REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?

Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?  Fot. newspress
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że światła w samochodzie świecą słabiej niż powinny. Może to być wrażenie subiektywne, ale może też świadczyć o uszkodzeniu instalacji elektrycznej. Podpowiadamy jak naprawić słabo święcące światła.

Sprawdzanie należy zacząć od oględzin reflektorów. A więc – czy ich szkła są czyste? Czy odbłyśniki nie zmatowiały lub nie pokryły się jakimś nalotem wskutek rozszczelnienia lub użycia niewłaściwych żarówek?

REKLAMA

Jeżeli reflektory wyglądają jak nowe, przyczyn słabszego ich świecenia trzeba szukać w instalacji elektrycznej. Znacznie lepiej zacząć od zmierzenia napięcia na akumulatorze przy silniku pracującym na nieco wyższych obrotach, niż na biegu jałowym. Ta prosta czynność wymaga posiadania woltomierza cyfrowego. Można go kupić za kilkanaście złotych w każdym sklepie elektronicznym. Ten przyrząd będzie przydatny i w innych pracach związanych z elektryką i elektroniką samochodową.

Zobacz również: Jakie narzędzia są niezbędne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

REKLAMA

Woltomierz ustawiamy na zakres 20 lub 50 V i sprawdzamy, jakie jest napięcie na akumulatorze przy włączonych wszystkich światłach. Jeżeli jest większe od 13.0 V, przyczyna złego świecenia reflektorów nie leży po stronie alternatora i akumulatora.

Następną czynnością jest sprawdzenie bezpieczników. Przyda się instrukcja obsługi samochodu lub tabliczka pokazująca rozmieszczenie bezpieczników, aby od razu trafić na właściwe. Zwykle bezpieczniki od reflektorów są dostosowane do pracy z obciążeniem co najmniej 16 amperów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po włączeniu świateł zewnętrznych samochodu i odczekaniu dłuższej chwili (2 – 3 minuty) należy ostrożnie sprawdzić palcem, które bezpieczniki z tych o dużym amperażu się nagrzały.

Przy tej czynności trzeba szczególnie uważać, bo nagrzane bezpieczniki mogą oparzyć!

Zaleca się przeprowadzić próbę osobno dla świateł drogowych i świateł mijania. Te bezpieczniki, które są wyraźni cieplejsze od pozostałych, należy po wyłączeniu świateł wyjąć i próbować oczyścić, a najlepiej od razu wymienić je na nowe! Przed włożeniem warto ich gniazda i blaszki stykowe delikatnie spryskać „Elektrosolem”, co znacznie poprawi ich kontakt, zmniejszając do minimum straty na oporności styków.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Jeżeli ten zabieg nie poprawi jasności świecenia reflektorów, trzeba sprawdzić napięcie bezpośrednio na żarówkach (na kostce, którą zakłada się na styki żarówki). W nowoczesnych samochodach dostęp do żarówek reflektorowych jest bardzo trudny, dlatego lepiej udać się ze swoim problemem od razu do elektryka samochodowego. W starszych typach i modelach należy wyjąć żarówkę z reflektora, nie dotykając jej szkła gołą ręką. Najlepiej trzymać ją za metalowy cokół, przez czystą szmatkę, aby uniknąć poparzenia się.

Jeden z przewodów woltomierza trzeba połączyć dobrze z masą pojazdu, najlepiej z jakąś czystą śrubą. Końcówka drugiego przewodu powinna dotykać do blaszek wewnątrz kostki, założonej na styki żarówki. Woltomierz należy ustawić na napięcie 20 do 50V. Jeżeli przy świecącej się żarówce i niepracującym silniku woltomierz pokaże napięcie w zakresie pomiędzy 11.6 i 12.2V słabsze świecenie reflektorów należy uznać za złudzenie. Jeżeli napięcie będzie niższe od 11.5V – jest to dowód, że gdzieś w instalacji nastąpiła awaria. Jeśli tak niskie napięcie będzie na jednej żarówce, trzeba jeszcze raz sprawdzić bezpieczniki i jakość ich styków. Jeżeli na obu – prawdopodobnie nastąpiło wypalenie styków głównego wyłącznika świateł. Nie da się go naprawić, należy więc wymienić na nowy. To spory wydatek, dlatego warto poprosić elektryka o dodatkowe sprawdzenie instalacji i potwierdzenie wstępnej diagnozy. Przyczyną może być także wypalenie się styków w przekaźniku, obsługującym reflektory. Ten element nie jest drogi, więc można go na wszelki wypadek wymienić, pamiętając o spryskaniu „Elektrosolem” jego gniazda, zanim podejmie się decyzję o wymianie głównego wyłącznika świateł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA