REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać długie podjazdy na górskich drogach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Fot. Volvo
Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Długie, wielokilometrowe podjazdy i zjazdy na górskich drogach to prawdziwa zmora kierowcy. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas jazdy w górach.

Zacznijmy od pokonywania stromych podjazdów. Widząc taki przed sobą należy samochód rozpędzić do jak największej, ale ciągle bezpiecznej w danych warunkach prędkości. I być przygotowanym na szybką redukcję biegów. Siła bezwładności, która będzie przez jakiś czas wspólnie z silnikiem popychała auto pod górę, skończy się i wówczas, dostatecznie wcześnie należy zredukować bieg, być może od razu do jednego z najniższych. Nie wolno dopuścić, aby auto zatrzymało się na takim podjeździe. Ruszanie pod stromą górę przy braku wprawy może skończyć się nawet nadpaleniem okładzin sprzęgła.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą?

Optymalne obroty, z jakimi powinien pracować silnik na podjeździe, są zbliżone do obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Trzeba w instrukcji samochodu, odczytać wartość tych obrotów. Przy braku instrukcji można przyjąć, że dla większości silników benzynowych przypadają one w okolicy 4000 obrotów na minutę. W przypadku silników wysokoprężnych są nieco niższe. Najprostszym sprawdzianem, czy silnik pracuje z właściwymi obrotami, jest próba przyspieszenia. Powinno być możliwe! Jeżeli nie, obroty są za niskie, albo już osiągnęły górny pułap i silnik pracuje pełną mocą, co nie jest wskazane.

Temperatura silnika

REKLAMA

Jadąc pod górę kontrolować temperaturę cieczy chłodzącej i kontrolkę ciśnienia oleju. Gdy temperatura osiągnie maksimum, lub zacznie zapalać się lampka ciśnienia oleju, przerwać jazdę, zjechać na pobocze (o ile jest), zaciągnąć ręczny hamulec, podłożyć kliny lub kamienie pod tylne koła (nie wolno ufać samemu hamulcowi!), otworzyć maskę i – nie wyłączając silnika, poczekać, aż temperatura spadnie do normalnej. W chłodnym górskim powietrzu nastąpi to dość szybko.

Po osiągnięciu wierzchołka wzniesienia trzeba przygotować się do zjechania z niego. Jakkolwiek nie jest problemem nawet bardzo stromy zjazd o długości 1 km, to jest problemem i to dużym, średnio nachylony zjazd o długości kilku lub nawet kilkunastu kilometrów, z zakrętami. Nie wolno dopuścić, aby samochód rozpędził się nadmiernie, zaś zbyt mocne hamowanie hamulcami, może doprowadzić do ich przegrzania się i spalenia okładzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy hamowaniu silnikiem nie wolno wyłączać silnika!

Hamulce

Aby nie spalić hamulców można spróbować zastosować następującą technikę. Po rozpędzeniu się do mniej więcej 30 km/godz. (do prędkości pozwalającej w pełni panować nad autem), należy mocno przyhamować, aby pojazd jak najszybciej się prawie zatrzymał. Gdy silnik będzie zaczynał szarpać, całkiem puścić hamulec, tak aby samochód znów się rozpędził do 30 km/godz. po czym znów przyhamować go prawie do zera i tak postępować aż do końca zjazdu.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

Na czym polega wyższość tej techniki nad ciągłym hamowaniem? Ilość wydzielonego ciepła w hamulcach będzie zawsze ta sama, bez względu na sposób hamowania. Ale hamując mocniej i „na raty” pozwalamy hamulcom nieco ostygnąć, wydłużając jednocześnie czas zjazdu prawie dwukrotnie. Tak więc wydzielona w hamulcach ilość ciepła w jednostce czasu będzie średnio o połowę mniejsza, niż w przypadku hamowania ciągłego.

Nie wolno bardzo rozgrzanych hamulców chłodzić wodą! A więc nie wjeżdżać w kałuże i do przydrożnych potoków! Poczekać aż same ostygną.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA