REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia
Nie wolno używać halogenów jako świateł dziennych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej kierowców popełnia ten błąd i włącza światła przeciwmgielne zamiast świateł mijania, traktując te pierwsze jako światła do jazdy dziennej. Tak nie można! Halogeny poważnie różnią się od świateł dziennych i nie ma co liczyć, że policja nie wie jak to sprawdzić!

Z reflektorów przeciwmgielnych większość kierowców miała okazję skorzystać co najwyżej kilka razy w życiu nie dziwi więc fakt, że wielu szoferów postanowiło znaleźć dla „halogenów” nowe zastosowanie. Jakie? Zapalają je jako światła do jazdy w dzień...

REKLAMA

Zastosowanie oryginalne, ale... niezgodne z przepisami. Nie wolno włączać świateł przeciwmgielnych w normalnych warunkach pogodowych (wyjątkiem jest bardzo kręta droga). Grozi za to mandat w wysokości 100 złotych plus jeszcze kara za brak włączonych świateł mijania!

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Jak działają PRAWDZIWE światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu i na równej wysokości, przy czym powinna je dzielić odległość minimum 60 centymetrów. Wysokość montażu lamp musi się mieścić w zakresie od 25-150 centymetrów nad drogą.

Zobacz też: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz działanie: Włączenie świateł dziennych powinno (ale nie musi – jeśli nie jest to montaż fabryczny) następować automatycznie po uruchomieniu silnika. Pamiętajmy jednak, ze prawidłowo zrobiona instalacja NIE WŁĄCZA razem ze światłami dziennymi świateł mijania, tylnych pozycyjnych, obrysowych czy oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Te MUSZĄ pozostać wyłączone. Ponadto włączenie świateł mijania lub przeciwmgielnych musi powodować automatyczne wyłączenie świateł do jazdy dziennej.

Zobacz też: Kiedy używać świateł przeciwmgłowych?  

(Nie taka) prosta przeróbka

REKLAMA

Na zakończenie dodajmy jeszcze, że są specjalne zestawy świateł do jazdy dziennej, które stosuje się w miejsce świateł przeciwmgielnych. Zestawy te w zależności od specyfikacji, albo zastępują halogeny, albo są rozwiązaniem kompleksowym, czyli w jednej obudowie umieszczono zintegrowany halogen z lampą do jazdy dziennej. Coś takiego da się złożyć na własna rękę w przydomowym garażu.

Nie radzimy natomiast stosować tzw. samoróbek, lub tym bardziej na własną rękę rozmontowywać i przerabiać reflektory! Światła do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne mają zupełnie inne odbłyśniki i strumienie światła. Nawet żarówki są różne. Te do jazdy dziennej mają zazwyczaj moc 8-21 W, a przednich lamp przeciwmgielnych - 55 W.

Zobacz też: Jak podłączyć poprawnie amperomierz i woltomierz w samochodzie?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA