REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Jakubowski Ryszard
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.

Są w nich określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. Jedna z zasad mówi o tym, że holowanie może odbywać się zarówno na holu elastycznym, jak i sztywnym. To drugie nie dotyczy jednak samochodów osobowych, w których nikt nie wozi ze sobą trzymetrowego drąga stalowego, koniecznego do takiego holowania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Dostępne w sprzedaży linki holownicze często nie odpowiadają wymogom, zawartym w przepisach prawa drogowego. Brak przy nich odpowiedniej chorągiewki, wiele do życzenia pozostawia także sposób ich mocowania do samochodów. Najlepszymi elementami, służącymi do mocowania holu są karabinki (karabińczyki) alpinistyczne, które przy niewielkich wymiarach mają nieprawdopodobną wytrzymałość, przekraczającą nawet 3000 kG, czyli 30 kN. Nawet te najtańsze mają wytrzymałość rzędu 2000 kN, czyli wystarczającą do holowania nawet bardzo ciężkich samochodów dostawczych. Kupując warto wybrać takie, które posiadają zabezpieczenie przed samoczynnym otwarciem się. 

Holowanie a kodeks drogowy

Szczegółowo zasady holowania są omówione w art. 31 kodeksu drogowego. Najważniejsze z nich to długość holu, nie mniejsza, niż 4 m i nie większa, niż 6 m, jego oznakowanie (żółtą lub czerwoną chorągiewką mniej więcej w połowie długości) oraz trwałe zamocowanie do obu pojazdów – holowanego i holownika.

REKLAMA

Pojazd holowany musi być odpowiednio oznakowany. A więc powinien mieć włączone światła pozycyjne, także w dzień, oraz musi mieć trójkąt odblaskowy umieszczony z tyłu, w pobliżu lewej strony. Nie jest dobrą praktyką umieszczanie trójkąta za tylną szybą pojazdu – jest on tam słabo widoczny. O wiele lepiej przywiązać go solidnie mocnym sznurkiem o odpowiedniej długości do czegoś pod tylną klapą lub za drzwiami w przypadku karoserii typu combi. Dodatkowo można go zamocować kawałkiem sznurka lub drutu do zderzaka, aby podczas jazdy nie kołysał się zbytnio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Linkę holowniczą można wykonać samodzielnie, z poliamidowej taśmy rurowej o szerokości co najmniej 20 mm lub plecionej elastycznej (rozciągliwej) liny poliamidowej o średnicy około 10-12 mm o wytrzymałości statycznej powyżej 20 kN (2000 kG). Zakupiony odcinek powinien mieć długość 7 – 7,5 m.
Końce holu należy zabezpieczyć przez ostrożne stopienie ich nad płomieniem gazowego palnika lub przy pomocy gorącej dużej lutownicy, a następnie zawiązać na nich niezaciskające się pętle. W każdą z nich powinien dać się wsunąć pręt o średnicy co najmniej 40 mm, co będzie dużym ułatwieniem w przypadku holowania przez samochód ciężarowy, wyposażony w zaczep do przyczepy.

Jest jeszcze jeden warunek, który musi być spełniony, aby można było holować samochód na holu giętkim. Musi on mieć sprawne co najmniej dwa, czyli wszystkie układy hamulcowe!

Pojazdem holowanym musi kierować trzeźwy kierowca posiadający odpowiednie uprawnienia (prawo jazdy właściwej kategorii), .

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA