Mazda 323 IV: wymiana oleju w manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Przeprowadzenie kontroli poziomu oleju w przekładni ręcznej nie jest tak łatwe, jak w przypadku sprawdzenia stanu oleju silnikowego. Na początku dobrze jest obejrzeć okolice skrzyni biegów. Jeżeli występują widoczne wycieki, lub mokre miejsca zlepione z brudem, to znak, że poziom oleju może być już niski i poza wymianą należy pomyśleć o uszczelnieniu skrzyni biegów.
REKLAMA
Dokładniejszą i bardziej dokładną metodą jest kontrolowanie stanu oleju poprzez zębnik napędzający linkę prędkościomierza. Patrząc w kierunku jazdy znajduje się on z prawej strony w górnej części skrzyni biegów.
Zobacz też: Czy można usunąć wgniecenia bez uszkodzenia lakieru?
REKLAMA
Ustawiamy samochód na płaskiej powierzchni i przechodzimy do demontażu linki prędkościomierza. W tylnej części komory silnika, po prawej stronie skrzyni biegów odkręcamy nakrętkę, która ją mocuje. Następnie odkręcamy śrubę z łbem sześciokątnym na uchwycie zębnika napędzającego. Teraz wyjmujemy go i dokładnie wycieramy suchą szmatką. Wycieramy zębnik i wkładamy go w otwór, a następie ponownie wyjmujemy.
Powinien być zwilżony olejem przekładniowym minimum do górnej krawędzi kółka zębatego. Natomiast maksymalnym wyznacznikiem poziomu oleju jest górna krawędź zgrubienia nad kółkiem zębatym osi zębnika. Montujemy na swoje miejsce zębnik i mocno przykręcamy linkę prędkościomierza.
Do Mazdy 323 zalecany jest olej o lepkości SAE 75W-90 ze specyfikacją API GL4 lub API GL5.
Wymiana oleju
Co będzie nam potrzebne?
• Olej przekładniowy
• Pierścień uszczelniający pod korek spustowy
• Puste naczynie
• Czyste szmatki
W modelu 323 wymianę oleju przekładniowego wykonuje się co 80 000 km. Pierwsze dwa kroki są takie same, jak w przypadku kontroli poziomu oleju, czyli musimy odczepić linkę i wyjąć zębnik. Unosimy samochód na podnośniku warsztatowym lub ustawiamy go na kanale. Następnie musimy ustawić puste naczynie pod korek spustowy i odkręcić go. Znajduje się on z tyłu w specjalnym wycięciu w elemencie nośnym zawieszenia silnika.
Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Wkręcamy go z powrotem, używając nowego pierścienia uszczelniającego. Opuszczamy samochód i za pomocą lejka wlewamy nowy olej przekładniowy. Ilość zależy od typu silnika, jaki posiadamy.
• Silniki SOHC – 2,68l
• Silniki DOHC – 3,35l
REKLAMA
REKLAMA