REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak z prawego pasa bezpiecznie skręcić w lewo i jak z lewego pasa skręcić w prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. Fotolia
Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Bardzo często zdarza się, że kierowca nie znający drogi, znajdzie się w obcym mieście na niewłaściwym pasie, a do skrzyżowania, na którym ma skręcić, pozostało niewiele metrów. Jak się wtedy zachować?

Za granicą

REKLAMA

REKLAMA

W krajach, gdzie kultura użytkowników dróg miała dostatecznie dużo czasu na rozwinięcie się, jest na taką niemiłą sytuację bardzo prosty i bardzo skuteczny sposób. Po zorientowaniu się o pomyleniu drogi, kierowca takiego samochodu zatrzymuje się, gdzie by to nie było, włącza właściwy kierunkowskaz, opuszcza szybę i gestem prosi o danie mu drogi do zmiany pasa. Aby skręcić w lewo wystarczy wysunąć rękę poziomo w lewo aż do łokcia. Aby skręcić w prawo, tę rękę należy zgiąć pod kątem prostym nad dachem samochodu. Rzadko się zdarza, aby taki gest nie odniósł NATYCHMIASTOWEGO skutku. Samochody zatrzymują się, jak na widok czerwonego światła i bez problemu pechowiec może pojechać dokąd chce, nawet przecinając wszystkie pasy ruchu (a bywa ich tam nawet więcej, niż pięć) pod kątem prawie prostym.

Zobacz również: Co to jest bezpieczeństwo bierne i aktywne?

Czasem wystarczy sam kierunkowskaz, ale wysuniętą przez okno rękę szybciej wszyscy zauważą, poza tym jest to jednoznaczny sygnał, że nie chodzi tylko o zmianę jednego pasa ruchu, lecz być może o wszystkie. Tak zachowują się kierowcy na zachód od Odry i Nysy, na południe od Karpat i Sudetów. Tak najczęściej nie zachowują się kierowcy między Bugiem, Odrą i Nysą.

REKLAMA

W Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Polsce taki manewr jest praktycznie niewykonalny. Nawet, jeżeli jeden kierowca okaże się uprzejmy i zatrzyma się, natychmiast rozlegnie się setka klaksonów, aby oduczyć go bycia kulturalnym i przywołać do porządku tego, który nie umiał przewidzieć, gdzie powinien skręcić w obcym mieście. Jedyna rada to skręcić tam, gdzie powinno się skręcić z danego pasa i potem przy pierwszej okazji zawrócić, lub – próbować dostać się do celu innymi ulicami. Próba zmiany na raz dwóch i więcej pasów ruchu może trwać nawet godzinę, o ile wcześniej nie ma skrzyżowania ze światłami, które na chwilę przerwie strumień samochodów.

Zobacz również: Dobre nawyki na drodze

Kultura użytkowników drogi jest w ruchu drogowym jednym z najważniejszych czynników, wpływających na bezpieczeństwo. Dlatego Polska od wielu lat zajmuje jedno z czołowych miejsc na liście krajów o największej liczbie wypadków drogowych w przeliczeniu na liczbę poruszających się po ich drogach samochodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA