REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Technika holowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.

Uszkodzony pojazd ma bardzo ograniczoną możliwość wykonywania manewrów i uników: musi pojechać za samochodem holującym mniej więcej jego śladem. Nie może się zatrzymać ani przyspieszyć kiedy to będzie konieczne.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem holowania kierowcy obu pojazdów MUSZĄ uzgodnić sposoby porozumiewania się. Telefon komórkowy nie zapewnia błyskawicznego połączenia, a w wielu przypadkach decydować mogą sekundy. Dobrze, gdy w obu pojazdach jest CB radio. Jeżeli nie ma, trzeba „wrócić do korzeni”. A więc trzeba ustalić, w jaki sposób kierowca pojazdu holowanego poprosi o zatrzymanie się. Może to być kilkakrotne błyśnięcie światłami długimi. Warto umówić się o sposobie informowania go o konieczności hamowania. Znakomite rezultaty daje hamowanie na dwa razy. Najpierw należy na sekundę nacisnąć niezbyt mocno na pedał hamulca, aby na chwilę zapalić światła “stop”. Drugie naciśnięcie pedału hamulca informuje holowanego, że już trzeba zacząć hamować.

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Samochody mają w większości przypadków fabryczne zaczepy do holowania. Warto wiedzieć, gdzie one się znajdują. Jeżeli pojazd nie ma takiego zaczepu, a pod ręką nie ma fabrycznej instrukcji, informującej, gdzie można przywiązać hol, można go mocować jedynie do najtrwalszych elementów zawieszenia lub karoserii. Może to być hak do holowania przyczepy. Pod żadnym pozorem nie wolno przywiązywać holu do zderzaka i jego wsporników.

REKLAMA

Jak kierujący pojazdem holowanym powinien zachować się wobec pieszych?

Podczas holowania należy zwrócić baczną uwagę na przechodniów! Często usiłują oni przejść między pojazdem holującym i holowanym, gdy te oczekują na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. Gdy pojazd holujący ruszy, pieszy albo zostanie podcięty przez naprężającą się linkę, albo uderzy go zderzak pojazdu holowanego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie wobec przechodniów podczas holowania nie może być nacechowane wyrozumiałością! Dlatego natrafiając na oznakowane przejścia, należy tak jechać, aby nie zatrzymywać się na nich dla pieszych. Jeżeli nie da się jechać dalej – zatrzymać się przed przejściem i zaczekać na wolną drogę. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy skręcaniu w prawo przy palącej się zielonej strzałce pod czerwonym światłem.

Zobacz również: Jak przedłużyć okres eksploatacji auta?

Pojazd holujący po wjechaniu w obręb skrzyżowania zwykle musi się zatrzymać się, aby przepuścić nadjeżdżające z lewej samochody, dla których ruch jest otwarty. Pojazd holowany zatrzyma się albo na przejściu dla pieszych, albo – co gorsza, przed nim. Piesi mają zielone światło, więc śmiało wkroczą między oba auta i albo poprzewracają się o łączącą je linkę, albo zostaną uderzeni przez holowany samochód, gdy holujący gwałtownie ruszy, widząc wolną drogę. Dlatego najbezpieczniej jest skręcać w prawo tylko przy zielonym świetle i zaczekać, aż dla pieszych zapali się światło czerwone i ostatni przechodnie zejdą z jezdni.

Ruszanie podczas holowania nie jest rudne, pod warunkiem, że kierowca pojazdu ruszającego wykona to bardzo uważnie, delikatnie naprężając hol. Gdy poczuje, że jego samochód ma trudności z dalszym rozpędzaniem się, może spokojnie zwiększyć nacisk na pedał gazu. Biegi należy zmieniać szybko i płynnie, aby nie powodować nadmiernego luzowania się linki holowniczej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA