Kiedy można naprawić pękniętą szybę?
REKLAMA
REKLAMA
Szyby samochodowe dzielą się na laminowane i hartowane, przy czym te ostatnie, to w 99 proc. szyby boczne i tylne. Szyby przednie już od wielu lat wykonywane są ze szkła laminowanego. Jest to istotne ze względu na właściwości konkretnych rodzajów szkła.
REKLAMA
Szyba hartowana, w przypadku uszkodzenia, najczęściej rozpryskuje się drobny mak. W takim przypadku nie ma co naprawiać i szybę trzeba wymienić. Nawet nieduże podłużne pęknięcie po chwili może się „rozejść” i dlatego szyby hartowane od razu się wymienia.
Zobacz też: Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część 1
Co innego szybu popularnie zwane klejonymi. Na szybie laminowanej widoczne będą linie pęknięcia, a czasem tylko niewielkie wgłębienie (tzw. odpysk). Jeśli mamy do czynienia z dużym wyraźnym pajączkiem... Wtedy nie ma o czym mówić, szybę trzeba wymienić. Odpryski i małe pęknięcia – pojedyncze rysy – można z powodzeniem naprawiać i to na tyle dokładnie, ze szyba nie straci nic na wytrzymałości.
Likwidujemy odpryski na szybie
Dzisiejsza technika napraw w zupełności przywraca szybie pierwotne wytrzymałości mechaniczne. Usługa naprawy szyby, to koszt około 1/4 ceny wymiany szyby na nową. Czyli około 150 do 200 złotych.
Aby móc skorzystać z tej usługi, uszkodzenie musi jednak spełniać pewne kryteria. Jakie? Po pierwsze średnica odprysku nie może przekraczać 24 mm, a odległość od najbliższej krawędzi szyby nie może być mniejsza, niż 10cm. Co rys to likwiduje się takie do maksymalnie 10 centymetrów długości, zasada odległości od krawędzi jest identyczna. Operacja wypełniania ubytków, utwardzania kompozytu, szlifowania i polerowania trwa około godziny, ale tylko wtedy gdy nie trzeba specjalnie przygotowywać podkładu.
Zobacz też: Jak usunąć klej z karoserii samochodu?
Pamiętajmy również, że każde pęknięcie – nawet jeśli nie mamy pewności czy da się je naprawić – warto porządnie zabezpieczyć. Najlepszy będzie kawałek folii samoprzylepnej, lub najzwyklejsza taśma klejąca. Po co zabezpieczać? Bo jeśli do ubytku dostanie się dużo brudu może się nie udać go usunąć. To spowoduje, że po naprawie na szybie mogą być widoczne przebarwienia, a w najgorszym przypadku niespójności. Taka naprawa uznawana jest za nieudaną a szyba klasyfikuje się do naprawy.
Gdy zostaje już tylko wymiana szyby
W przypadku konieczności wymiany szyby, warto wybierać duże warsztaty wyspecjalizowane w wymianie, nawet jeśli nie będzie to serwis fabryczny. Takie firmy wymieniają szybę w mniej więcej godzinę. Po tym nie wolno jeszcze przez 24 godziny myć auta, ale można już nim – na kołach – wrócić do garażu.
REKLAMA
REKLAMA