REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie cofać do garażu i w bramy posesji?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.

Nawet dodatkowe wyposażenie w kamery cofania, spotykane w nowszych modelach, nie jest w stanie zapewnić pełnego komfortu i zarazem bezpiecznego wykonywania tego manewru.

REKLAMA

REKLAMA

Mając powyższe na uwadze, należy tak planować jazdę i zatrzymywanie się, aby nie musieć cofać. Oczywiście nie da się całkowicie wyeliminować cofania z życia kierowcy. Trzeba więc poznać wszystkie tajemnice dobrego, profesjonalnie wykonywanego cofania.

Zobacz również: Jaki rozmiar opon kupić na zimę?

Ogromna większość kierowców wjeżdża przodem, mimo iż logika podpowiada, że bezpieczniej wjeżdżać tyłem. To samo dotyczy wjazdów w podwórka przez bramy. Dlaczego? Wyjeżdżając z garażu lub podwórka na ulicę kierowca ma bardzo mocno ograniczone pole widzenia. W praktyce zanim pojazd nie wysunie się prawie całkowicie poza zasłaniające świat ściany garażu lub ogrodzenie posesji, można oglądać drogę jedynie przez tylną szybę, i częściowo przez tylne boczne okna.

REKLAMA

Nie pomogą w tym kamery wsteczne, które zwykle są ustawne tak, aby pokazywać to, co się dzieje za samochodem, a nie – po jego obu stronach. Wyjechanie z garażu wprost pod jadące pojazdy albo tuż przed pieszych, może mieć fatalne następstwa. Dlatego – jeżeli tylko to możliwe, należy wjeżdżać do garażu lub w bramę tyłem, a wyjeżdżaj przodem. Dzięki temu kierowca będzie niemal od razu miał pełną widoczność i nie będzie musiał rozglądać się za pomocnikiem, który poinformuje go, czy droga jest wolna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dokładne wyważenie

Każdy samochód ma tzw. kąt martwy. Jego istnienie nie pozwala na widzenie w lusterkach wstecznych wszystkiego, co znajduje się poza pojazdem. Po to właśnie, aby go zniwelować, podczas cofania kierowca samochodu osobowego może odwrócić głowę i obejrzeć się przez ramię lub skorzystać z lusterka wewnętrznego. Zapomina się jednak przy tym o istnieniu martwej strefy tuż za tylnym zderzakiem auta, poniżej tylnej szyby. Jeżeli pojazd nie ma zainstalowanej kamery, uruchamianej podczas cofania, jego kierowca nie ma żadnych możliwości zauważenia, czy przypadkiem dzieci nie znalazły sobie miejsca do zabawy tuż za autem. Nie zobaczy także innych przeszkód, siedząc za kierownicą.

Dlatego warto wyjść na chwilę zza kierownicy tuż przed rozpoczęciem cofania i rzucić okiem na sytuację z tyłu. Warto w samochodzie zainstalować akustyczny sygnalizator cofania, który włącza się automatycznie z chwilą włączenia biegu wstecznego. Takie urządzenia są zintegrowane często z ze specjalnymi żarówkami do świateł cofania i kosztują kilka złotych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA