REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

 Jak jechać podczas silnego wiatru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa. Fot. newspress
Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wiatr wiejący z naprzeciwka bardzo skutecznie przeszkadza w rozwinięciu zaplanowanej prędkości, a na dodatek powoduje wyraźne zwiększenie się zużycia paliwa, w skrajnym wypadku nawet o 50%.

Jedynie wiatr wiejący od tyłu jadącego pojazdu jest przyjazny dla jego kierowcy, choć w przypadku, gdy jest bardzo silny, a samochód ma duże rozmiary, może w istotny sposób wpłynąć na wydłużenie jego drogi hamowania.

REKLAMA

REKLAMA

Szalenie niebezpieczny jest wiatr boczny, zwłaszcza wtedy, kiedy kierowca nie spodziewa się jego podmuchu. Uderzenie fali powietrza w samochód np. po wyjechaniu z gęstego, wysokiego lasu na otwartą przestrzeń może spowodować zmianę toru jego jazdy, zwłaszcza gdy zaskoczony kierowca nie zdąży w porę przeciwstawić się temu odpowiednim ruchem kierownicy.

Zobacz również: Dobre nawyki na drodze

Niewłaściwa reakcja kierowcy na silne uderzenie bocznego wiatru nie tylko nie uchroni pojazdu przed nieplanowaną zmianą toru jazdy, ale może spowodować jego wywrócenie się, zwłaszcza gdy jest on wysoki, nieobciążony i jedzie szybko.

REKLAMA

Szczególnie niebezpieczne są boczne podmuchy wiatru podczas jazdy po śliskiej nawierzchni. Mogą one wywoływać nieoczekiwane poślizgi, a nawet mogą zepchnąć samochód z drogi do rowu lub w pole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jechać po bardzo śliskiej nawierzchni, np po jezdni pokrytej lodem?

Nie ma dobrej recepty na walkę z bocznym silnym wiatrem i jego skutkami. Jedynie uważna jazda, nacechowana ostrożnością, z niewielką prędkością może zapobiec skutkom wichury lub nawet pojedynczego silnego podmuchu, jak np. w przypadku wiatru halnego (fenu) na drogach górskich.

Gdy kierowca poczuje, że po uderzeniu wiatru jego samochód przechylił się bardziej, niż zwykle, powinien jak najszybciej, ale dość spokojnym ruchem nieco obrócić kierownicę w stronę, w którą przechylił się pojazd. W ten sposób uniknie „podcięcia go” i wywrotki, a siła odśrodkowa, jaka wówczas powstanie, powinna dość łatwo doprowadzić pojazd do równowagi. Jednocześnie kierowca musi być przygotowany na natychmiastową reakcję, gdy samochód opadnie na wszystkie koła. Może się zdarzyć, że skręci on gwałtownie w tę stronę, na którą był przechylony, w wyniku zbyt mocnego skrętu kierownicą.

Ponieważ nie ma możliwości przećwiczenia w bezpieczny sposób ratowania samochodu przed wywrotką po uderzeniu w niego wiatru, manewr ten należy przeprowadzić z ogromnym wyczuciem i z maksymalnie napiętą uwagą, unikając gwałtowniejszych ruchów kierownicą, oraz przyspieszania lub hamowania w jego trakcie. Im prędkość pojazdu jest mniejsza, tym łatwiej jest wyratować się z opresji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA