REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o bezpieczeństwo podczas jazdy we mgle nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jadąc nocą we mgle najlepiej trzymać się środka jezdni. fot. Newspress
Jadąc nocą we mgle najlepiej trzymać się środka jezdni. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Aby dojechać do celu, trzeba zadbać o bezpieczeństwo. Nie tylko sama technika jazdy jest ważna, ale też umiejętność przewidywania czyhających niebezpieczeństw.

Jadąc nocą we mgle najlepiej trzymać się jak najbliżej środka jezdni. Na poboczu mogą stać pojazdy, których kierowcy oczekują, aż mgła ustąpi. Nie wszyscy pamiętają, aby włączyć w takiej sytuacji światła awaryjne. Niektórzy, wyłączają nawet światła pozycyjne!

REKLAMA

Zobacz również: Jak parkować zimą?

REKLAMA

Największe karambole drogowe, często z dziesiątkami ofiar śmiertelnych, zdarzają się podczas mgły. Dlatego nie należy zatrzymywać się na drodze w takich warunkach, jeżeli nie jest to absolutnie konieczne. Należy wówczas zjechać jak najdalej na pobocze, włączyć światła pozycyjne i awaryjne. Dobrze jest mieć do dyspozycji przenośną lampę z żółtym, przerywanym światłem.

Należy ustawić ją na dachu samochodu i włączyć. Nieraz mgła snuje się na niewielkich wysokościach i taka lampa może być lepiej widoczna niż nisko położone światła awaryjne. Jeżeli samochód stoi na jezdni i nie można go z niej usunąć, zarówno trójkąt odblaskowy jak i taką błyskającą żółto lampę należy ustawić kilkadziesiąt metrów za nim. Przepisy mówią o stu metrach w terenie niezabudowanym.

Najgorsze, co może spotkać kierowcę podczas mgły, to awaria samochodu, która uniemożliwi usunięcie go z jezdni na pobocze. W Polsce nie są ani znane oni dostępne flary, które palą się jaskrawoczerwonym płomieniem i które można rozłożyć na jezdni kilkanaście metrów za i przed takim unieruchomionym pojazdem. A tylko one byłyby w stanie ostrzec innych kierowców o niespodziewanej przeszkodzie, jaką jest uszkodzony samochód. Można więc dla bezpieczeństwa, w ich zastępstwie rozpalić niewielkie ognisko na poboczu, wykorzystując paliwo i różne śmieci, zalegające często bagażnik. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować auto do jesieni?

REKLAMA

Bardzo sympatycznym, choć w naszym kraju mało popularnym zwyczajem zawodowych kierowców podczas mgły jest jazda kilkoma samochodami z wymienianiem się co jakiś czas na prowadzeniu. Ich kierowcy nie muszą się znać, ani nie muszą umawiać na taką jazdę. Po prostu jest to ich naturalne zachowanie. Prowadzący, gdy już się zmęczy, zjeżdża na ostatnią pozycję i tam może odpocząć, prowadzony tylnymi światłami poprzednika.

Gdy jadący teraz jako pierwszy będzie chciał dać oczom odpocząć, przepuszcza następnego, sam zajmując ostatnią pozycję w grupie. Taka jazda pozwala na pokonywanie we mgle bez odpoczynku nawet długich, kilkusetkilometrowych odcinków. Wśród polskich niezawodowych kierowców przyjęło się, że wszyscy oczekują na takiego, który potrafi sobie jakoś radzić podczas mgły, po czym „siadają mu na ogonie” i ani myślą o dawaniu zmian!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA