REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ruszać pod górę z ciężką przyczepą?

Jakubowski Ryszard
Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. fot. Newspress
Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ruszanie pod górę z przyczepą to wyjątkowo trudna, ale i przydatna umiejętność. Najważniejsze jest zminimalizowanie ciężaru auta i przyczepy. Podczas ruszania pod górę z przyczepą przyda się także pomoc drugiej osoby.

Aby wykonać to bardzo trudne zadanie należy zapewnić sobie na chwilę pomoc innej osoby. Przede wszystkim należy maksymalnie zmniejszyć masę zespołu przyczepa-samochód. Jeżeli podróżują nim pasażerowie, muszą opuścić jego wnętrze i pieszo dotrzeć do miejsca, gdzie droga przestanie się wznosić

REKLAMA

Pierwszą bardzo ważną czynnością jest podłożenie kamieni lub klinów pod koła przyczepy. Dzięki temu nie będzie ona ciągnęła do tylu po zwolnieniu ręcznego hamulca. Kamienie lub kliny powinien ktoś potem szybko usunąć, aby nie przeszkadzały innym użytkownikom drogi. Podczas samotnej podróży można o tę przysługę poprosić jakiegoś przechodnia albo kierowcę następnego samochodu, oczekującego na powodzenie naszej akcji.

Zobacz również: Jak pokonywać długie podjazdy na górskich drogach?

REKLAMA

Gdy jest już to wszystko zrobione, można spróbować ruszyć, stosując klasyczny sposób, polegający na równoczesnym puszczaniu pedału sprzęgła i zwalnianiu hamulca ręcznego. Jeżeli zrobi się to bardzo uważnie, zwiększając delikatnie obroty bez wprowadzania go na najwyższe obroty, może uda się bardzo delikatnie ruszyć. Zwiększając delikatnie obroty silnika równocześnie ze zwalnianiem hamulca ręcznego należy puszczać bardzo ostrożnie pedał sprzęgła. Trzeba to zrobić bardzo uważnie i z dużym wyczuciem, aby nie zerwać przyczepności kół napędzanych i nie spalić przy okazji tarczy sprzęgła. Kamienie lub kliny pod kołami pozwolą na mniejsze skupienie się na perfekcyjnym zwolnieniu hamulca ręcznego.

Jeżeli jednak nie uda się ruszyć po dwóch, najwyżej trzech kolejnych próbach, należy włączyć światła awaryjne, zaciągnąć ręczny hamulec, wyłączyć silnik z włączonym najniższym biegiem i zamocować z przodu samochodu linkę holowniczą. Jedynie kierowca innego samochodu, najlepiej ciężarowego, może w takiej sytuacji wyratować z opresji. Dlatego należy unikać za wszelką cenę stawania z przyczepą na podjazdach pod wzniesienia, a już szczególnie na podjazdach pod bardzo strome wzniesienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak jeździć w górach zimą?

Przy ruszaniu z przyczepą pod górkę nie wolno korzystać z pomocy innych osób, które będą deklarowały chęć popchnięcia przyczepy. Gdy manewr się nie powiedzie i zespół samochód-przyczepa zacznie się cofać, może dojść do nieszczęścia. Tak samo nie wolno dopuścić, aby te osoby popychały samochód. W sytuacji gdy uda się ruszyć z miejsca, uwaga kierowcy będzie zaprzątnięta utrzymaniem zespołu w ruchu a nawet – przyspieszaniem. Może wtedy nie zauważyć, że któryś z pomocników dostał się pod koła przyczepy!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

REKLAMA

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA