Jak jeździć z przyczepą w mieście?
REKLAMA
REKLAMA
Przy dużym natężeniu ruchu wykonywanie różnych, nawet w normalnych warunkach banalnie prostych manewrów takich jak zmiana pasa ruchu, może nastręczać bardzo wielu trudności.
REKLAMA
Zobacz również: Czy zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa?
REKLAMA
Przy jeździe z przyczepą należy zawsze pamiętać, że zespół, jaki stanowi w połączeniu z nią samochód, zajmuje dużo więcej miejsca na drodze, niż sam samochód. Dlatego lusterka wsteczne powinny być do takiej jazdy znakomicie ustawione, aby dobrze widzieć, co dzieje się obok przyczepy i za nią. Nie zawsze wystarczą zewnętrzne lusterka fabrycznie montowane. W przypadku holowania dużych przyczep z plandeką, przyczep campingowych lub jachtów na dużych przyczepach podłodziowych konieczne jest zamontowanie specjalnych lusterek na wysięgnikach, znacznie poprawiających widoczność do tyłu.
Dodatkowe lusterka na wysięgnikach nie stanowią kompletu z lusterkami, montowanymi fabrycznie na samochodzie, dlatego obraz na nich może być inny, niż na fabrycznych. Trzeba wówczas korzystać wyłącznie z lusterek dodatkowych, co pozwoli na uniknięcie złej oceny sytuacji na drodze, a zwłaszcza oceny odległości do innych, jadących z tyłu pojazdów.
Duża długość zespołu samochód-przyczepa ma istotne znaczenie co najmniej w kilku przypadkach. Oto one:
• Podczas wyprzedzania. Zjeżdżając na prawy pas podczas kończenia manewru należy to zrobić znacznie dalej, niż podczas jazdy samym autem, aby przyczepa nie uderzyła w pojazd wyprzedzany lub nie zmusiła go do gwałtownego hamowania;
• W ruchu miejskim, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie; jeżeli za skrzyżowaniem tworzy się korek i nie będzie dostatecznie dużo miejsca aby je opuścić, przyczepa zostanie w obrębie skrzyżowania;
• Przy skręcaniu. Przyczepa nie pokonuje zakrętu dokładnie śladem pojazdu holującego, lecz go „ścina” albo „zachodzi”, dlatego trzeba jechać znacznie obszerniejszym łukiem, niż zazwyczaj.
• Przy parkowaniu. Parkować można tylko równolegle do krawędzi jezdni, a tym samym istnieje możliwość zablokowania wyjazdu pojazdom, parkującym na chodniku, wyjeżdżającym z posesji lub parkingów itp. Po zatrzymaniu się trzeba sprawdzić, czy przyczepa nikomu nie stoi na drodze.
Zobacz również: Jak ustawić fotel kierowcy?
Podczas jazdy z przyczepą, a szczególnie podczas jazdy przez miasto mniej więcej tyle samo czasu trzeba poświęcać na patrzenie do przodu co na kontrolowanie w lusterkach sytuacji z tyłu. Nie wszyscy kierowcy i nie wszyscy piesi rozumieją zagrożenie, jakie stwarza każda holowana przyczepa. Bywa, że przechodnie za wszelką cenę chcą przejść tuż za samochodem i tylko gwałtowne hamowanie ratuje ich przed wpadnięciem pod przyczepę.
REKLAMA
REKLAMA