REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

Jakubowski Ryszard
Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. fot. Newspress
Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Polskie drogi słyną w całej Europie ze swoich dziur, wyrw, nierówności asfaltu, oraz głębokich kolein. To efekt jazdy po nich przeładowanych ciężarówek.

Jazda takimi drogami to dla kierowców prawdziwa udręka. Moment nieuwagi może kosztować poważne uszkodzenia zawieszenia i opon, pogięcie felg, połamanie resorów, a nawet zniszczenie układu wydechowego, uszkodzenie przewodów hamulcowych, amortyzatorów…

REKLAMA

Jazda takimi drogami powinna być nacechowana bardzo dużą ostrożnością i podejrzliwością. Podczas deszczu należy unikać wjeżdżania w kałuże, a jeżeli jest to konieczne, należy bardzo ograniczyć prędkość. Pod każdą z nich, nawet całkiem małą, może kryć się poważna wyrwa w nawierzchni.

Zobacz również: Jak rozpoznać kulturalnego kierowcę?

Omijanie dziur w jezdni gwałtownym skręceniem kierownicy w ostatniej chwili nie jest dobrą praktyką, zaś w przypadku śliskiej nawierzchni może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Jadąc drogą o bardzo dobrej nawierzchni nigdy nie ma pewności, że w pewnym momencie trafi się w niej dziura albo piękny asfalt nagle skończy się, przeobrażając w mocno wyboistą drogę dobrą dla wozów drabiniastych, ale nie dla nowoczesnych samochodów. Przyczyną tego są… dotacje. Dobrze działające samorządy szczebla gminnego potrafią wywalczyć dotację na remont drogi, zaś ich mniej operatywni sąsiedzi być może nawet o takie dofinansowanie się nie ubiegali. Dobra droga kończy się z reguły na granicy wzorowo zarządzanej gminy, więc zbliżając się do niej trzeba przygotować się na nagłe pogorszenie się nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak hamować na śliskiej nawierzchni?

Trudno w to uwierzyć, ale jest jeszcze wiele dróg o nawierzchni, kładzionej w epoce tzw. sukcesu gospodarczego. Te drogi, nigdy nie remontowane lub naprawiane przez niechlujnych drogowców, nadają się wyłącznie dla trakcji konnej i maszyn rolniczych. Jazda po nich normalnym samochodem, dostosowanym do dobrych nawierzchni XXI wieku, jest niemożliwa. Gdy jednak do celu nie prowadzi inna droga, należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością niewiele większą od prędkości wozu konnego, starając się omijać wszystkie zauważone dziury, wyrwy, wystające kamienie oraz poniewierające się na takiej drodze różne elementy pojazdów, które próbowały jechać szybciej. Bywa, że pobocze takiej drogi jest w lepszym stanie, niż ona sama.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA