REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.

Są w nich określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. Jedna z zasad mówi o tym, że holowanie może odbywać się zarówno na holu elastycznym, jak i sztywnym. To drugie nie dotyczy jednak samochodów osobowych, w których nikt nie wozi ze sobą trzymetrowego drąga stalowego, koniecznego do takiego holowania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Dostępne w sprzedaży linki holownicze często nie odpowiadają wymogom, zawartym w przepisach prawa drogowego. Brak przy nich odpowiedniej chorągiewki, wiele do życzenia pozostawia także sposób ich mocowania do samochodów. Najlepszymi elementami, służącymi do mocowania holu są karabinki (karabińczyki) alpinistyczne, które przy niewielkich wymiarach mają nieprawdopodobną wytrzymałość, przekraczającą nawet 3000 kG, czyli 30 kN. Nawet te najtańsze mają wytrzymałość rzędu 2000 kN, czyli wystarczającą do holowania nawet bardzo ciężkich samochodów dostawczych. Kupując warto wybrać takie, które posiadają zabezpieczenie przed samoczynnym otwarciem się. 

Holowanie a kodeks drogowy

Szczegółowo zasady holowania są omówione w art. 31 kodeksu drogowego. Najważniejsze z nich to długość holu, nie mniejsza, niż 4 m i nie większa, niż 6 m, jego oznakowanie (żółtą lub czerwoną chorągiewką mniej więcej w połowie długości) oraz trwałe zamocowanie do obu pojazdów – holowanego i holownika.

REKLAMA

Pojazd holowany musi być odpowiednio oznakowany. A więc powinien mieć włączone światła pozycyjne, także w dzień, oraz musi mieć trójkąt odblaskowy umieszczony z tyłu, w pobliżu lewej strony. Nie jest dobrą praktyką umieszczanie trójkąta za tylną szybą pojazdu – jest on tam słabo widoczny. O wiele lepiej przywiązać go solidnie mocnym sznurkiem o odpowiedniej długości do czegoś pod tylną klapą lub za drzwiami w przypadku karoserii typu combi. Dodatkowo można go zamocować kawałkiem sznurka lub drutu do zderzaka, aby podczas jazdy nie kołysał się zbytnio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Linkę holowniczą można wykonać samodzielnie, z poliamidowej taśmy rurowej o szerokości co najmniej 20 mm lub plecionej elastycznej (rozciągliwej) liny poliamidowej o średnicy około 10-12 mm o wytrzymałości statycznej powyżej 20 kN (2000 kG). Zakupiony odcinek powinien mieć długość 7 – 7,5 m.
Końce holu należy zabezpieczyć przez ostrożne stopienie ich nad płomieniem gazowego palnika lub przy pomocy gorącej dużej lutownicy, a następnie zawiązać na nich niezaciskające się pętle. W każdą z nich powinien dać się wsunąć pręt o średnicy co najmniej 40 mm, co będzie dużym ułatwieniem w przypadku holowania przez samochód ciężarowy, wyposażony w zaczep do przyczepy.

Jest jeszcze jeden warunek, który musi być spełniony, aby można było holować samochód na holu giętkim. Musi on mieć sprawne co najmniej dwa, czyli wszystkie układy hamulcowe!

Pojazdem holowanym musi kierować trzeźwy kierowca posiadający odpowiednie uprawnienia (prawo jazdy właściwej kategorii), .

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA