REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć we mgle nocą?

Jakubowski Ryszard
Jazda we mgle jest bardzo niebezbieczna. fot. Newspress
Jazda we mgle jest bardzo niebezbieczna. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Nocna jazda we mgle to przerażające doświadczenie. Poniższe wskazówki pomogą przewidzieć i zapobiec większości niebezpieczeństw, jakie jej towarzyszą.

Podobnie, jak podczas dziennej jazdy we mgle, przed wyjazdem trzeba sprawdzić wszystkie bez wyjątku światła. Następnie z niezwykłą starannością oczyścić szkła reflektorów zasadniczych i reflektorów przeciwmgłowych. Im mniej będą one rozpraszały światła, tym lepiej będzie widać drogę. Na szkłach reflektorów część światła ulega rozproszeniu na pokrywających je cząsteczkach błota i innych zanieczyszczeń. Bardzo dokuczliwe jest to zwłaszcza w nowych modelach samochodów o nowoczesnej linii z pochyłymi szkłami reflektorów Przy dobrej widoczności to nie przeszkadza, ale we mgle tworzy „ścianę światła” przed maską samochodu, ograniczając dodatkowo widoczność.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować auto do jesieni?

REKLAMA

Podczas mgły nie ma widocznych na drodze ani przy niej żadnych punktów odniesienia poza jednym. Są nim białe pasy na jezdni, wytyczające jej środek lub rozdzielające pasy ruchu. Z pewną dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że długość jednego odcinka takiej przerywanej linii wraz z niezamalowanym polem, oddzielającym go od następnego, wynosi około 10 m. Dzięki temu można dość dokładnie określić, jaka jest widzialność. Jeżeli podczas jazdy widać na raz nie więcej niż dwa białe odcinki przerywanej linii, widzialność wynosi nieco ponad 10 m.

Trzy paski białe świadczą o widzialności w granicach 25 do 30 metrów. Ta informacja jest istotna przy doborze prędkości jazdy. Jak wiadomo, czas jaki upływa od chwili zauważenia przeszkody do rozpoczęcia hamowania wynosi prawie jedną sekundę. Jadąc z prędkością 36 km/h samochód pokonuje w ciągu sekundy aż 10 m. Jeżeli widzialność wynosi 10 m, to przy tej prędkości po zauważeniu przeszkody kierowca zacznie hamować tuż przed uderzeniem w nią!

Odpowiedź na pytanie, z jaką prędkością jechać podczas mgły nocą, jest bardzo trudna. Jeżeli jezdnia nie jest śliska, np. nie zamarzła na niej skraplająca się woda, można przyjąć bez większego ryzyka, że prędkość powinna wynosić tyle kilometrów na godzinę, ile metrów drogi widać przed maską. Gdy widzialność wynosi 50 m, nie powinno się jechać szybciej, niż 50 km/h, oczywiście pod warunkiem że jezdnia nie jest śliska!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak bezpiecznie jeździć zimą?

REKLAMA

Odrębnym i trudnym zagadnieniem jest dobór świateł, używanych podczas nocnej jazdy we mgle. Oczywiście bezdyskusyjna jest konieczność włączenia tylnego czerwonego przeciwmgłowego. Zestaw przednich można dowolnie dobierać. Można włączyć najpierw i światła przeciwmgłowe i światła mijania. Następnie wyłączyć światła mijania i zostać tylko z przeciwmgielnymi. W końcu można wyłączysz przeciwmgielne, i sprawdzić, czy przypadkiem dropga nie jest lepiej widoczna tylko w światłach mijania.

Nie ma żadnej reguły, więc warto poeksperymentować przez kilka minut i dobrać najbardziej optymalny zestaw świateł. Czasem mgła układa się tak, że można jechać nawet na światłach długich, za to włączenie przeciwmgielnych wszystko psuje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA