Spada sprzedaż samochodów
REKLAMA
REKLAMA
Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych aut osobowych osiągnęła poziom 90 671 sztuk, o 5,57% (-5 349 sztuk) mniej w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Od wielu lat wyniki notowane w kwietniu, wykazują spadek w stosunku do marca, a jednocześnie wzrost wobec stycznia i lutego.
REKLAMA
Opublikowane na początku bieżącego miesiąca przez MSWiA wstępne dane dotyczące rejestracji samochodów osobowych w Polsce w kwietniu bieżącego roku, potwierdziły dotychczasowy trend. Mała ilość sprzedanych aut w kwietniu przyczyniła się słabego wyniku skumulowanego za cztery miesiące w porównaniu z rokiem 2010.
Zobacz też: Kupujemy coraz więcej aut luksusowych
REKLAMA
Sprawdzają się prognozy dotyczące sprzedaży aut z kratką.
Ich liczba gwałtownie spada, co potwierdza, że wprowadzone ograniczenia możliwości pełnego odliczania podatku VAT, czyni ich zakup nieopłacalnym. W sumie liczba aut z „kratką” zarejestrowanych w kwietniu, wyniosła 370 sztuk, co jest wynikiem lepszym o 49,19% niż w marcu tego roku, ale aż o 94% gorszym niż w kwietniu ubiegłego roku.
Od początku 2011 roku do końca kwietnia zarejestrowano tylko 1 952 samochody osobowe z homologacją ciężarową.
Wśród dostawców samochodów z homologacją ciężarową, liderem jest Skoda (263 sztuki; -94,19% r/r).
Drugie miejsce przypadło Renault (227 sztuk; -77,96%). Volkswagen zajął 3 miejsce (211 sztuk; -81,44%)
Z 15 najpopularniejszych marek, tylko 7 odnotowało wzrost sprzedaży (Opel, Renault, Hyundai, Nissan, Citroen, Chevrolet oraz Suzuki) ale tylko jedna z nich znajduje się w pierwszej piątce rankingu. Nie ma rewolucji jeśli chodzi o kolejność najchętniej wybieranych marek. Liderem pozostaje Skoda, której udział w polskim rynku wynosi 11,88% (10.833 sztuki sprzedane od początku roku)
Opel zajmuje 2 miejsce w rankingu z ilością 7.500 sprzedanych sztuk (8,28% udziału w rynku).
Toyocie przypadło 3 miejsce, minimalnie za Oplem (7.420 sztuk, spadek aż o 12%)
Pierwszą piątkę zamykają Fiat (6.600 sprzedanych sztuk) i Ford (6.095 sprzedanych sztuk).
Prognozy:
REKLAMA
Wzrost sprzedaży pod koniec 2010 roku, a w szczególności wzrosty w zakupach flotowych, wywołane zmianami w zakresie podatku VAT wywierają negatywny wpływ na tą część rynku w roku 2011. ; Liczba aut kupowanych przez przedsiębiorców będzie zdecydowanie mniejsza.
Skutki zmian w przepisach wprowadzonych z początkiem roku i brak stymulacji do rozwoju, może doprowadzić do spadku sprzedaży w okolicach 10%, pomimo założonego wzrostu zakupów klientów indywidualnych.
Wzrost będzie możliwy przy zachowaniu wzrostu gospodarczego i ustabilizowaniu sytuacji w gospodarce po podwyżkach. Czas pokaże czy odbiją się one na cenach w salonach. Potencjał polskiego rynku jest szacowany na 500 tysięcy nowych aut rocznie. Niestety ze względu na niekorzystne przepisy i brak wizji rozwoju, jest on ograniczany. Widoczny jest również brak inwestycji w zakresie produkcji samochodów (od 1999 roku żaden producent nie podjął decyzji o ulokowaniu swojej produkcji w Polsce).
Auta używane
Na rynku samochodów używanych również odnotowano spadki. W kwietniu liczba rejestracji wyniosła 59.767 sztuk.; Jest to wynik gorszy o blisko 5% niż w marcu i o 11% gorszy niż w kwietniu 2010. Od początku roku zarejestrowano 210 tysięcy sztuk samochodów osobowych z importu,; czyli o 6,54% mniej (- 14 712 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Polacy ściągają najwięcej aut w wieku powyżej 10 lat, które stanowią 47,48% wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku od 4 do 10 lat to 44,19% importu. Na samochody najmłodsze w wieku do 4 lat przypada zaledwie 8,28% importu.
Zobacz też: Nowy cennik za badania techniczne
Najchętniej kupowaną marką jest Volkswagen (35 tysięcy sztuk). Tuż za plasują się Opel (24 tysiące sztuk), Renault, Ford, Audi, Peugeot, Seat i BMW.
Źródło: Samar
REKLAMA
REKLAMA