REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Fot. Newspress
Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Mgła, a zwłaszcza mgła połączona z deszczem to jedno z najbardziej nieprzyjemnych zjawisk, jakie mogą spotkać kierowców. Jazda podczas mgły jest jak jazda z zawiązanymi oczami.

Przede wszystkim przed wyjazdem należy sprawdzić wszystkie światła, a zwłaszcza – co jest logiczne – światła przeciwmgielne. Przed wyruszeniem w drogę włączyć wszystkie światła z wyjątkiem długich. Im więcej, tym pojazd lepiej będzie widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Nie wolno zapomnieć o tylnym świetle przeciwmgielnym!

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

Jazda w dzień podczas mgły wymaga wzmożonej uwagi. Trzeba starać się widzieć to, co się znajduje przed samochodem, za nim oraz co dzieje po obu stronach. Należy zwłaszcza zwracać uwagę na różne cienie, majaczące we mgle. Wielu kierowców uważa, że w dzień ich pojazdy są dostatecznie dobrze widoczne nawet podczas mgły. Nie włączają więc wszystkich świateł. Inni mają światła nie zawsze sprawne. Gdy na drodze znajdą się rowerzyści albo piesi, można ich zauważyć dopiero w ostatniej chwili. Ktoś, kto nigdy nie prowadził samochodu podczas mgły, nie zdaje sobie sprawy, że kierowca prawie nic nie widzi, poza przysłowiowym „mlekiem”.

We mgle należy jechać bardzo ostrożnie i wolno. Gdy coś wyda się podejrzane, natychmiast zmniejszyć prędkość i przygotować się na awaryjne hamowanie, lub wykonanie gwałtownego uniku.

REKLAMA

Podczas jazdy we mgle należy szczególnie ostrożnie pokonywać skrzyżowania. Pojazdy, mimo włączonych świateł, mogą zostać niezauważone. Zwracać uwagę na oznakowanie poziome dróg. Białe, przerywane linie na jezdni pozwalają na zachowanie prostego toru jazdy. Ciągłe linie sygnalizują zbliżanie się do niebezpiecznego miejsca, np. do przejścia dla pieszych, skrzyżowania lub do zakrętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyprzedanie we mgle

Bardzo trudnym i niebezpiecznym manewrem jest wyprzedzanie podczas mgły. Przepisy obligują, aby podczas wyprzedzania uruchamiać w krótkich odstępach czasu klakson. Inni kierowcy usłyszą go jednak tylko wtedy, gdy wyłączą w swoich samochodach urządzenia audio, po opuszczą na kilka centymetrów szyby w swoim oknie.

Bardzo niebezpieczne jest też przekraczanie podczas mgły przejazdów kolejowych. Część z nich jest strzeżonych, ale są i takie, które kiedyś pozostawiono własnemu losowi. Choć wszyscy teoretycznie wiedzą, że wszystkie są bardzo niebezpieczne, to dochodzi na nich do poważnych wypadków także przy znakomitej widoczności. Dlatego przed wjechaniem na tory bez względu na okoliczności należy zatrzymać się i rozejrzeć.

Podczas mgły, zwłaszcza bardzo gęstej, samo rozglądanie się niewiele daje. Dość skutecznym i godnym polecenia sposobem przekonania się czy nadjeżdża pociąg jest zatrzymanie się prze przejazdem i wyłączenie w aucie wszystko, co wydaje dźwięki: klimatyzacji, dmuchawy, radia a nawet silnika. Po otwarciu całkowicie okien w obu przednich drzwiach należy wsłuchać się w dobiegające odgłosy. Zbliżający się pociąg powoduje, że słychać z przewodów sieci trakcyjnej słychać cichutki, charakterystyczny dźwięk – coś pośredniego między sykiem a brzmieniem stłumionej struny gitarowej. Można także usłyszeć stłumiony stuk kół na łączeniach szyn. Wcześniej jednak ciszę zakłóci właśnie to takie niby syczenie, niby dzwonienie... Dźwięk ten ma niewielkie natężenie, więc początkowo można nawet nie zwrócić na niego uwagi. 

Zobacz również: Co wozić w aucie podczas zimy?

Przy przekraczaniu torów kolejowych należy rozglądać się uważnie i być przygotowanym na konieczność gwałtownego przyspieszenia lub hamowania awaryjnego. Nie istnieje żadna skuteczna metoda na całkowicie bezpieczne przekraczanie torów kolejowych podczas mgły.

Jadąc we mgle od czasu do czasu należy uruchomić spryskiwacz i wycieraczki. Mgła osadza się często na poruszających się przedmiotach. Bywa, że w pobliżu osad ludzkich przekształca się w smog, a wówczas znajdują się w niej mikroskopijne drobinki i pyły pochodzące z dymów. Osiadają one na szybach samochodu i w niezauważalny sposób zmniejszają ich przejrzystość. Często, szczególnie na obszarach górskich, mgle towarzyszy trudny do zauważenia, niewielki opad deszczu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA