REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Technika holowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.

Uszkodzony pojazd ma bardzo ograniczoną możliwość wykonywania manewrów i uników: musi pojechać za samochodem holującym mniej więcej jego śladem. Nie może się zatrzymać ani przyspieszyć kiedy to będzie konieczne.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem holowania kierowcy obu pojazdów MUSZĄ uzgodnić sposoby porozumiewania się. Telefon komórkowy nie zapewnia błyskawicznego połączenia, a w wielu przypadkach decydować mogą sekundy. Dobrze, gdy w obu pojazdach jest CB radio. Jeżeli nie ma, trzeba „wrócić do korzeni”. A więc trzeba ustalić, w jaki sposób kierowca pojazdu holowanego poprosi o zatrzymanie się. Może to być kilkakrotne błyśnięcie światłami długimi. Warto umówić się o sposobie informowania go o konieczności hamowania. Znakomite rezultaty daje hamowanie na dwa razy. Najpierw należy na sekundę nacisnąć niezbyt mocno na pedał hamulca, aby na chwilę zapalić światła “stop”. Drugie naciśnięcie pedału hamulca informuje holowanego, że już trzeba zacząć hamować.

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Samochody mają w większości przypadków fabryczne zaczepy do holowania. Warto wiedzieć, gdzie one się znajdują. Jeżeli pojazd nie ma takiego zaczepu, a pod ręką nie ma fabrycznej instrukcji, informującej, gdzie można przywiązać hol, można go mocować jedynie do najtrwalszych elementów zawieszenia lub karoserii. Może to być hak do holowania przyczepy. Pod żadnym pozorem nie wolno przywiązywać holu do zderzaka i jego wsporników.

Jak kierujący pojazdem holowanym powinien zachować się wobec pieszych?

REKLAMA

Podczas holowania należy zwrócić baczną uwagę na przechodniów! Często usiłują oni przejść między pojazdem holującym i holowanym, gdy te oczekują na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. Gdy pojazd holujący ruszy, pieszy albo zostanie podcięty przez naprężającą się linkę, albo uderzy go zderzak pojazdu holowanego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie wobec przechodniów podczas holowania nie może być nacechowane wyrozumiałością! Dlatego natrafiając na oznakowane przejścia, należy tak jechać, aby nie zatrzymywać się na nich dla pieszych. Jeżeli nie da się jechać dalej – zatrzymać się przed przejściem i zaczekać na wolną drogę. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy skręcaniu w prawo przy palącej się zielonej strzałce pod czerwonym światłem.

Zobacz również: Jak przedłużyć okres eksploatacji auta?

REKLAMA

Pojazd holujący po wjechaniu w obręb skrzyżowania zwykle musi się zatrzymać się, aby przepuścić nadjeżdżające z lewej samochody, dla których ruch jest otwarty. Pojazd holowany zatrzyma się albo na przejściu dla pieszych, albo – co gorsza, przed nim. Piesi mają zielone światło, więc śmiało wkroczą między oba auta i albo poprzewracają się o łączącą je linkę, albo zostaną uderzeni przez holowany samochód, gdy holujący gwałtownie ruszy, widząc wolną drogę. Dlatego najbezpieczniej jest skręcać w prawo tylko przy zielonym świetle i zaczekać, aż dla pieszych zapali się światło czerwone i ostatni przechodnie zejdą z jezdni.

Ruszanie podczas holowania nie jest rudne, pod warunkiem, że kierowca pojazdu ruszającego wykona to bardzo uważnie, delikatnie naprężając hol. Gdy poczuje, że jego samochód ma trudności z dalszym rozpędzaniem się, może spokojnie zwiększyć nacisk na pedał gazu. Biegi należy zmieniać szybko i płynnie, aby nie powodować nadmiernego luzowania się linki holowniczej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA