REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Leasing dla każdego

Łatwiej będzie ubiegać się o leasing. Od teraz nie tylko przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z takiej formy użytkowania samochodu.

Mazda 323 IV: smarowanie części

Prawidłowa praca elementów ruchomych zależy od dobrego smarowania. W poradniku tym pokażemy, które elementy regularnie sprawdzać i smarować.

Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.

Mazda 323 IV: wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów

Olej w skrzyni biegów jest znacznie trwalszy niż silnikowy. Jednak również wymaga wymiany. Poniżej znajduje się opis jak kontrolować i wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów w Mazdzie 323.

REKLAMA

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

15 mln elektrycznych układów kierowniczych Nexteer Automotive

2011 rok przyniesie 15-milionowy samochód wyposażony w produkowany przez Nexteer Automotive elektryczny układ kierowniczy (EPS). W ciągu dekady zrewolucjonizował on technologię systemów sterowania. Z polskim udziałem.

Czy nowoczesne silniki trzeba jeszcze docierać?

Z instrukcji samochodów już blisko 10 lat temu zniknęły zapisy dotyczące docierania nowego silnika. Teoretycznie można zatem od pierwszego przekręcenia kluczyka wykorzystywać pełną jego moc i zakres obrotów. Docieranie – choć jest przeżytkiem – ma jednak nadal swoje uzasadnienie.

Czy można zatankować więcej niż wynosi pojemność baku?

Zdarzyło Ci się zatankować do baku więcej niż ma on pojemności? To wcale nie musi oznaczać, że dystrybutor na stacji benzynowej kłamie i ktoś próbuje nas naciągnąć. Teoretycznie i praktycznie możliwe jest zatankowanie więcej niż bak ma pojemności.

REKLAMA

Jak przechowywać opony?

Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?

Jak dbać o automat w aucie?

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Kiedy można naprawić pękniętą szybę?

Zanim zdecydujemy się na kosztowną wymianę szyby na nową, warto sprawdzić, czy nie kwalifikuje się ona do naprawy. O tym czy szybę da się naprawić decyduje rodzaj uszkodzenia, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby.

Czy płaskie wycieraczki są lepsze? Jak kupić odpowiednią wycieraczkę?

Płaskie wycieraczki to jedna z nowinek, która bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Są ładne, lekkie i nie mają widocznych elementów metalowych, które mogłyby rdzewieć, ale...Co one dają i jak dobrać płaskie piórka do starego auta?

Jak używać samochodu podczas upałów?

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

Jak postępować z samochodem podczas upałów?

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

Jak przeprowadzić własnoręcznie inspekcję stanu technicznego auta?

Nie istnieją samochody, które są całkowicie „bezobsługowe". Są czynności, które zwykle należy wykonać przed rozpoczęciem jazdy, bez możliwości powierzenia ich zawodowemu mechanikowi.

Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Silniki większości pojazdów produkowanych w krajach europejskich przed pół wiekiem i wcześniej, były dostosowane do paliw o innych właściwościach, niż stosowane obecnie. Dotyczy to głównie silników z zapłonem iskrowym.

Jak umyć stare, zapuszczone elementy silnika, skrzyni biegów itp.

Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.

Opony pojazdów zabytkowych – czym się różnią od opon współczesnych?

Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.

Absurdy konstrukcyjne w zabytkowych pojazdach

Niektóre rozwiązania konstrukcyjne w starych modelach samochodów i motocykli dziś mogą zaskakiwać i dziwić ich użytkowników. Są one świadectwem minionej epoki i unaoczniają wielkość postępu technicznego.

Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

W pojazdach zabytkowych mamy bardzo często do czynienia z silnikami dolnozaworowymi. Są to niemal zawsze silniki bardzo stare, liczące co najmniej pięćdziesiąt lat i dawno wycofane z produkcji.

Jak przygotować pojazd zabytkowy do dłuższej trasy?

Nawet jak pojazdy zabytkowe są w pełni sprawne, nie zawsze można wyruszać nimi na dalekie trasy bez wcześniejszego przeglądu. Przygotowanie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i napraw na drodze.

Typy gaźników w autach zabytkowych

W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.

Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

Polski przemysł motoryzacyjny nie miał w latach powojennych nadzwyczaj interesującej historii. Pojazdy produkowano przez dziesięciolecia niemal w niezmienionej postaci, a różnice między kolejnymi modelami polegały głownie na kosmetycznych zmianach wyglądu i cyfr lub liter w oznaczeniach.

Jakie są przyczyny „ściągania” pojazdu w jedną stronę podczas jazdy?

Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.

Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.

Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Ciepły lub gorący silnik nie powinien stwarzać żadnych problemów z uruchomieniem, ponieważ znajduje się w naturalnym dla normalnej pracy stanie. Jednak w oldtimerach nie zawsze tak się dzieje.

Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.

Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe?

Przyczyną przerw w pracy silnika oraz utraty mocy mogą być niesprawne świece zapłonowe. Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną.

Jak w gaźniku działa urządzenie wzbogacające mieszankę podczas rozruchu zimnego silnika?

Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest konieczne, aby nastąpił rozruch zimnego silnika. Realizuje się je różnymi sposobami.

Jak wymienić dętkę?

Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.

Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.

Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.

Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Zabytkowe pojazdy, jeżeli były cały czas eksploatowane, podlegały różnym procesom niszczącym, przy czym największe w nich spustoszenie czyniła korozja elementów karoserii. Natomiast jeżeli taki samochód stał przez kilka i więcej lat nieeksploatowany, negatywne wpływy atmosferyczne mogły odcisnąć swoje piętno także na silniku, zwłaszcza na cylindrach ponad tłokami, na pierścieniach tłokowych, zaworach i na wielu innych elementach.

Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Aby sprawdzić, czy naprawy i regulacje zapłonu, gaźnika lub wtryskiwaczy przyniosły spodziewane efekty w postaci oszczędności paliwa, wcale nie trzeba czekać, aż wypali się całe paliwo ze zbiornika. Można zastosować zbiornik zastępczy o bardzo małej pojemności.

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.

Jakie są ograniczenia w eksploatacji pojazdów zabytkowych?


Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.

Jak działa i co daje zawieszenie gwintowane?

Zawieszenie gwintowane to najwyższa półka modyfikacji układu jezdnego auta. Jego główna i niezaprzeczalna zaleta to możliwość regulacji wysokości nadwozia, jak i sztywności amortyzacji. Ta przyjemność ma jednak swoją cenę, która przekracza 25 tysięcy złotych. Czy takie wydatki maja uzasadnienie?

Jakie są różnice między amortyzatorami gazowymi a olejowymi?

Tradycyjne amortyzatory olejowe czy jednak nowocześniejsze gazowe? Jakie amortyzatory wybrać do naszego auta? Odpowiedź wcale nie jest oczywista, dlatego dobrze wiedzieć jak działają i czym różnią się te dwa typy amortyzatorów.

Modyfikacje zawieszenia w aucie

Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa . Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenie nie spełnia naszych oczekiwań?

Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?

Z problemem zniszczonych przez korozję elementów swoich pojazdów spotkali się wszyscy właściciele zabytków na kołach. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami.

Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Z uwagi na to, że układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Należy je niezwłocznie usunąć.

Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

Jak wykryć i usunąć usterki mechanizmu różnicowego i układu napędowego?

Układ napędowy jako całość jest odpowiedzialny za przeniesienie sił wytwarzanych przez silnik na koła pojazdu. W jego skład wchodzi, oprócz skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego z półośkami i przegubami napędowymi, kilka innych elementów.

Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

Samochód dawno przestał być luksusem. Teraz, gdy rynek jest nasycony używanymi autami, szczęśliwym posiadaczem czterech kół można zostać mając do wydania 2 - 4 000 złotych. Na cuda nie ma jednak co liczyć. To wystarczy na dość leciwe auto ze znacznym przebiegiem. Co więc warto kupić za jedną pensję?

Dlaczego czuć benzynę wewnątrz auta?

Intensywny zapach benzyny w samochodzie, nawet w gorący słoneczny dzień, nie jest zjawiskiem normalnym. Opary paliwa z baku w sprawnym aucie nie powinny przedostawać się do kabiny.

Czy nieseryjny wydech może wpłynąć na osiągi auta?

Panuje powszechne przekonanie, że wymiana układu wydechowego zwiększa osiągi auta. Czy to prawda? Sprawa nie jest prosta. Nieseryjny profesjonalnie wykonany i dobrze przemyślany wydech może zwiększyć moc o 3-5%. Zły dobór będzie skutkował... spadkiem mocy i to nawet o 7-15%!

Czy sprężyny mogą się wybić? Jak rozpoznać, że trzeba je wymienić?

Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?

Jak działają sprężyny progresywne? Czy warto je kupić?

Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?

REKLAMA