REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej kierowców popełnia ten błąd i włącza światła przeciwmgielne zamiast świateł mijania, traktując te pierwsze jako światła do jazdy dziennej. Tak nie można! Halogeny poważnie różnią się od świateł dziennych i nie ma co liczyć, że policja nie wie jak to sprawdzić!

Z reflektorów przeciwmgielnych większość kierowców miała okazję skorzystać co najwyżej kilka razy w życiu nie dziwi więc fakt, że wielu szoferów postanowiło znaleźć dla „halogenów” nowe zastosowanie. Jakie? Zapalają je jako światła do jazdy w dzień...

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie oryginalne, ale... niezgodne z przepisami. Nie wolno włączać świateł przeciwmgielnych w normalnych warunkach pogodowych (wyjątkiem jest bardzo kręta droga). Grozi za to mandat w wysokości 100 złotych plus jeszcze kara za brak włączonych świateł mijania!

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Jak działają PRAWDZIWE światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości, przy czym powinna je dzielić odległość minimum 60 centymetrów. Wysokość montażu lamp musi się mieścić w zakresie od 25-150 centymetrów nad drogą.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz działanie: Włączenie świateł dziennych powinno (ale nie musi – jeśli nie jest to montaż fabryczny) następować automatycznie po uruchomieniu silnika. Pamiętajmy jednak, ze prawidłowo zrobiona instalacja NIE WŁĄCZA razem ze światłami dziennymi świateł mijania, tylnych pozycyjnych, obrysowych czy oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Te MUSZĄ pozostać wyłączone. Ponadto włączenie świateł mijania lub przeciwmgielnych musi powodować automatyczne wyłączenie świateł do jazdy dziennej.

Zobacz też: Kiedy używać świateł przeciwmgłowych?  

(Nie taka) prosta przeróbka

Na zakończenie dodajmy jeszcze, że są specjalne zestawy świateł do jazdy dziennej, które stosuje się w miejsce świateł przeciwmgielnych. Zestawy te w zależności od specyfikacji, albo zastępują halogeny, albo są rozwiązaniem kompleksowym, czyli w jednej obudowie umieszczono zintegrowany halogen z lampą do jazdy dziennej. Coś takiego da się złożyć na własna rękę w przydomowym garażu.

Nie radzimy natomiast stosować tzw. samoróbek, lub tym bardziej na własną rękę rozmontowywać i przerabiać reflektory! Światła do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne mają zupełnie inne odbłyśniki i strumienie światła. Nawet żarówki są różne. Te do jazdy dziennej mają zazwyczaj moc 8-21 W, a przednich lamp przeciwmgielnych - 55 W.

Zobacz też: Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA