REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. fot. Newspress
Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. Podczas ruszania pod górę z przyczepą przyda się także pomoc drugiej osoby.

Aby wykonać to bardzo trudne zadanie należy zapewnić sobie na chwilę pomoc innej osoby. Przede wszystkim należy maksymalnie zmniejszyć masę zespołu przyczepa-samochód. Jeżeli podróżują nim pasażerowie, muszą opuścić jego wnętrze i pieszo dotrzeć do miejsca, gdzie droga przestanie się wznosić

REKLAMA

Pierwszą bardzo ważną czynnością jest podłożenie kamieni lub klinów pod koła przyczepy. Dzięki temu nie będzie ona ciągnęła do tylu po zwolnieniu ręcznego hamulca. Kamienie lub kliny powinien ktoś potem szybko usunąć, aby nie przeszkadzały innym użytkownikom drogi. Podczas samotnej podróży można o tę przysługę poprosić jakiegoś przechodnia albo kierowcę następnego samochodu, oczekującego na powodzenie naszej akcji.

Zobacz również: Jak pokonywać długie podjazdy na górskich drogach?

REKLAMA

Gdy jest już to wszystko zrobione, można spróbować ruszyć, stosując klasyczny sposób, polegający na równoczesnym puszczaniu pedału sprzęgła i zwalnianiu hamulca ręcznego. Jeżeli zrobi się to bardzo uważnie, zwiększając delikatnie obroty bez wprowadzania go na najwyższe obroty, może uda się bardzo delikatnie ruszyć. Zwiększając delikatnie obroty silnika równocześnie ze zwalnianiem hamulca ręcznego należy puszczać bardzo ostrożnie pedał sprzęgła. Trzeba to zrobić bardzo uważnie i z dużym wyczuciem, aby nie zerwać przyczepności kół napędzanych i nie spalić przy okazji tarczy sprzęgła. Kamienie lub kliny pod kołami pozwolą na mniejsze skupienie się na perfekcyjnym zwolnieniu hamulca ręcznego.

Jeżeli jednak nie uda się ruszyć po dwóch, najwyżej trzech kolejnych próbach, należy włączyć światła awaryjne, zaciągnąć ręczny hamulec, wyłączyć silnik z włączonym najniższym biegiem i zamocować z przodu samochodu linkę holowniczą. Jedynie kierowca innego samochodu, najlepiej ciężarowego, może w takiej sytuacji wyratować z opresji. Dlatego należy unikać za wszelką cenę stawania z przyczepą na podjazdach pod wzniesienia, a już szczególnie na podjazdach pod bardzo strome wzniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą?

Przy ruszaniu z przyczepą pod górkę nie wolno korzystać z pomocy innych osób, które będą deklarowały chęć popchnięcia przyczepy. Gdy manewr się nie powiedzie i zespół samochód-przyczepa zacznie się cofać, może dojść do nieszczęścia. Tak samo nie wolno dopuścić, aby te osoby popychały samochód. W sytuacji gdy uda się ruszyć z miejsca, uwaga kierowcy będzie zaprzątnięta utrzymaniem zespołu w ruchu a nawet – przyspieszaniem. Może wtedy nie zauważyć, że któryś z pomocników dostał się pod koła przyczepy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA