REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

Pierwszy krok to sprawdzenie poziomu oleju. Od wyniku tej obserwacji dużo zależy - jesteśmy w stanie określić, w jakiej kondycji jest nasz silnik. Niewielkie ubytki oleju są dopuszczalne, jednak jego częste dolewki mogą oznaczać nadmierne zużycie jednostki napędowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej nawierzchni. Kiedy silnik jest dostatecznie rozgrzany, czyli osiągnął swoją normalną temperaturę pracy, możemy go wyłączyć. Odczekujemy pięć minut - wszystko po to, żeby cały olej ściekł do miski olejowej. 

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Bardziej dokładna jest kontrola na zimnym silniku, przed pierwszym uruchomieniem. Wyjmujemy miarkę, wycieramy ją czystą szmatą lub papierowym ręcznikiem i ponownie wkładamy ją do oporu. Czekamy chwilę i wyjmujemy. Górne nacięcie na bagnecie (F) oznacza maksymalny poziom oleju, (L) minimalny. Różnica między tymi poziomami to 0,8 l. W przypadku, kiedy osiągnęliśmy dolną granicę, wystarczy dolać 0,5 l oleju lub wymienić na nowy, co nie jest konieczne. Poziom pomiędzy dwoma znacznikami nie zobowiązuje nas do uzupełnienia jego stanu.

REKLAMA

Wymiana oleju

Decydując się na zmianę oleju, musimy wiedzieć, który z nich wybrać. Do Mazdy 323 kwalifikują się następujące oleje:
• 5W20
• 5W30
• 10W30
• 10W40
• 10W50
• 20W40
• 20W50

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny wyżej wymienionych olejów zależą od producenta, jakiego wybierzemy. Polecamy zalewanie silnika pełnym syntetykiem, jednak wszystko jest uzależnione od jego zużycia. Zdecydowana większość tych aut z początków produkcji zapewne jeździ na półsyntetyku lub oleju mineralnym. My polecamy wybierać produkty zachodnich producentów. To samo dotyczy filtra oleju. Dla silników SOHC 1.4, 1,6, 1.9 jak i DOHC 1.9 ilość oleju z wymianą filtra to 3,17 l.

Olej wymieniamy raz do roku lub co 10 000 kilometrów. Właściciele aut z dużym przebiegiem całkowitym, około 200 000 km powinni wymieniać olej co 10 0000 km. Poruszając się tylko po mieście, jesteśmy zmuszeni do dwukrotnej zmiany, wiosną i jesienią, aby usunąć ślady paliwa występujące w oleju po okresie zimowym.

Co będzie potrzebne do wymiany oleju?
• Olej silnikowy
• Filtr oleju
• Nowy pierścień uszczelniający pod korek spustowy
• Puste naczynie na zużyty olej
• Klucz taśmowy lub specjalny klucz do filtru

Przed wymianą oleju silnik musi być dostatecznie rozgrzany. Pracę wykonujemy z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Zaczynamy od odkręcenia korka spustowego. Patrząc w stronę kierunku jazdy, korek znajduje się z prawej strony. Podkładamy naczynie i odkręcamy go do końca. W teorii po wykręceniu korka spustowego powinno się wymienić jego uszczelkę lub nawet cały korek.

Olej jest bardzo gorący i wycieka łukiem.

Odkręcamy filtr oleju, znajdujący się obok alternatora. Demontujemy go specjalnym kluczem, a następnie pokrywamy uszczelkę nowego filtru niewielką ilością smaru. Można wykorzystać do tego olej, jednak istnieje możliwość pomyłki z wyciekiem przy końcowej kontroli. Wkręcamy filtr do oporu w kołnierz uszczelniający i na koniec wykonujemy jeszcze jeden obrót.

Zobacz też: Jak rozpoznać przekręcony licznik?

Czyścimy korek spustowy i zakładamy przed montażem nowy pierścień. Zalewamy nowy olej w ilości 3,17 l i odpalamy auto. Zanim pompa olejowa napełni filtr, zaświeci nam się lampką kontrolna ciśnienia oleju. Nie wolno w tym czasie dodawać gazu! Na koniec wyłączamy silnik i sprawdzamy ewentualne wycieki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA