REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress
W zimie należy jeździć ostrożniej fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zimą jeździ się trudniej. Dni są krótsze, drogi są śliskie od wody, śniegu lub wręcz lodu. Prowadzenie auta w takich warunkach wymaga szczególnej uwagi.

Aby uniknąć nieprzyjemnego zdarzenia spowodowanego poślizgiem na śniegu, przede wszystkim wyposażmy auto w zimowe opony. Dzięki zwiększonej miękkości, specjalnemu bieżnikowi i małej powierzchni nacisku działają jak kotwica i zapewniają przyczepność nawet wtedy, gdy śnieg jest głęboki. Na śliskiej nawierzchni zdecydowanie powinniśmy poruszać się wolniej, niż na suchej. Zbyt duża prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Pamiętajmy, że jesteśmy ograniczeni barierą naszych własnych możliwości. Przy wysokiej prędkości wszystko dzieje się szybciej i mamy bardzo mało czasu na adekwatną reakcję a na efekt naszych działań musimy czekać dłużej.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować silnik benzynowy do zimy?

Zakręty

REKLAMA

Zachowujmy zawsze bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu. Zapewnimy sobie w ten sposób więcej czasu aby zareagować na niespodziewane wydarzenie rozgrywające się przed nami. Patrzmy zawsze daleko przed siebie. Uważna obserwacja drogi i nadchodzących przeszkód, takich jak ostry zakręt pozwoli nam się na nie odpowiednio przygotować. Pamiętamy, aby hamować przed zakrętem, a nie w trakcie pokonywania go. Próby dostosowania prędkości gdy koła są skręcone, na śliskiej nawierzchni skończą się utratą przyczepności i sterowności samochodu.

Gdy nie uda nam się uniknąć poślizgu, warto nauczyć się z niego wychodzić. Nie powinniśmy wykonywać zbyt gwałtownych ruchów kierownicą. Jeśli już jesteśmy w poślizgu i chcemy się ratować kontrując, weźmy pod uwagę, że samochód zareaguje z opóźnieniem i wszystkie ruchy powinny być błyskawiczne, ale też delikatne i precyzyjne. W takiej sytuacji ważne jest wyczucie balansu samochodu gdyż to, co go napędza w poślizgu to jego masa. Jeśli jesteśmy w stanie ustabilizować jej balans, pojazd pojedzie dokładnie tam, gdzie chcemy. W samochodach z silnikami z przodu większość masy ulokowana jest właśnie tam, dlatego lekki tył wymyka się spod kontroli najczęściej.

Zobacz też: Jak radzić sobie po zakopaniu się samochodu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadsterowność

Przednionapędowe auto najczęściej jest nadsterowne, a oznacza to, że będzie za mocno skręcać na skutek poślizgu tylnych kół. Powinniśmy wtedy kontrować kierownicą w odwrotnym kierunku i do tego lekko dodać gazu. Brzmi to paradoksalnie, ale w ten sposób przenosimy środek ciężkości w kierunku tyłu samochodu odzyskując przyczepność, co z kolei przywraca nam kontrolę nad pojazdem. Pamiętajmy, aby nie skręcać kierownicy do oporu. Samochód będzie reagował z opóźnieniem i musimy to przewidzieć a nadmierne skręcanie może spowodować ślizganie się w drugą stronę, a nawet obrócenie się auta. W przypadku nadsterowności pojazdu tylnonapędowego musimy bardzo ostrożnie dodawać gazu. W przeciwnym razie zupełnie stracimy resztki przyczepności i samochód może zacząć się obracać a my nie będziemy mieli nad tym żadnej kontroli.

Zobacz również: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?

Podsterowność

REKLAMA

Podsterowność oznacza, że pojazd w ogóle nie chce skręcać, ślizgają się przednie koła a jego ruch przypomina bezładne sunięcie. Może to się zdarzyć gdy np. zaczniemy wchodzić w zakręt przy zbyt dużej prędkości, wtedy samochód może nas zaskoczyć i pojechać prosto. W takim przypadku nie powinnimy próbować odzyskiwać kontroli poprzez mocniejszy skręt kierownicy. Nie przyniesie to żadnego efektu, ponieważ już straciliśmy przyczepność i musimy ją najpierw odzyskać, aby móc skręcać. Hamowanie również nie pomoże. Najlepiej wtedy wyprostować kierownicę, a dopiero potem, delikatnym ruchem zacząć skręcać. W ten sposób mamy szansę na odzyskanie przyczepności i zmieszczenie się w zakręcie.

Umiejętności kontrolowania pojazdu na śliskiej nawierzchni przychodzą wraz z doświadczeniem. Aby panować nad samochodem w poślizgu, musimy przede wszystkim nauczyć się czuć jego balans. Dopóki nie opanujemy tej sztuki, warto w trudnych warunkach po prostu zwolnić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA