REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

Pierwszy krok to sprawdzenie poziomu oleju. Od wyniku tej obserwacji dużo zależy - jesteśmy w stanie określić, w jakiej kondycji jest nasz silnik. Niewielkie ubytki oleju są dopuszczalne, jednak jego częste dolewki mogą oznaczać nadmierne zużycie jednostki napędowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej nawierzchni. Kiedy silnik jest dostatecznie rozgrzany, czyli osiągnął swoją normalną temperaturę pracy, możemy go wyłączyć. Odczekujemy pięć minut - wszystko po to, żeby cały olej ściekł do miski olejowej. 

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Bardziej dokładna jest kontrola na zimnym silniku, przed pierwszym uruchomieniem. Wyjmujemy miarkę, wycieramy ją czystą szmatą lub papierowym ręcznikiem i ponownie wkładamy ją do oporu. Czekamy chwilę i wyjmujemy. Górne nacięcie na bagnecie (F) oznacza maksymalny poziom oleju, (L) minimalny. Różnica między tymi poziomami to 0,8 l. W przypadku, kiedy osiągnęliśmy dolną granicę, wystarczy dolać 0,5 l oleju lub wymienić na nowy, co nie jest konieczne. Poziom pomiędzy dwoma znacznikami nie zobowiązuje nas do uzupełnienia jego stanu.

REKLAMA

Wymiana oleju

Decydując się na zmianę oleju, musimy wiedzieć, który z nich wybrać. Do Mazdy 323 kwalifikują się następujące oleje:
• 5W20
• 5W30
• 10W30
• 10W40
• 10W50
• 20W40
• 20W50

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny wyżej wymienionych olejów zależą od producenta, jakiego wybierzemy. Polecamy zalewanie silnika pełnym syntetykiem, jednak wszystko jest uzależnione od jego zużycia. Zdecydowana większość tych aut z początków produkcji zapewne jeździ na półsyntetyku lub oleju mineralnym. My polecamy wybierać produkty zachodnich producentów. To samo dotyczy filtra oleju. Dla silników SOHC 1.4, 1,6, 1.9 jak i DOHC 1.9 ilość oleju z wymianą filtra to 3,17 l.

Olej wymieniamy raz do roku lub co 10 000 kilometrów. Właściciele aut z dużym przebiegiem całkowitym, około 200 000 km powinni wymieniać olej co 10 0000 km. Poruszając się tylko po mieście, jesteśmy zmuszeni do dwukrotnej zmiany, wiosną i jesienią, aby usunąć ślady paliwa występujące w oleju po okresie zimowym.

Co będzie potrzebne do wymiany oleju?
• Olej silnikowy
• Filtr oleju
• Nowy pierścień uszczelniający pod korek spustowy
• Puste naczynie na zużyty olej
• Klucz taśmowy lub specjalny klucz do filtru

Przed wymianą oleju silnik musi być dostatecznie rozgrzany. Pracę wykonujemy z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Zaczynamy od odkręcenia korka spustowego. Patrząc w stronę kierunku jazdy, korek znajduje się z prawej strony. Podkładamy naczynie i odkręcamy go do końca. W teorii po wykręceniu korka spustowego powinno się wymienić jego uszczelkę lub nawet cały korek.

Olej jest bardzo gorący i wycieka łukiem.

Odkręcamy filtr oleju, znajdujący się obok alternatora. Demontujemy go specjalnym kluczem, a następnie pokrywamy uszczelkę nowego filtru niewielką ilością smaru. Można wykorzystać do tego olej, jednak istnieje możliwość pomyłki z wyciekiem przy końcowej kontroli. Wkręcamy filtr do oporu w kołnierz uszczelniający i na koniec wykonujemy jeszcze jeden obrót.

Zobacz też: Jak rozpoznać przekręcony licznik?

Czyścimy korek spustowy i zakładamy przed montażem nowy pierścień. Zalewamy nowy olej w ilości 3,17 l i odpalamy auto. Zanim pompa olejowa napełni filtr, zaświeci nam się lampką kontrolna ciśnienia oleju. Nie wolno w tym czasie dodawać gazu! Na koniec wyłączamy silnik i sprawdzamy ewentualne wycieki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA