi i nadchodzących przeszkód, takich jak ostry zakręt pozwoli nam się na nie odpowiednio przygotować. Pamiętamy, aby hamować przed zakrętem, a nie w trakcie pokonywania go. Próby dostosowania prędkości gdy koła są skręcone, na śliskiej nawierzchni skończą się utratą przyczepności i sterowności samochodu.

Gdy nie uda nam się uniknąć poślizgu, warto nauczyć się z niego wychodzić. Nie powinniśmy wykonywać zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli już jesteśmy w poślizgu i chcemy się ratować kontrując, weźmy pod uwagę, że samochód zareaguje z opóźnieniem i wszystkie ruchy powinny być błyskawiczne, ale też delikatne i precyzyjne. W takiej sytuacji ważne jest wyczucie balansu samochodu gdyż to, co go napędza w poślizgu to jego masa. Jeśli jesteśmy w stanie ustabilizować jej balans, pojazd pojedzie dokładnie tam, gdzie chcemy. W samochodach z silnikami z przodu większość masy ulokowana jest właśnie tam, dlatego lekki tył wymyka się spod kontroli najczęściej.

Zobacz też: Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadsterowność

Przednionapędowe auto najczęściej jest nadsterowne, a oznacza to, że będzie za mocno skręcać na skutek poślizgu tylnych kół. Powinniśmy wtedy kontrować kierownicą w odwrotnym kierunku i do tego lekko dodać gazu. Brzmi to paradoksalnie, ale w ten sposób przenosimy środek ciężkości w kierunku tyłu samochodu odzyskując przyczepność, co z kolei przywraca nam kontrolę nad pojazdem. Pamiętajmy, aby nie skręcać kierownicy do oporu. Samochód będzie reagował z opóźnieniem i musimy to przewidzieć a nadmierne skręcanie może spowodować ślizganie się w drugą stronę, a nawet obrócenie się auta. W przypadku nadsterowności pojazdu tylnonapędowego musimy bardzo ostrożnie dodawać gazu. W przeciwnym razie zupełnie stracimy resztki przyczepności i samochód może zacząć się obracać a my nie będziemy mieli nad tym żadnej kontroli.

Zobacz również: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Podsterowność

REKLAMA

Podsterowność oznacza, że pojazd w ogóle nie chce skręcać, ślizgają się przednie koła a jego ruch przypomina bezładne sunięcie. Może to się zdarzyć gdy np. zaczniemy wchodzić w zakręt przy zbyt dużej prędkości, wtedy samochód może nas zaskoczyć i pojechać prosto. W takim przypadku nie powinnimy próbować odzyskiwać kontroli poprzez mocniejszy skręt kierownicy. Nie przyniesie to żadnego efektu, ponieważ już straciliśmy przyczepność i musimy ją najpierw odzyskać, aby móc skręcać. Hamowanie również nie pomoże. Najlepiej wtedy wyprostować kierownicę, a dopiero potem, delikatnym ruchem zacząć skręcać. W ten sposób mamy szansę na odzyskanie przyczepności i zmieszczenie się w zakręcie.

Umiejętności kontrolowania pojazdu na śliskiej nawierzchni przychodzą wraz z doświadczeniem. Aby panować nad samochodem w poślizgu, musimy przede wszystkim nauczyć się czuć jego balans. Dopóki nie opanujemy tej sztuki, warto w trudnych warunkach po prostu zwolnić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA