REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.

Są w nich określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. Jedna z zasad mówi o tym, że holowanie może odbywać się zarówno na holu elastycznym, jak i sztywnym. To drugie nie dotyczy jednak samochodów osobowych, w których nikt nie wozi ze sobą trzymetrowego drąga stalowego, koniecznego do takiego holowania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Dostępne w sprzedaży linki holownicze często nie odpowiadają wymogom, zawartym w przepisach prawa drogowego. Brak przy nich odpowiedniej chorągiewki, wiele do życzenia pozostawia także sposób ich mocowania do samochodów. Najlepszymi elementami, służącymi do mocowania holu są karabinki (karabińczyki) alpinistyczne, które przy niewielkich wymiarach mają nieprawdopodobną wytrzymałość, przekraczającą nawet 3000 kG, czyli 30 kN. Nawet te najtańsze mają wytrzymałość rzędu 2000 kN, czyli wystarczającą do holowania nawet bardzo ciężkich samochodów dostawczych. Kupując warto wybrać takie, które posiadają zabezpieczenie przed samoczynnym otwarciem się. 

Holowanie a kodeks drogowy

REKLAMA

Szczegółowo zasady holowania są omówione w art. 31 kodeksu drogowego. Najważniejsze z nich to długość holu, nie mniejsza, niż 4 m i nie większa, niż 6 m, jego oznakowanie (żółtą lub czerwoną chorągiewką mniej więcej w połowie długości) oraz trwałe zamocowanie do obu pojazdów – holowanego i holownika.

Pojazd holowany musi być odpowiednio oznakowany. A więc powinien mieć włączone światła pozycyjne, także w dzień, oraz musi mieć trójkąt odblaskowy umieszczony z tyłu, w pobliżu lewej strony. Nie jest dobrą praktyką umieszczanie trójkąta za tylną szybą pojazdu – jest on tam słabo widoczny. O wiele lepiej przywiązać go solidnie mocnym sznurkiem o odpowiedniej długości do czegoś pod tylną klapą lub za drzwiami w przypadku karoserii typu combi. Dodatkowo można go zamocować kawałkiem sznurka lub drutu do zderzaka, aby podczas jazdy nie kołysał się zbytnio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Linkę holowniczą można wykonać samodzielnie, z poliamidowej taśmy rurowej o szerokości co najmniej 20 mm lub plecionej elastycznej (rozciągliwej) liny poliamidowej o średnicy około 10-12 mm o wytrzymałości statycznej powyżej 20 kN (2000 kG). Zakupiony odcinek powinien mieć długość 7 – 7,5 m.
Końce holu należy zabezpieczyć przez ostrożne stopienie ich nad płomieniem gazowego palnika lub przy pomocy gorącej dużej lutownicy, a następnie zawiązać na nich niezaciskające się pętle. W każdą z nich powinien dać się wsunąć pręt o średnicy co najmniej 40 mm, co będzie dużym ułatwieniem w przypadku holowania przez samochód ciężarowy, wyposażony w zaczep do przyczepy.

Jest jeszcze jeden warunek, który musi być spełniony, aby można było holować samochód na holu giętkim. Musi on mieć sprawne co najmniej dwa, czyli wszystkie układy hamulcowe!

Pojazdem holowanym musi kierować trzeźwy kierowca posiadający odpowiednie uprawnienia (prawo jazdy właściwej kategorii), .

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA