REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie cofać do garażu i w bramy posesji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Chyba nie ma podczas eksploatacji samochodu manewru równie trudnego, jak cofanie. Dlatego na kursach, poprzedzających egzamin na prawo jazdy poświęca mu się bardzo dużo czasu.

Nawet dodatkowe wyposażenie w kamery cofania, spotykane w nowszych modelach, nie jest w stanie zapewnić pełnego komfortu i zarazem bezpiecznego wykonywania tego manewru.

REKLAMA

REKLAMA

Mając powyższe na uwadze, należy tak planować jazdę i zatrzymywanie się, aby nie musieć cofać. Oczywiście nie da się całkowicie wyeliminować cofania z życia kierowcy. Trzeba więc poznać wszystkie tajemnice dobrego, profesjonalnie wykonywanego cofania.

Zobacz również: Jaki rozmiar opon kupić na zimę?

Ogromna większość kierowców wjeżdża przodem, mimo iż logika podpowiada, że bezpieczniej wjeżdżać tyłem. To samo dotyczy wjazdów w podwórka przez bramy. Dlaczego? Wyjeżdżając z garażu lub podwórka na ulicę kierowca ma bardzo mocno ograniczone pole widzenia. W praktyce zanim pojazd nie wysunie się prawie całkowicie poza zasłaniające świat ściany garażu lub ogrodzenie posesji, można oglądać drogę jedynie przez tylną szybę, i częściowo przez tylne boczne okna.

REKLAMA

Nie pomogą w tym kamery wsteczne, które zwykle są ustawne tak, aby pokazywać to, co się dzieje za samochodem, a nie – po jego obu stronach. Wyjechanie z garażu wprost pod jadące pojazdy albo tuż przed pieszych, może mieć fatalne następstwa. Dlatego – jeżeli tylko to możliwe, należy wjeżdżać do garażu lub w bramę tyłem, a wyjeżdżaj przodem. Dzięki temu kierowca będzie niemal od razu miał pełną widoczność i nie będzie musiał rozglądać się za pomocnikiem, który poinformuje go, czy droga jest wolna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dokładne wyważenie

Każdy samochód ma tzw. kąt martwy. Jego istnienie nie pozwala na widzenie w lusterkach wstecznych wszystkiego, co znajduje się poza pojazdem. Po to właśnie, aby go zniwelować, podczas cofania kierowca samochodu osobowego może odwrócić głowę i obejrzeć się przez ramię lub skorzystać z lusterka wewnętrznego. Zapomina się jednak przy tym o istnieniu martwej strefy tuż za tylnym zderzakiem auta, poniżej tylnej szyby. Jeżeli pojazd nie ma zainstalowanej kamery, uruchamianej podczas cofania, jego kierowca nie ma żadnych możliwości zauważenia, czy przypadkiem dzieci nie znalazły sobie miejsca do zabawy tuż za autem. Nie zobaczy także innych przeszkód, siedząc za kierownicą.

Dlatego warto wyjść na chwilę zza kierownicy tuż przed rozpoczęciem cofania i rzucić okiem na sytuację z tyłu. Warto w samochodzie zainstalować akustyczny sygnalizator cofania, który włącza się automatycznie z chwilą włączenia biegu wstecznego. Takie urządzenia są zintegrowane często z ze specjalnymi żarówkami do świateł cofania i kosztują kilka złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA