REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć w górach zimą?

Jakubowski Ryszard
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia.  fot. Newspress
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.

Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. Jedne powstają w wyniku topnienia śniegu pod wpływem słońca i zamarzania nocą powstałej z niego wody. Inne pojawiają się na mostkach i nad przepustami dla wody, zrobionymi pod drogą. Jeszcze inne, bardzo groźne, tworzą się po opadzie deszczu, kiedy na pokrytą cienką warstwą lodu drogę spadnie śnieg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

REKLAMA

Gdy istnieje choć cień podejrzenia, że droga może być oblodzona, nawet tylko na krótkich odcinkach, podczas jej pokonywania zachować szczególną ostrożność, jechać możliwie wolno i – podczas zjazdów ze wzniesień nie dopuszczać do rozpędzanie a się pojazdu, jeżeli dalsza droga nie ma czarnej nawierzchni. Optymalną prędkością jest 30 do 40 km/godz, ale miejscami trzeba jechać wolniej.

Gdy na przeszkodzie stanie gęsta mgła (inne w górach rzadko się zdarzają), droga prowadzi w otwartej przestrzeni, jest biała i nie ma na niej wyraźnie widocznych śladów pojazdów, które pokonały ją wcześniej, lepiej przerwać jazdę. Podczas mgły niezwykle trudno odróżnić właściwą drogę od pobocza, sąsiedniego pasa, lub – gdy nie ma barierek ochronnych, od przepaści. Bezwarunkowo należy przerwać jazdę, gdy podczas mgły pojawi się śniegu!

Niezwykle trudnym zadaniem jest pokonywanie stromych podjazdów, pokrytych ubitym lub zlodowaciałym śniegiem, bez łańcuchów przynajmniej na kołach napędzanych. Dlatego, wyruszając w góry na słabo przetarte szlaki, eskapadę należy zacząć od założenia łańcuchów na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Nocna jazda zimą po górach jest bardzo trudna i bardzo niebezpieczna. Nawet najlepsze reflektory nie zapewnią dobrego oświetlenia, gdy droga wiedzie przez mniejsze lub większe pagórki – światło rozchodzi się po liniach prostych i zdarza się, że reflektory przez jakiś czas świecą w niebo, gdy droga pod kołami zaczyna już opadać. Przydatne wówczas są reflektory przeciwmgielne, które oświetlają drogę znacznie bliżej przed samochodem, niż normalne światła mijania.

Wielką sztuką jest ruszanie pod górę na zalodzonej drodze. Zwalniając ręczny hamulec należy jednocześnie z ogromnym wyczuciem zwalniać pedał sprzęgła i zwiększać prędkość obrotową silnika. W przeciwnym wypadku, gdy kierowca zbyt szybko puści sprzęgło i doda za dużo gazu, napędzane koła wyżłobią w śniegu zagłębienia, z których trudno będzie je wyciągnąć. Może dojść także do zerwania łańcuchów. A więc: nie za dużo gazu, spokojnie zwalniać ręczny hamulec i sprzęgło. Gdy samochód zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu.

Do jazdy po zaśnieżonych i zalodzonych górskich drogach nadają się najlepiej samochody z napędem na cztery koła, nieco gorzej – z napędem na tylną oś. Najgorzej się spisują auta z najpopularniejszym od kilkunastu lat przednim.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA