REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Technika holowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.

Uszkodzony pojazd ma bardzo ograniczoną możliwość wykonywania manewrów i uników: musi pojechać za samochodem holującym mniej więcej jego śladem. Nie może się zatrzymać ani przyspieszyć kiedy to będzie konieczne.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem holowania kierowcy obu pojazdów MUSZĄ uzgodnić sposoby porozumiewania się. Telefon komórkowy nie zapewnia błyskawicznego połączenia, a w wielu przypadkach decydować mogą sekundy. Dobrze, gdy w obu pojazdach jest CB radio. Jeżeli nie ma, trzeba „wrócić do korzeni”. A więc trzeba ustalić, w jaki sposób kierowca pojazdu holowanego poprosi o zatrzymanie się. Może to być kilkakrotne błyśnięcie światłami długimi. Warto umówić się o sposobie informowania go o konieczności hamowania. Znakomite rezultaty daje hamowanie na dwa razy. Najpierw należy na sekundę nacisnąć niezbyt mocno na pedał hamulca, aby na chwilę zapalić światła “stop”. Drugie naciśnięcie pedału hamulca informuje holowanego, że już trzeba zacząć hamować.

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Samochody mają w większości przypadków fabryczne zaczepy do holowania. Warto wiedzieć, gdzie one się znajdują. Jeżeli pojazd nie ma takiego zaczepu, a pod ręką nie ma fabrycznej instrukcji, informującej, gdzie można przywiązać hol, można go mocować jedynie do najtrwalszych elementów zawieszenia lub karoserii. Może to być hak do holowania przyczepy. Pod żadnym pozorem nie wolno przywiązywać holu do zderzaka i jego wsporników.

Jak kierujący pojazdem holowanym powinien zachować się wobec pieszych?

REKLAMA

Podczas holowania należy zwrócić baczną uwagę na przechodniów! Często usiłują oni przejść między pojazdem holującym i holowanym, gdy te oczekują na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. Gdy pojazd holujący ruszy, pieszy albo zostanie podcięty przez naprężającą się linkę, albo uderzy go zderzak pojazdu holowanego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie wobec przechodniów podczas holowania nie może być nacechowane wyrozumiałością! Dlatego natrafiając na oznakowane przejścia, należy tak jechać, aby nie zatrzymywać się na nich dla pieszych. Jeżeli nie da się jechać dalej – zatrzymać się przed przejściem i zaczekać na wolną drogę. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy skręcaniu w prawo przy palącej się zielonej strzałce pod czerwonym światłem.

Zobacz również: Jak przedłużyć okres eksploatacji auta?

REKLAMA

Pojazd holujący po wjechaniu w obręb skrzyżowania zwykle musi się zatrzymać się, aby przepuścić nadjeżdżające z lewej samochody, dla których ruch jest otwarty. Pojazd holowany zatrzyma się albo na przejściu dla pieszych, albo – co gorsza, przed nim. Piesi mają zielone światło, więc śmiało wkroczą między oba auta i albo poprzewracają się o łączącą je linkę, albo zostaną uderzeni przez holowany samochód, gdy holujący gwałtownie ruszy, widząc wolną drogę. Dlatego najbezpieczniej jest skręcać w prawo tylko przy zielonym świetle i zaczekać, aż dla pieszych zapali się światło czerwone i ostatni przechodnie zejdą z jezdni.

Ruszanie podczas holowania nie jest rudne, pod warunkiem, że kierowca pojazdu ruszającego wykona to bardzo uważnie, delikatnie naprężając hol. Gdy poczuje, że jego samochód ma trudności z dalszym rozpędzaniem się, może spokojnie zwiększyć nacisk na pedał gazu. Biegi należy zmieniać szybko i płynnie, aby nie powodować nadmiernego luzowania się linki holowniczej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA