REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny?  Fot. newspress
Co zrobić, gdy światła wydają się świecić słabiej niż powinny? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Bywa, że światła w samochodzie świecą słabiej niż powinny. Może to być wrażenie subiektywne, ale może też świadczyć o uszkodzeniu instalacji elektrycznej. Podpowiadamy jak naprawić słabo święcące światła.

Sprawdzanie należy zacząć od oględzin reflektorów. A więc – czy ich szkła są czyste? Czy odbłyśniki nie zmatowiały lub nie pokryły się jakimś nalotem wskutek rozszczelnienia lub użycia niewłaściwych żarówek?

REKLAMA

Jeżeli reflektory wyglądają jak nowe, przyczyn słabszego ich świecenia trzeba szukać w instalacji elektrycznej. Znacznie lepiej zacząć od zmierzenia napięcia na akumulatorze przy silniku pracującym na nieco wyższych obrotach, niż na biegu jałowym. Ta prosta czynność wymaga posiadania woltomierza cyfrowego. Można go kupić za kilkanaście złotych w każdym sklepie elektronicznym. Ten przyrząd będzie przydatny i w innych pracach związanych z elektryką i elektroniką samochodową.

Zobacz również: Jakie narzędzia są niezbędne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

REKLAMA

Woltomierz ustawiamy na zakres 20 lub 50 V i sprawdzamy, jakie jest napięcie na akumulatorze przy włączonych wszystkich światłach. Jeżeli jest większe od 13.0 V, przyczyna złego świecenia reflektorów nie leży po stronie alternatora i akumulatora.

Następną czynnością jest sprawdzenie bezpieczników. Przyda się instrukcja obsługi samochodu lub tabliczka pokazująca rozmieszczenie bezpieczników, aby od razu trafić na właściwe. Zwykle bezpieczniki od reflektorów są dostosowane do pracy z obciążeniem co najmniej 16 amperów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po włączeniu świateł zewnętrznych samochodu i odczekaniu dłuższej chwili (2 – 3 minuty) należy ostrożnie sprawdzić palcem, które bezpieczniki z tych o dużym amperażu się nagrzały.

Przy tej czynności trzeba szczególnie uważać, bo nagrzane bezpieczniki mogą oparzyć!

Zaleca się przeprowadzić próbę osobno dla świateł drogowych i świateł mijania. Te bezpieczniki, które są wyraźni cieplejsze od pozostałych, należy po wyłączeniu świateł wyjąć i próbować oczyścić, a najlepiej od razu wymienić je na nowe! Przed włożeniem warto ich gniazda i blaszki stykowe delikatnie spryskać „Elektrosolem”, co znacznie poprawi ich kontakt, zmniejszając do minimum straty na oporności styków.

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Jeżeli ten zabieg nie poprawi jasności świecenia reflektorów, trzeba sprawdzić napięcie bezpośrednio na żarówkach (na kostce, którą zakłada się na styki żarówki). W nowoczesnych samochodach dostęp do żarówek reflektorowych jest bardzo trudny, dlatego lepiej udać się ze swoim problemem od razu do elektryka samochodowego. W starszych typach i modelach należy wyjąć żarówkę z reflektora, nie dotykając jej szkła gołą ręką. Najlepiej trzymać ją za metalowy cokół, przez czystą szmatkę, aby uniknąć poparzenia się.

Jeden z przewodów woltomierza trzeba połączyć dobrze z masą pojazdu, najlepiej z jakąś czystą śrubą. Końcówka drugiego przewodu powinna dotykać do blaszek wewnątrz kostki, założonej na styki żarówki. Woltomierz należy ustawić na napięcie 20 do 50V. Jeżeli przy świecącej się żarówce i niepracującym silniku woltomierz pokaże napięcie w zakresie pomiędzy 11.6 i 12.2V słabsze świecenie reflektorów należy uznać za złudzenie. Jeżeli napięcie będzie niższe od 11.5V – jest to dowód, że gdzieś w instalacji nastąpiła awaria. Jeśli tak niskie napięcie będzie na jednej żarówce, trzeba jeszcze raz sprawdzić bezpieczniki i jakość ich styków. Jeżeli na obu – prawdopodobnie nastąpiło wypalenie styków głównego wyłącznika świateł. Nie da się go naprawić, należy więc wymienić na nowy. To spory wydatek, dlatego warto poprosić elektryka o dodatkowe sprawdzenie instalacji i potwierdzenie wstępnej diagnozy. Przyczyną może być także wypalenie się styków w przekaźniku, obsługującym reflektory. Ten element nie jest drogi, więc można go na wszelki wypadek wymienić, pamiętając o spryskaniu „Elektrosolem” jego gniazda, zanim podejmie się decyzję o wymianie głównego wyłącznika świateł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA