REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć w górach zimą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia.  fot. Newspress
Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na często zmieniającą się aurę oraz na to, że droga wiodąca przez góry nigdy nie prowadzi na jednym poziomie, kierowcę podczas jazdy czekają dziesiątki różnych niespodzianek, najczęściej niemiłych.

Jednym z najpoważniejszych zagrożeń na górskich drogach są oblodzenia. Jedne powstają w wyniku topnienia śniegu pod wpływem słońca i zamarzania nocą powstałej z niego wody. Inne pojawiają się na mostkach i nad przepustami dla wody, zrobionymi pod drogą. Jeszcze inne, bardzo groźne, tworzą się po opadzie deszczu, kiedy na pokrytą cienką warstwą lodu drogę spadnie śnieg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować się do jazdy w górach zimą?

REKLAMA

Gdy istnieje choć cień podejrzenia, że droga może być oblodzona, nawet tylko na krótkich odcinkach, podczas jej pokonywania zachować szczególną ostrożność, jechać możliwie wolno i – podczas zjazdów ze wzniesień nie dopuszczać do rozpędzanie a się pojazdu, jeżeli dalsza droga nie ma czarnej nawierzchni. Optymalną prędkością jest 30 do 40 km/godz, ale miejscami trzeba jechać wolniej.

Gdy na przeszkodzie stanie gęsta mgła (inne w górach rzadko się zdarzają), droga prowadzi w otwartej przestrzeni, jest biała i nie ma na niej wyraźnie widocznych śladów pojazdów, które pokonały ją wcześniej, lepiej przerwać jazdę. Podczas mgły niezwykle trudno odróżnić właściwą drogę od pobocza, sąsiedniego pasa, lub – gdy nie ma barierek ochronnych, od przepaści. Bezwarunkowo należy przerwać jazdę, gdy podczas mgły pojawi się śniegu!

Niezwykle trudnym zadaniem jest pokonywanie stromych podjazdów, pokrytych ubitym lub zlodowaciałym śniegiem, bez łańcuchów przynajmniej na kołach napędzanych. Dlatego, wyruszając w góry na słabo przetarte szlaki, eskapadę należy zacząć od założenia łańcuchów na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Nocna jazda zimą po górach jest bardzo trudna i bardzo niebezpieczna. Nawet najlepsze reflektory nie zapewnią dobrego oświetlenia, gdy droga wiedzie przez mniejsze lub większe pagórki – światło rozchodzi się po liniach prostych i zdarza się, że reflektory przez jakiś czas świecą w niebo, gdy droga pod kołami zaczyna już opadać. Przydatne wówczas są reflektory przeciwmgielne, które oświetlają drogę znacznie bliżej przed samochodem, niż normalne światła mijania.

Wielką sztuką jest ruszanie pod górę na zalodzonej drodze. Zwalniając ręczny hamulec należy jednocześnie z ogromnym wyczuciem zwalniać pedał sprzęgła i zwiększać prędkość obrotową silnika. W przeciwnym wypadku, gdy kierowca zbyt szybko puści sprzęgło i doda za dużo gazu, napędzane koła wyżłobią w śniegu zagłębienia, z których trudno będzie je wyciągnąć. Może dojść także do zerwania łańcuchów. A więc: nie za dużo gazu, spokojnie zwalniać ręczny hamulec i sprzęgło. Gdy samochód zacznie się toczyć, można delikatnie dodawać gazu.

Do jazdy po zaśnieżonych i zalodzonych górskich drogach nadają się najlepiej samochody z napędem na cztery koła, nieco gorzej – z napędem na tylną oś. Najgorzej się spisują auta z najpopularniejszym od kilkunastu lat przednim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA