REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak reagować na żarty i prowokacje innych kierowców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wielu kierowców ma zabawę z robienia dowcipów innym użytkownikom drogi. fot. Newspress
Wielu kierowców ma zabawę z robienia dowcipów innym użytkownikom drogi. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Złość, zdenerwowanie, rozkojarzenie są za kierownicą nie mniej groźne, niż spożycie alkoholu czy zażycie narkotyków. W Polsce niestety mało kto zwraca uwagę na stan emocji kierowcy.

Jeżdżenie samochodem jest bardzo stresujące. Aby nie dać się opanować złym, pierwotnym instynktom, które prowadzą do wytworzenia syndromu Mad Max’a (wściekłego kierowcy), należy do jazdy podchodzić z ogromnym dystansem. Czy poprawi samopoczucie wymachiwanie pięściami pod adresem każdego napotkanego kierowcy, który może przez przypadek popełnił jakiś błąd? Czy wszystko trzeba przeżywać i na wszystko reagować w spektakularny sposób, machając jak oszalały pięściami, dusząc klakson i błyskając reflektorami?

REKLAMA

Zobacz również: Jak oceniać zachowanie innych kierowców?

Dowcipnisie

REKLAMA

Wielu kierowców ma zabawę z robienia dowcipów innym użytkownikom drogi. A to jadąc przed kimś gwałtownie zahamują bez potrzeby, by potem śmiać się z delikwenta, który dla uniknięcia stłuczki musiał wjechać na trawnik lub pobocze. A to po wyprzedzeniu zmniejszą prędkość i zaczną blokować drogę, nie pozwalając się wyprzedzić. Trudno tu wyliczyć wszystkie głupie żarty szoferów, który się nudzi bez zademonstrowania swojego braku kultury.

Nic nie odwróci już tego, co się wydarzyło. Stało się coś złego? Ktoś zajechał drogę? Ktoś chciał zdenerwować? Może próbował obrazić? I co z tego? Jeżeli inny kierowca doprowadził do groźnej lub tylko nieprzyjemnej sytuacji, a potem szybko oddalił się, można mieć pewność, że on nie rozumie nic z tego, co zaszło. Nic do niego nie dotrze, bo on już taki został stworzony i taki umrze. Być może nawet reakcja złością na jego popisy sprawi mu przyjemność, bo właśnie jego jedynym zamiarem było doprowadzenie kogoś do szewskiej pasji?

Dobry kierowca zlekceważy zawsze to, co go spotkało ze strony innego kierowcy. Nie będzie go ścigał tylko to, żeby mu pogrozić pięścią. Nie będzie wymierzał mu „kary” doganiając go i hałasując jak oszalały klaksonem. Najlepszy sposób na takie niemiłe zachowanie innych użytkowników drogi to uśmiech politowania i… jak najszybsze puszczenie w niepamięć tego, co się stało.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stało, to się nie odstanie

Ponieważ każde zdarzenie na drodze powinno być przeanalizowane, można poświęcić dokładnie pół minuty i ani sekundy więcej na przemyślenie, czy przypadkiem samemu, popełniając jakiś błąd, nie wpłynęło się na zaistnienie nieprzyjemnej sytuacji. A potem – jak najszybciej o wszystkim zapomnieć. Nie roztrząsać, nie analizować, nie przeżywać. Stało się – trudno.

Zobacz również: Jak alkohol wpływa na kierowcę?

Po niemiłym zdarzeniu, sprowokowanym przez innego kierowcę znakomicie poprawia samopoczucie za kierownicą okazanie mu zrozumienia i – uprzejmości. Trzeba poznać, nauczyć się i używać jak najczęściej dwa miłe gesty: „przepraszam” i “dziękuję”. Wydaje się dziwne, że warto przeprosić kogoś, kto powinien przeprosić za swoje zachowanie. A jednak – to działa, jeżeli nie na niego, to na przepraszającego, szybko pozwalając mu uspokoić nerwy i kontynuować bezpiecznie dalszą jazdę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA