Jak naprawić falujące obroty?
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli silnik twojego auta nierówno pracuje (obroty falują), a kiedy zdejmiesz nogę z gazu, zdarza się bez żadnego widocznego powodu, że auto gaśnie, wówczas przyczyny mogą być dwie – niesprawny silniczek krokowy lub zabrudzona przepustnica.
REKLAMA
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Naprawę falujących obrotów warto zacząć od najtańszego zabiegu, czyli od wyczyszczenia przepustnicy. Znajduje się ona bezpośrednio przed wlotem powietrza do silnika. Przewód powietrza prowadzi od filtra do silnika i właśnie na końcu tego przewodu umiejscowiona jest przepustnica. Przewód odkręcamy, aby uzyskać dostęp do przepustnicy. Czyszczenie przeprowadzamy za pomocą specjalnego preparatu do czyszczenia przepustnicy na włączonym silniku. Ważne jest, aby podczas czyszczenia utrzymywać stałe obroty silnika. Dlatego do czyszczenia potrzebna nam będzie druga osoba. Podczas gdy jedna pilnuje obrotów, druga osoba wprowadza preparat do gardzieli przepustnicy.
Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?
Osoba będąca w samochodzie powinna na tyle umiejętnie dodawać gazu, aby utrzymywać obroty na stałym poziomie, gdyż w momencie wprowadzania preparatu samochód przygasa.Auto zacznie chwilowo dymić, jednak nie jest to powód do obaw.
Jeżeli po tej operacji falowanie obrotów nie ustąpi, czas zająć się silniczkiem krokowym. Jego zadaniem jest utrzymywanie stałych obrotów biegu jałowego, niezależnie od warunków pracy jednostki. W momencie zwiększenia obciążenia silnika, np. w wyniku włączenia dodatkowych świateł, czy kompresora klimatyzacji, należy silnikowi dostarczyć dodatkową dawkę paliwa oraz powietrza, aby nie zgasł. Właśnie za to odpowiada silniczek krokowy. Powodów jego awarii może być kilka.
Sterujący zaworem siłownik elektromechaniczny może być przepalony, mieć zwarcie wewnętrzne lub nie docierają do niego sygnały ze sterownika silnika. Wtedy obroty silnika mogą falować Jednak nie każda usterka oznacza, że zawór wolnych obrotów trzeba wymienić. Nowy zawór (lub sterujący nim silniczek krokowy) kosztuje zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Czasami wystarczy oczyścić zaśniedziałe styki przewodów lub wtyczkę. Wtedy falowanie obrotów powinno ustąpić.
REKLAMA
REKLAMA