REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Max Trela
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej kierowców popełnia ten błąd i włącza światła przeciwmgielne zamiast świateł mijania, traktując te pierwsze jako światła do jazdy dziennej. Tak nie można! Halogeny poważnie różnią się od świateł dziennych i nie ma co liczyć, że policja nie wie jak to sprawdzić!

Z reflektorów przeciwmgielnych większość kierowców miała okazję skorzystać co najwyżej kilka razy w życiu nie dziwi więc fakt, że wielu szoferów postanowiło znaleźć dla „halogenów” nowe zastosowanie. Jakie? Zapalają je jako światła do jazdy w dzień...

REKLAMA

Zastosowanie oryginalne, ale... niezgodne z przepisami. Nie wolno włączać świateł przeciwmgielnych w normalnych warunkach pogodowych (wyjątkiem jest bardzo kręta droga). Grozi za to mandat w wysokości 100 złotych plus jeszcze kara za brak włączonych świateł mijania!

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Jak działają PRAWDZIWE światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości, przy czym powinna je dzielić odległość minimum 60 centymetrów. Wysokość montażu lamp musi się mieścić w zakresie od 25-150 centymetrów nad drogą.

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz działanie: Włączenie świateł dziennych powinno (ale nie musi – jeśli nie jest to montaż fabryczny) następować automatycznie po uruchomieniu silnika. Pamiętajmy jednak, ze prawidłowo zrobiona instalacja NIE WŁĄCZA razem ze światłami dziennymi świateł mijania, tylnych pozycyjnych, obrysowych czy oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Te MUSZĄ pozostać wyłączone. Ponadto włączenie świateł mijania lub przeciwmgielnych musi powodować automatyczne wyłączenie świateł do jazdy dziennej.

Zobacz też: Kiedy używać świateł przeciwmgłowych?  

(Nie taka) prosta przeróbka

REKLAMA

Na zakończenie dodajmy jeszcze, że są specjalne zestawy świateł do jazdy dziennej, które stosuje się w miejsce świateł przeciwmgielnych. Zestawy te w zależności od specyfikacji, albo zastępują halogeny, albo są rozwiązaniem kompleksowym, czyli w jednej obudowie umieszczono zintegrowany halogen z lampą do jazdy dziennej. Coś takiego da się złożyć na własna rękę w przydomowym garażu.

Nie radzimy natomiast stosować tzw. samoróbek, lub tym bardziej na własną rękę rozmontowywać i przerabiać reflektory! Światła do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne mają zupełnie inne odbłyśniki i strumienie światła. Nawet żarówki są różne. Te do jazdy dziennej mają zazwyczaj moc 8-21 W, a przednich lamp przeciwmgielnych - 55 W.

Zobacz też: Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA