REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montaż klocków hamulcowych w samochodzie Mazda MX-3

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Poradnik ukazujący jak zamontować klocki hamulcowe Fot. Mazda
Poradnik ukazujący jak zamontować klocki hamulcowe Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa hamulców jet konieczna raz na jakiś czas, ponieważ efekt ich pracy jest możliwy dzięki ich zużywaniu się. Podpowiadamy, jak samodzielnie zamontować klocki hamulcowe w samochodzie Mazda MX-3, po uprzednim demontażu zużytych.

Montaż klocków

Aby zamontować klocki, musimy najpierw wcisnąć tłoczek zacisku. Najlepiej używać do tego specjalnego narzędzia rozpierającego – sami najpewniej nie będziemy mieli siły, aby to zrobić. Możemy też spróbować zrobić to za pomocą innego przyrządu, który działa na zasadzie rozpierania. Przy tej okazji warto sprawdzić stan uszczelnienia zacisku. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Mazda MX-3: demontaż klocków hamulcowych

Jeśli gumka osadzona wokół tłoczka jest sparciała lub dziurawa, najlepiej będzie ją wymienić. Zaniedbanie wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem zanieczyszczenia tłoczka i w efekcie jego korodowania, a później zapieczenia. Efekt będzie taki, że hamulec nie będzie działał lub będzie działał cały czas, zatrzymując dane koło nawet wtedy, gdy próbujemy rozpędzać auto.

Uszczelnienia możemy kupić w sklepie z częściami samochodowymi, a będzie on figurował jako zestaw naprawczy zacisku. Następnie umieszczamy nowe klocki w miejscu starych tak, aby dopasować ich otwory do otworów w zacisku. Najlepiej robić to, jednocześnie wsuwając kołki mocujące w klocek i zacisk. Gdy klocki i kołki będą już na miejscu, możemy je z powrotem zabezpieczyć zawleczkami, a następnie nałożyć sprężyny (druty pozycjonujące), najpierw poprzeczny, potem wzdłużny.

REKLAMA

Montaż zacisku

Aby poprawnie zamontować zacisk, należy po prostu wsunąć go na tarczę w miejscu, gdzie w piaście znajdziemy wcięcie na klocek hamulcowy (z tyłu tarczy). Pamiętajmy, aby na krawędziach tego wcięcia znajdowały się blaszki, które mogły spaść przy demontażu zacisku. Jeśli zacisk nie chce wejść gładko, będziemy musieli pomóc mu młotkiem, ale bardzo delikatnie. Mocne uderzenia nie są wskazane. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

Gdy zacisk jest już na swoim miejscu, pozostało przykręcić śruby mocujące. Otwory znajdują się z tyłu zacisku. Ważne, aby bardzo precyzyjnie wycelować śrubą w otwór piasty. W przeciwnym razie, próbując ją wkręcić nieprawidłowo, możemy zniszczyć gwint. O ile będzie to gwint śruby, koszt wymiany będzie niewielki. Zniszczenie gwintu piasty będzie wiązało się ze znacznymi komplikacjami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA