REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić gdy auto wpadnie do wody?

Jakubowski Ryszard
Mitsubishi L200, woda, Fot. Fotolia
Mitsubishi L200, woda, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wpadnięcie samochodu do wody np. w wyniku nieostrożnej jazdy jest na szczęście bardzo rzadkim przypadkiem. Warto jednak wiedzieć, jak się zachować w takich okolicznościach, aby ocalić życie.

Gdy auto wpadnie do rzeki i tonie w pozycji normalnej, czyli kołami do dołu, należy wówczas jak najszybciej zamknąć wszystkie wloty powietrza do kabiny, a wiec – nadmuch powietrza przez nagrzewnicę, okna, itp. Zwiększy to znacznie czas tonięcia, a więc czas potrzebny na ocenę sytuacji i zaplanowanie dalszych działań. Jeżeli auto utrzymuje się na powierzchni, można spróbować je szybko opuścić. Wiąże się to z ryzykiem wpuszczenia przez otwarte drzwi wody do wnętrza, co znacznie przyspieszy tonięcie. Decydować, więc będą ułamki sekundy.

REKLAMA

Powszechny zwyczaj jazdy z zablokowanymi wszystkimi drzwiami w samochodzie z obawy przed napadem lub z innych irracjonalnych pobudek można porównać do spaceru po linie nad klatką z głodnym tygrysem. Nie wolno blokować drzwi, przy których siedzą ludzie.

Zobacz również: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Zanim samochód osiądzie na dnie należy rozpiąć lub przeciąć pasy bezpieczeństwa, odpiąć fotelik dziecięcy, jeżeli znajduje się w nim dziecko, zdjąć buty i ubranie krępujące ruchy (to bardzo ważne!), oraz usunąć z kieszeni wszystkie ciężkie przedmioty. Jest na to zaledwie kilka sekund, więc trzeba się spieszyć i działać rozważnie. Nie wpadać w panikę.

Kabina pojazdu będzie stopniowo, dość szybko wypełniała się wodą. Gdy jej poziom zbliży się na mniej więcej 20 cm do sufitu, można otworzyć drzwi. Wcześniejsze otwarcie drzwi jest pod wodą niemożliwe – napór wody na nie jest zbyt duży. Znacznie łatwiej je otworzyć, gdy ciśnienie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu będzie podobne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim opuścisz pojazd

Przed opuszczeniem pojazdu trzeba upewnić się, że nic w tym nie przeszkodzi. A więc, czy nogi nie zaplątały się w pasy bezpieczeństwa, czy pasek od spodni albo jakaś część garderoby o coś nie zaczepiła. Następnie należy kilkakrotnie głęboko odetchnąć resztkami powietrza w kabinie, nabrać go dużo w płuca, otworzyć drzwi i przy opuszczaniu samochodu mocno odepchnąć się od niego nogami ku górze. Pamiętać o dziecku – jego fotelik wykonany z pianki ma sporą wyporność, więc nie powinno być problemu z jego wypłynięciem na powierzchnię.

Zobacz również: Jak zapobiegać pożarom samochodów?

REKLAMA

Gdy samochód osiądzie na dnie do góry kołami, jedyną szansą na uratowanie życia jest natychmiastowe rozpięcie pasów bezpieczeństwa!!! Następnie należy jego sufit potraktować, jak podłogę. Jeżeli będzie to możliwe, wykonać wszystkie czynności, jak w przypadku tonięcia kołami do dołu. Nie szarpać się z drzwiami, zanim woda nie wypełni kabiny przynajmniej do ¾ jej wysokości. Gdyby drzwi się zakleszczyły, należy wypchnąć, najlepiej przy pomocy silnego uderzenia obiema nogami, jedną z największych szyb!

Wszystkie opisane czynności związane z ratowaniem się z tonącego samochodu są jedynie półśrodkami, zwiększającymi szanse na przeżycie. Stosują je kaskaderzy przy kręceniu scen katastrof drogowych, ale używane przy tym samochody mają mnóstwo różnych zabezpieczeń, np. mają zdemontowane urządzenia służące do blokowania drzwi. Poza tym kaskader ma pod ręką butlę ze sprężonym powietrzem na wypadek, gdyby coś się nie powiodło.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA