REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

Pierwszy krok to sprawdzenie poziomu oleju. Od wyniku tej obserwacji dużo zależy - jesteśmy w stanie określić, w jakiej kondycji jest nasz silnik. Niewielkie ubytki oleju są dopuszczalne, jednak jego częste dolewki mogą oznaczać nadmierne zużycie jednostki napędowej.

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej nawierzchni. Kiedy silnik jest dostatecznie rozgrzany, czyli osiągnął swoją normalną temperaturę pracy, możemy go wyłączyć. Odczekujemy pięć minut - wszystko po to, żeby cały olej ściekł do miski olejowej. 

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Bardziej dokładna jest kontrola na zimnym silniku, przed pierwszym uruchomieniem. Wyjmujemy miarkę, wycieramy ją czystą szmatą lub papierowym ręcznikiem i ponownie wkładamy ją do oporu. Czekamy chwilę i wyjmujemy. Górne nacięcie na bagnecie (F) oznacza maksymalny poziom oleju, (L) minimalny. Różnica między tymi poziomami to 0,8 l. W przypadku, kiedy osiągnęliśmy dolną granicę, wystarczy dolać 0,5 l oleju lub wymienić na nowy, co nie jest konieczne. Poziom pomiędzy dwoma znacznikami nie zobowiązuje nas do uzupełnienia jego stanu.

Wymiana oleju

Decydując się na zmianę oleju, musimy wiedzieć, który z nich wybrać. Do Mazdy 323 kwalifikują się następujące oleje:
• 5W20
• 5W30
• 10W30
• 10W40
• 10W50
• 20W40
• 20W50

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ceny wyżej wymienionych olejów zależą od producenta, jakiego wybierzemy. Polecamy zalewanie silnika pełnym syntetykiem, jednak wszystko jest uzależnione od jego zużycia. Zdecydowana większość tych aut z początków produkcji zapewne jeździ na półsyntetyku lub oleju mineralnym. My polecamy wybierać produkty zachodnich producentów. To samo dotyczy filtra oleju. Dla silników SOHC 1.4, 1,6, 1.9 jak i DOHC 1.9 ilość oleju z wymianą filtra to 3,17 l.

Olej wymieniamy raz do roku lub co 10 000 kilometrów. Właściciele aut z dużym przebiegiem całkowitym, około 200 000 km powinni wymieniać olej co 10 0000 km. Poruszając się tylko po mieście, jesteśmy zmuszeni do dwukrotnej zmiany, wiosną i jesienią, aby usunąć ślady paliwa występujące w oleju po okresie zimowym.

Co będzie potrzebne do wymiany oleju?
• Olej silnikowy
• Filtr oleju
• Nowy pierścień uszczelniający pod korek spustowy
• Puste naczynie na zużyty olej
• Klucz taśmowy lub specjalny klucz do filtru

Przed wymianą oleju silnik musi być dostatecznie rozgrzany. Pracę wykonujemy z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Zaczynamy od odkręcenia korka spustowego. Patrząc w stronę kierunku jazdy, korek znajduje się z prawej strony. Podkładamy naczynie i odkręcamy go do końca. W teorii po wykręceniu korka spustowego powinno się wymienić jego uszczelkę lub nawet cały korek.

Olej jest bardzo gorący i wycieka łukiem.

Odkręcamy filtr oleju, znajdujący się obok alternatora. Demontujemy go specjalnym kluczem, a następnie pokrywamy uszczelkę nowego filtru niewielką ilością smaru. Można wykorzystać do tego olej, jednak istnieje możliwość pomyłki z wyciekiem przy końcowej kontroli. Wkręcamy filtr do oporu w kołnierz uszczelniający i na koniec wykonujemy jeszcze jeden obrót.

Zobacz też: Jak rozpoznać przekręcony licznik?

Czyścimy korek spustowy i zakładamy przed montażem nowy pierścień. Zalewamy nowy olej w ilości 3,17 l i odpalamy auto. Zanim pompa olejowa napełni filtr, zaświeci nam się lampką kontrolna ciśnienia oleju. Nie wolno w tym czasie dodawać gazu! Na koniec wyłączamy silnik i sprawdzamy ewentualne wycieki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA