REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.
Regularne wymiany oleju silnikowego są niezbędne, by utrzymać auto w dobrym stanie.

REKLAMA

REKLAMA

Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.

Pierwszy krok to sprawdzenie poziomu oleju. Od wyniku tej obserwacji dużo zależy - jesteśmy w stanie określić, w jakiej kondycji jest nasz silnik. Niewielkie ubytki oleju są dopuszczalne, jednak jego częste dolewki mogą oznaczać nadmierne zużycie jednostki napędowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej nawierzchni. Kiedy silnik jest dostatecznie rozgrzany, czyli osiągnął swoją normalną temperaturę pracy, możemy go wyłączyć. Odczekujemy pięć minut - wszystko po to, żeby cały olej ściekł do miski olejowej. 

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Bardziej dokładna jest kontrola na zimnym silniku, przed pierwszym uruchomieniem. Wyjmujemy miarkę, wycieramy ją czystą szmatą lub papierowym ręcznikiem i ponownie wkładamy ją do oporu. Czekamy chwilę i wyjmujemy. Górne nacięcie na bagnecie (F) oznacza maksymalny poziom oleju, (L) minimalny. Różnica między tymi poziomami to 0,8 l. W przypadku, kiedy osiągnęliśmy dolną granicę, wystarczy dolać 0,5 l oleju lub wymienić na nowy, co nie jest konieczne. Poziom pomiędzy dwoma znacznikami nie zobowiązuje nas do uzupełnienia jego stanu.

REKLAMA

Wymiana oleju

Decydując się na zmianę oleju, musimy wiedzieć, który z nich wybrać. Do Mazdy 323 kwalifikują się następujące oleje:
• 5W20
• 5W30
• 10W30
• 10W40
• 10W50
• 20W40
• 20W50

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny wyżej wymienionych olejów zależą od producenta, jakiego wybierzemy. Polecamy zalewanie silnika pełnym syntetykiem, jednak wszystko jest uzależnione od jego zużycia. Zdecydowana większość tych aut z początków produkcji zapewne jeździ na półsyntetyku lub oleju mineralnym. My polecamy wybierać produkty zachodnich producentów. To samo dotyczy filtra oleju. Dla silników SOHC 1.4, 1,6, 1.9 jak i DOHC 1.9 ilość oleju z wymianą filtra to 3,17 l.

Olej wymieniamy raz do roku lub co 10 000 kilometrów. Właściciele aut z dużym przebiegiem całkowitym, około 200 000 km powinni wymieniać olej co 10 0000 km. Poruszając się tylko po mieście, jesteśmy zmuszeni do dwukrotnej zmiany, wiosną i jesienią, aby usunąć ślady paliwa występujące w oleju po okresie zimowym.

Co będzie potrzebne do wymiany oleju?
• Olej silnikowy
• Filtr oleju
• Nowy pierścień uszczelniający pod korek spustowy
• Puste naczynie na zużyty olej
• Klucz taśmowy lub specjalny klucz do filtru

Przed wymianą oleju silnik musi być dostatecznie rozgrzany. Pracę wykonujemy z pozycji podnośnika warsztatowego lub kanału. Zaczynamy od odkręcenia korka spustowego. Patrząc w stronę kierunku jazdy, korek znajduje się z prawej strony. Podkładamy naczynie i odkręcamy go do końca. W teorii po wykręceniu korka spustowego powinno się wymienić jego uszczelkę lub nawet cały korek.

Olej jest bardzo gorący i wycieka łukiem.

Odkręcamy filtr oleju, znajdujący się obok alternatora. Demontujemy go specjalnym kluczem, a następnie pokrywamy uszczelkę nowego filtru niewielką ilością smaru. Można wykorzystać do tego olej, jednak istnieje możliwość pomyłki z wyciekiem przy końcowej kontroli. Wkręcamy filtr do oporu w kołnierz uszczelniający i na koniec wykonujemy jeszcze jeden obrót.

Zobacz też: Jak rozpoznać przekręcony licznik?

Czyścimy korek spustowy i zakładamy przed montażem nowy pierścień. Zalewamy nowy olej w ilości 3,17 l i odpalamy auto. Zanim pompa olejowa napełni filtr, zaświeci nam się lampką kontrolna ciśnienia oleju. Nie wolno w tym czasie dodawać gazu! Na koniec wyłączamy silnik i sprawdzamy ewentualne wycieki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA