REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć w górach zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia.  fot. Newspress
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.

Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. Jedne powstają w wyniku topnienia śniegu pod wpływem słońca i zamarzania nocą powstałej z niego wody. Inne pojawiają się na mostkach i nad przepustami dla wody, zrobionymi pod drogą. Jeszcze inne, bardzo groźne, tworzą się po opadzie deszczu, kiedy na pokrytą cienką warstwą lodu drogę spadnie śnieg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

REKLAMA

Gdy istnieje choć cień podejrzenia, że droga może być oblodzona, nawet tylko na krótkich odcinkach, podczas jej pokonywania zachować szczególną ostrożność, jechać możliwie wolno i – podczas zjazdów ze wzniesień nie dopuszczać do rozpędzanie a się pojazdu, jeżeli dalsza droga nie ma czarnej nawierzchni. Optymalną prędkością jest 30 do 40 km/godz, ale miejscami trzeba jechać wolniej.

Gdy na przeszkodzie stanie gęsta mgła (inne w górach rzadko się zdarzają), droga prowadzi w otwartej przestrzeni, jest biała i nie ma na niej wyraźnie widocznych śladów pojazdów, które pokonały ją wcześniej, lepiej przerwać jazdę. Podczas mgły niezwykle trudno odróżnić właściwą drogę od pobocza, sąsiedniego pasa, lub – gdy nie ma barierek ochronnych, od przepaści. Bezwarunkowo należy przerwać jazdę, gdy podczas mgły pojawi się śniegu!

Niezwykle trudnym zadaniem jest pokonywanie stromych podjazdów, pokrytych ubitym lub zlodowaciałym śniegiem, bez łańcuchów przynajmniej na kołach napędzanych. Dlatego, wyruszając w góry na słabo przetarte szlaki, eskapadę należy zacząć od założenia łańcuchów na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Nocna jazda zimą po górach jest bardzo trudna i bardzo niebezpieczna. Nawet najlepsze reflektory nie zapewnią dobrego oświetlenia, gdy droga wiedzie przez mniejsze lub większe pagórki – światło rozchodzi się po liniach prostych i zdarza się, że reflektory przez jakiś czas świecą w niebo, gdy droga pod kołami zaczyna już opadać. Przydatne wówczas są reflektory przeciwmgielne, które oświetlają drogę znacznie bliżej przed samochodem, niż normalne światła mijania.

Wielką sztuką jest ruszanie pod górę na zalodzonej drodze. Zwalniając ręczny hamulec należy jednocześnie z ogromnym wyczuciem zwalniać pedał sprzęgła i zwiększać prędkość obrotową silnika. W przeciwnym wypadku, gdy kierowca zbyt szybko puści sprzęgło i doda za dużo gazu, napędzane koła wyżłobią w śniegu zagłębienia, z których trudno będzie je wyciągnąć. Może dojść także do zerwania łańcuchów. A więc: nie za dużo gazu, spokojnie zwalniać ręczny hamulec i sprzęgło. Gdy samochód zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu.

Do jazdy po zaśnieżonych i zalodzonych górskich drogach nadają się najlepiej samochody z napędem na cztery koła, nieco gorzej – z napędem na tylną oś. Najgorzej się spisują auta z najpopularniejszym od kilkunastu lat przednim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA