REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automat w aucie?

Technika jazdy z automatyczną skrzynią biegów. fot. moto.wieszjak.pl
Technika jazdy z automatyczną skrzynią biegów. fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Jak wskazuje praktyka, coraz więcej osób przekonuje się do automatów, ale niewiele osób wie jeszcze jak z takich skrzyń korzystać i co robić, żeby żyć z nimi w zgodzie. Nic łatwiejszego... By właściwie eksploatować automatyczną skrzynię przekładniową, trzeba przestrzegać po prostu kilku zasad:

REKLAMA

O olej dbaj bardziej niż w silniku

W nowoczesnych samochodach ze skrzyniami automatycznymi coraz rzadziej spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, rzadko również stosowane są elektroniczne czujniki. Jak więc kontrolować poziom oleju?

Czynność ta powinna być dokonywana za każdym razem gdy jesteśmy w warsztacie i nie bójmy się egzekwować tej czynności, a nawet poprośmy by mechanik zrobił to przy nas. Dobra wiadomość jest taka, że w większości warsztatów mechanicy są wyczuleni na automaty i pierwsze co robią to właśnie sprawdzają poziom oleju w przekładni, bo doskonale wiedzą, że tego zaniedbać nie można.

Zobacz także: Jak określić stopień zużycia silnika?

Co można robić we własnym zakresie? Trzeba obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie ma śladów wycieku oleju. Drobne tłuste plamy mogą pojawić się nawet na tylnej części samochodu - są one następstwem wycieku podczas jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego olej jest tak ważny?

Gdy poziom jest zbyt niski, temperatura oleju i innych części skrzyni wzrasta. Powoduje to przyspieszone zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju. Przy bardzo niskim poziomie oleju mogą występować chwilowe zaniki ciśnienia, co może prowadzić do bardzo szybkiego zniszczenia skrzyni biegów.

Nie holować!

Samochodów ze skrzyniami automatycznymi zabrania się holować! Dlaczego? Bo gdy silnik nie pracuje, skrzynia nie jest smarowana.

W przypadku awarii należy skorzystać z pomocy drogowej. Jeśli jesteśmy jednak zmuszeni do holowania pojazdu, pamiętajmy, że im mniejsza prędkość jazdy i im mniejszy dystans do pokonania, tym lepiej dla automatu.

Zobacz także: Jak oszczędzać hamulce?

Zapomnij o starcie „z gazu”...

REKLAMA

Bieg w automacie wrzucamy ZAWSZE na wolnych obrotach. To szczególnie ważne w zimę. Jeśli silnik na dogrzewaniu kręci się powyżej 1500 obrotów na minutę CZEKAMY! Włączenie biegu gdy silnik ma podwyższone obroty skutkuje uderzeniem o siebie tarczek i walków zdawczych. Siła uderzenia potrafi być tak duża, że powoduje natychmiastowe mechaniczne uszkodzenie skrzyni.
Przyczepka? Dlaczego nie, ale...

Holowanie przyczep i jazda z dużym obciążeniem dla niektórych typów skrzyń biegów może być dużym wyzwaniem. Nie ma jednak przeciwwskazań, żeby automatem ciągnąc przyczepkę. Pamiętajmy jednak, że obciążona skrzynia się grzeje i trzeba ją studzić. W praktyce oznacza to przystanek nawet co 150 kilometrów.

Zobacz także:Czym jest ecodriving?

Elektronika pod kontrolą

Dla długiego życia automatu szczególnie ważne jest też to, by żaden ze sterowników elektronicznych nie generował błędów.

Komputery silnika, układu ABS, ESP, a nawet klimatyzacji współpracują ze sterownikami skrzyni biegów. Ewentualne nieprawidłowe wskazania tych pierwszych może doprowadzić do przekazywania złych danych do skrzyni i... Chociażby mniej płynnej zmiany przełożeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA