REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć we mgle nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda we mgle jest bardzo niebezbieczna. fot. Newspress
Jazda we mgle jest bardzo niebezbieczna. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nocna jazda we mgle to przerażające doświadczenie. Poniższe wskazówki pomogą przewidzieć i zapobiec większości niebezpieczeństw, jakie jej towarzyszą.

Podobnie, jak podczas dziennej jazdy we mgle, przed wyjazdem trzeba sprawdzić wszystkie bez wyjątku światła. Następnie z niezwykłą starannością oczyścić szkła reflektorów zasadniczych i reflektorów przeciwmgłowych. Im mniej będą one rozpraszały światła, tym lepiej będzie widać drogę. Na szkłach reflektorów część światła ulega rozproszeniu na pokrywających je cząsteczkach błota i innych zanieczyszczeń. Bardzo dokuczliwe jest to zwłaszcza w nowych modelach samochodów o nowoczesnej linii z pochyłymi szkłami reflektorów Przy dobrej widoczności to nie przeszkadza, ale we mgle tworzy „ścianę światła” przed maską samochodu, ograniczając dodatkowo widoczność.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować auto do jesieni?

REKLAMA

Podczas mgły nie ma widocznych na drodze ani przy niej żadnych punktów odniesienia poza jednym. Są nim białe pasy na jezdni, wytyczające jej środek lub rozdzielające pasy ruchu. Z pewną dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że długość jednego odcinka takiej przerywanej linii wraz z niezamalowanym polem, oddzielającym go od następnego, wynosi około 10 m. Dzięki temu można dość dokładnie określić, jaka jest widzialność. Jeżeli podczas jazdy widać na raz nie więcej niż dwa białe odcinki przerywanej linii, widzialność wynosi nieco ponad 10 m.

Trzy paski białe świadczą o widzialności w granicach 25 do 30 metrów. Ta informacja jest istotna przy doborze prędkości jazdy. Jak wiadomo, czas jaki upływa od chwili zauważenia przeszkody do rozpoczęcia hamowania wynosi prawie jedną sekundę. Jadąc z prędkością 36 km/h samochód pokonuje w ciągu sekundy aż 10 m. Jeżeli widzialność wynosi 10 m, to przy tej prędkości po zauważeniu przeszkody kierowca zacznie hamować tuż przed uderzeniem w nią!

Odpowiedź na pytanie, z jaką prędkością jechać podczas mgły nocą, jest bardzo trudna. Jeżeli jezdnia nie jest śliska, np. nie zamarzła na niej skraplająca się woda, można przyjąć bez większego ryzyka, że prędkość powinna wynosić tyle kilometrów na godzinę, ile metrów drogi widać przed maską. Gdy widzialność wynosi 50 m, nie powinno się jechać szybciej, niż 50 km/h, oczywiście pod warunkiem że jezdnia nie jest śliska!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

REKLAMA

Odrębnym i trudnym zagadnieniem jest dobór świateł, używanych podczas nocnej jazdy we mgle. Oczywiście bezdyskusyjna jest konieczność włączenia tylnego czerwonego przeciwmgłowego. Zestaw przednich można dowolnie dobierać. Można włączyć najpierw i światła przeciwmgłowe i światła mijania. Następnie wyłączyć światła mijania i zostać tylko z przeciwmgielnymi. W końcu można wyłączysz przeciwmgielne, i sprawdzić, czy przypadkiem dropga nie jest lepiej widoczna tylko w światłach mijania.

Nie ma żadnej reguły, więc warto poeksperymentować przez kilka minut i dobrać najbardziej optymalny zestaw świateł. Czasem mgła układa się tak, że można jechać nawet na światłach długich, za to włączenie przeciwmgielnych wszystko psuje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA