REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Jakubowski Ryszard
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress
W przepisach kodeksu drogowego są określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy kodeksu drogowego są w sprawie holowania pojazdów bardzo rygorystyczne: holować można jedynie wówczas, gdy pojazd nie jest w stanie poruszać się samodzielnie.

Są w nich określone warunki, jakie muszą być spełnione, aby podczas holowania uczestnicy ruchu drogowego byli bezpieczni. Jedna z zasad mówi o tym, że holowanie może odbywać się zarówno na holu elastycznym, jak i sztywnym. To drugie nie dotyczy jednak samochodów osobowych, w których nikt nie wozi ze sobą trzymetrowego drąga stalowego, koniecznego do takiego holowania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Dostępne w sprzedaży linki holownicze często nie odpowiadają wymogom, zawartym w przepisach prawa drogowego. Brak przy nich odpowiedniej chorągiewki, wiele do życzenia pozostawia także sposób ich mocowania do samochodów. Najlepszymi elementami, służącymi do mocowania holu są karabinki (karabińczyki) alpinistyczne, które przy niewielkich wymiarach mają nieprawdopodobną wytrzymałość, przekraczającą nawet 3000 kG, czyli 30 kN. Nawet te najtańsze mają wytrzymałość rzędu 2000 kN, czyli wystarczającą do holowania nawet bardzo ciężkich samochodów dostawczych. Kupując warto wybrać takie, które posiadają zabezpieczenie przed samoczynnym otwarciem się. 

Holowanie a kodeks drogowy

Szczegółowo zasady holowania są omówione w art. 31 kodeksu drogowego. Najważniejsze z nich to długość holu, nie mniejsza, niż 4 m i nie większa, niż 6 m, jego oznakowanie (żółtą lub czerwoną chorągiewką mniej więcej w połowie długości) oraz trwałe zamocowanie do obu pojazdów – holowanego i holownika.

REKLAMA

Pojazd holowany musi być odpowiednio oznakowany. A więc powinien mieć włączone światła pozycyjne, także w dzień, oraz musi mieć trójkąt odblaskowy umieszczony z tyłu, w pobliżu lewej strony. Nie jest dobrą praktyką umieszczanie trójkąta za tylną szybą pojazdu – jest on tam słabo widoczny. O wiele lepiej przywiązać go solidnie mocnym sznurkiem o odpowiedniej długości do czegoś pod tylną klapą lub za drzwiami w przypadku karoserii typu combi. Dodatkowo można go zamocować kawałkiem sznurka lub drutu do zderzaka, aby podczas jazdy nie kołysał się zbytnio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Linkę holowniczą można wykonać samodzielnie, z poliamidowej taśmy rurowej o szerokości co najmniej 20 mm lub plecionej elastycznej (rozciągliwej) liny poliamidowej o średnicy około 10-12 mm o wytrzymałości statycznej powyżej 20 kN (2000 kG). Zakupiony odcinek powinien mieć długość 7 – 7,5 m.
Końce holu należy zabezpieczyć przez ostrożne stopienie ich nad płomieniem gazowego palnika lub przy pomocy gorącej dużej lutownicy, a następnie zawiązać na nich niezaciskające się pętle. W każdą z nich powinien dać się wsunąć pręt o średnicy co najmniej 40 mm, co będzie dużym ułatwieniem w przypadku holowania przez samochód ciężarowy, wyposażony w zaczep do przyczepy.

Jest jeszcze jeden warunek, który musi być spełniony, aby można było holować samochód na holu giętkim. Musi on mieć sprawne co najmniej dwa, czyli wszystkie układy hamulcowe!

Pojazdem holowanym musi kierować trzeźwy kierowca posiadający odpowiednie uprawnienia (prawo jazdy właściwej kategorii), .

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA