REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić gdy auto wpadnie do wody?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Mitsubishi L200, woda, Fot. Fotolia
Mitsubishi L200, woda, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA


Wpadnięcie samochodu do wody np. w wyniku nieostrożnej jazdy jest na szczęście bardzo rzadkim przypadkiem. Warto jednak wiedzieć, jak się zachować w takich okolicznościach, aby ocalić życie.

Gdy auto wpadnie do rzeki i tonie w pozycji normalnej, czyli kołami do dołu, należy wówczas jak najszybciej zamknąć wszystkie wloty powietrza do kabiny, a wiec – nadmuch powietrza przez nagrzewnicę, okna, itp. Zwiększy to znacznie czas tonięcia, a więc czas potrzebny na ocenę sytuacji i zaplanowanie dalszych działań. Jeżeli auto utrzymuje się na powierzchni, można spróbować je szybko opuścić. Wiąże się to z ryzykiem wpuszczenia przez otwarte drzwi wody do wnętrza, co znacznie przyspieszy tonięcie. Decydować, więc będą ułamki sekundy.

REKLAMA

Powszechny zwyczaj jazdy z zablokowanymi wszystkimi drzwiami w samochodzie z obawy przed napadem lub z innych irracjonalnych pobudek można porównać do spaceru po linie nad klatką z głodnym tygrysem. Nie wolno blokować drzwi, przy których siedzą ludzie.

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Zanim samochód osiądzie na dnie należy rozpiąć lub przeciąć pasy bezpieczeństwa, odpiąć fotelik dziecięcy, jeżeli znajduje się w nim dziecko, zdjąć buty i ubranie krępujące ruchy (to bardzo ważne!), oraz usunąć z kieszeni wszystkie ciężkie przedmioty. Jest na to zaledwie kilka sekund, więc trzeba się spieszyć i działać rozważnie. Nie wpadać w panikę.

Kabina pojazdu będzie stopniowo, dość szybko wypełniała się wodą. Gdy jej poziom zbliży się na mniej więcej 20 cm do sufitu, można otworzyć drzwi. Wcześniejsze otwarcie drzwi jest pod wodą niemożliwe – napór wody na nie jest zbyt duży. Znacznie łatwiej je otworzyć, gdy ciśnienie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu będzie podobne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim opuścisz pojazd

Przed opuszczeniem pojazdu trzeba upewnić się, że nic w tym nie przeszkodzi. A więc, czy nogi nie zaplątały się w pasy bezpieczeństwa, czy pasek od spodni albo jakaś część garderoby o coś nie zaczepiła. Następnie należy kilkakrotnie głęboko odetchnąć resztkami powietrza w kabinie, nabrać go dużo w płuca, otworzyć drzwi i przy opuszczaniu samochodu mocno odepchnąć się od niego nogami ku górze. Pamiętać o dziecku – jego fotelik wykonany z pianki ma sporą wyporność, więc nie powinno być problemu z jego wypłynięciem na powierzchnię.

Zobacz również: Jak zapobiegać pożarom samochodów?

REKLAMA

Gdy samochód osiądzie na dnie do góry kołami, jedyną szansą na uratowanie życia jest natychmiastowe rozpięcie pasów bezpieczeństwa!!! Następnie należy jego sufit potraktować, jak podłogę. Jeżeli będzie to możliwe, wykonać wszystkie czynności, jak w przypadku tonięcia kołami do dołu. Nie szarpać się z drzwiami, zanim woda nie wypełni kabiny przynajmniej do ¾ jej wysokości. Gdyby drzwi się zakleszczyły, należy wypchnąć, najlepiej przy pomocy silnego uderzenia obiema nogami, jedną z największych szyb!

Wszystkie opisane czynności związane z ratowaniem się z tonącego samochodu są jedynie półśrodkami, zwiększającymi szanse na przeżycie. Stosują je kaskaderzy przy kręceniu scen katastrof drogowych, ale używane przy tym samochody mają mnóstwo różnych zabezpieczeń, np. mają zdemontowane urządzenia służące do blokowania drzwi. Poza tym kaskader ma pod ręką butlę ze sprężonym powietrzem na wypadek, gdyby coś się nie powiodło.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA