REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie cofać do garażu i w bramy posesji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.

Nawet dodatkowe wyposażenie w kamery cofania, spotykane w nowszych modelach, nie jest w stanie zapewnić pełnego komfortu i zarazem bezpiecznego wykonywania tego manewru.

REKLAMA

Mając powyższe na uwadze, należy tak planować jazdę i zatrzymywanie się, aby nie musieć cofać. Oczywiście nie da się całkowicie wyeliminować cofania z życia kierowcy. Trzeba więc poznać wszystkie tajemnice dobrego, profesjonalnie wykonywanego cofania.

Zobacz również: Jaki rozmiar opon kupić na zimę?

REKLAMA

Ogromna większość kierowców wjeżdża przodem, mimo iż logika podpowiada, że bezpieczniej wjeżdżać tyłem. To samo dotyczy wjazdów w podwórka przez bramy. Dlaczego? Wyjeżdżając z garażu lub podwórka na ulicę kierowca ma bardzo mocno ograniczone pole widzenia. W praktyce zanim pojazd nie wysunie się prawie całkowicie poza zasłaniające świat ściany garażu lub ogrodzenie posesji, można oglądać drogę jedynie przez tylną szybę, i częściowo przez tylne boczne okna.

Nie pomogą w tym kamery wsteczne, które zwykle są ustawne tak, aby pokazywać to, co się dzieje za samochodem, a nie – po jego obu stronach. Wyjechanie z garażu wprost pod jadące pojazdy albo tuż przed pieszych, może mieć fatalne następstwa. Dlatego – jeżeli tylko to możliwe, należy wjeżdżać do garażu lub w bramę tyłem, a wyjeżdżaj przodem. Dzięki temu kierowca będzie niemal od razu miał pełną widoczność i nie będzie musiał rozglądać się za pomocnikiem, który poinformuje go, czy droga jest wolna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dokładne wyważenie

REKLAMA

Każdy samochód ma tzw. kąt martwy. Jego istnienie nie pozwala na widzenie w lusterkach wstecznych wszystkiego, co znajduje się poza pojazdem. Po to właśnie, aby go zniwelować, podczas cofania kierowca samochodu osobowego może odwrócić głowę i obejrzeć się przez ramię lub skorzystać z lusterka wewnętrznego. Zapomina się jednak przy tym o istnieniu martwej strefy tuż za tylnym zderzakiem auta, poniżej tylnej szyby. Jeżeli pojazd nie ma zainstalowanej kamery, uruchamianej podczas cofania, jego kierowca nie ma żadnych możliwości zauważenia, czy przypadkiem dzieci nie znalazły sobie miejsca do zabawy tuż za autem. Nie zobaczy także innych przeszkód, siedząc za kierownicą.

Dlatego warto wyjść na chwilę zza kierownicy tuż przed rozpoczęciem cofania i rzucić okiem na sytuację z tyłu. Warto w samochodzie zainstalować akustyczny sygnalizator cofania, który włącza się automatycznie z chwilą włączenia biegu wstecznego. Takie urządzenia są zintegrowane często z ze specjalnymi żarówkami do świateł cofania i kosztują kilka złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

REKLAMA

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA