REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o automat w aucie?

Subskrybuj nas na Youtube
Technika jazdy z automatyczną skrzynią biegów. fot. moto.wieszjak.pl
Technika jazdy z automatyczną skrzynią biegów. fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!

Jak wskazuje praktyka, coraz więcej osób przekonuje się do automatów, ale niewiele osób wie jeszcze jak z takich skrzyń korzystać i co robić, żeby żyć z nimi w zgodzie. Nic łatwiejszego... By właściwie eksploatować automatyczną skrzynię przekładniową, trzeba przestrzegać po prostu kilku zasad:

REKLAMA

O olej dbaj bardziej niż w silniku

W nowoczesnych samochodach ze skrzyniami automatycznymi coraz rzadziej spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, rzadko również stosowane są elektroniczne czujniki. Jak więc kontrolować poziom oleju?

Czynność ta powinna być dokonywana za każdym razem gdy jesteśmy w warsztacie i nie bójmy się egzekwować tej czynności, a nawet poprośmy by mechanik zrobił to przy nas. Dobra wiadomość jest taka, że w większości warsztatów mechanicy są wyczuleni na automaty i pierwsze co robią to właśnie sprawdzają poziom oleju w przekładni, bo doskonale wiedzą, że tego zaniedbać nie można.

Zobacz także: Jak określić stopień zużycia silnika?

Co można robić we własnym zakresie? Trzeba obserwować, czy w miejscu parkowania samochodu nie ma śladów wycieku oleju. Drobne tłuste plamy mogą pojawić się nawet na tylnej części samochodu - są one następstwem wycieku podczas jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego olej jest tak ważny?

Gdy poziom jest zbyt niski, temperatura oleju i innych części skrzyni wzrasta. Powoduje to przyspieszone zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju. Przy bardzo niskim poziomie oleju mogą występować chwilowe zaniki ciśnienia, co może prowadzić do bardzo szybkiego zniszczenia skrzyni biegów.

Nie holować!

Samochodów ze skrzyniami automatycznymi zabrania się holować! Dlaczego? Bo gdy silnik nie pracuje, skrzynia nie jest smarowana.

W przypadku awarii należy skorzystać z pomocy drogowej. Jeśli jesteśmy jednak zmuszeni do holowania pojazdu, pamiętajmy, że im mniejsza prędkość jazdy i im mniejszy dystans do pokonania, tym lepiej dla automatu.

Zobacz także: Jak oszczędzać hamulce?

Zapomnij o starcie „z gazu”...

REKLAMA

Bieg w automacie wrzucamy ZAWSZE na wolnych obrotach. To szczególnie ważne w zimę. Jeśli silnik na dogrzewaniu kręci się powyżej 1500 obrotów na minutę CZEKAMY! Włączenie biegu gdy silnik ma podwyższone obroty skutkuje uderzeniem o siebie tarczek i walków zdawczych. Siła uderzenia potrafi być tak duża, że powoduje natychmiastowe mechaniczne uszkodzenie skrzyni.
Przyczepka? Dlaczego nie, ale...

Holowanie przyczep i jazda z dużym obciążeniem dla niektórych typów skrzyń biegów może być dużym wyzwaniem. Nie ma jednak przeciwwskazań, żeby automatem ciągnąc przyczepkę. Pamiętajmy jednak, że obciążona skrzynia się grzeje i trzeba ją studzić. W praktyce oznacza to przystanek nawet co 150 kilometrów.

Zobacz także:Czym jest ecodriving?

Elektronika pod kontrolą

Dla długiego życia automatu szczególnie ważne jest też to, by żaden ze sterowników elektronicznych nie generował błędów.

Komputery silnika, układu ABS, ESP, a nawet klimatyzacji współpracują ze sterownikami skrzyni biegów. Ewentualne nieprawidłowe wskazania tych pierwszych może doprowadzić do przekazywania złych danych do skrzyni i... Chociażby mniej płynnej zmiany przełożeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA