REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć we mgle?

Jakubowski Ryszard
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Fot. Newspress
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Jazda podczas mgły jest jak jazda z zawiązanymi oczami.

Przede wszystkim przed wyjazdem należy sprawdzić wszystkie światła, a zwłaszcza – co jest logiczne – światła przeciwmgielne. Przed wyruszeniem w drogę włączyć wszystkie światła z wyjątkiem długich. Im więcej, tym pojazd lepiej będzie widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Nie wolno zapomnieć o tylnym świetle przeciwmgielnym!

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

REKLAMA

Jazda w dzień podczas mgły wymaga wzmożonej uwagi. Trzeba starać się widzieć to, co się znajduje przed samochodem, za nim oraz co dzieje po obu stronach. Należy zwłaszcza zwracać uwagę na różne cienie, majaczące we mgle. Wielu kierowców uważa, że w dzień ich pojazdy są dostatecznie dobrze widoczne nawet podczas mgły. Nie włączają więc wszystkich świateł. Inni mają światła nie zawsze sprawne. Gdy na drodze znajdą się rowerzyści albo piesi, można ich zauważyć dopiero w ostatniej chwili. Ktoś, kto nigdy nie prowadził samochodu podczas mgły, nie zdaje sobie sprawy, że kierowca prawie nic nie widzi, poza przysłowiowym „mlekiem”.

We mgle należy jechać bardzo ostrożnie i wolno. Gdy coś wyda się podejrzane, natychmiast zmniejszyć prędkość i przygotować się na awaryjne hamowanie, lub wykonanie gwałtownego uniku.

Podczas jazdy we mgle należy szczególnie ostrożnie pokonywać skrzyżowania. Pojazdy, mimo włączonych świateł, mogą zostać niezauważone. Zwracać uwagę na oznakowanie poziome dróg. Białe, przerywane linie na jezdni pozwalają na zachowanie prostego toru jazdy. Ciągłe linie sygnalizują zbliżanie się do niebezpiecznego miejsca, np. do przejścia dla pieszych, skrzyżowania lub do zakrętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedanie we mgle

REKLAMA

Bardzo trudnym i niebezpiecznym manewrem jest wyprzedzanie podczas mgły. Przepisy obligują, aby podczas wyprzedzania uruchamiać w krótkich odstępach czasu klakson. Inni kierowcy usłyszą go jednak tylko wtedy, gdy wyłączą w swoich samochodach urządzenia audio, po opuszczą na kilka centymetrów szyby w swoim oknie.

Bardzo niebezpieczne jest też przekraczanie podczas mgły przejazdów kolejowych. Część z nich jest strzeżonych, ale są i takie, które kiedyś pozostawiono własnemu losowi. Choć wszyscy teoretycznie wiedzą, że wszystkie są bardzo niebezpieczne, to dochodzi na nich do poważnych wypadków także przy znakomitej widoczności. Dlatego przed wjechaniem na tory bez względu na okoliczności należy zatrzymać się i rozejrzeć.

Podczas mgły, zwłaszcza bardzo gęstej, samo rozglądanie się niewiele daje. Dość skutecznym i godnym polecenia sposobem przekonania się czy nadjeżdża pociąg jest zatrzymanie się prze przejazdem i wyłączenie w aucie wszystko, co wydaje dźwięki: klimatyzacji, dmuchawy, radia a nawet silnika. Po otwarciu całkowicie okien w obu przednich drzwiach należy wsłuchać się w dobiegające odgłosy. Zbliżający się pociąg powoduje, że słychać z przewodów sieci trakcyjnej słychać cichutki, charakterystyczny dźwięk – coś pośredniego między sykiem a brzmieniem stłumionej struny gitarowej. Można także usłyszeć stłumiony stuk kół na łączeniach szyn. Wcześniej jednak ciszę zakłóci właśnie to takie niby syczenie, niby dzwonienie... Dźwięk ten ma niewielkie natężenie, więc początkowo można nawet nie zwrócić na niego uwagi. 

Zobacz również: Co wozić w aucie podczas zimy?

Przy przekraczaniu torów kolejowych należy rozglądać się uważnie i być przygotowanym na konieczność gwałtownego przyspieszenia lub hamowania awaryjnego. Nie istnieje żadna skuteczna metoda na całkowicie bezpieczne przekraczanie torów kolejowych podczas mgły.

Jadąc we mgle od czasu do czasu należy uruchomić spryskiwacz i wycieraczki. Mgła osadza się często na poruszających się przedmiotach. Bywa, że w pobliżu osad ludzkich przekształca się w smog, a wówczas znajdują się w niej mikroskopijne drobinki i pyły pochodzące z dymów. Osiadają one na szybach samochodu i w niezauważalny sposób zmniejszają ich przejrzystość. Często, szczególnie na obszarach górskich, mgle towarzyszy trudny do zauważenia, niewielki opad deszczu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA