Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Skorodowane elementy, zwłaszcza ważne podzespoły, takie jak wahacze, amortyzatory, resory itp. najlepiej wymienić na nowe lub znajdujące się w lepszym stanie, a wymontowane z pojazdów złomowanych. Ich naprawa prawie nigdy nie przynosi spodziewanych rezultatów. Również naprawy blacharskie, prowadzone technologią przyklejania łat przy pomocy tzw. spawów punktowych lub zaklejania dziur matą szklaną nasyconą żywicą poliestrową lub epoksydową, służą głównie dalszemu niszczeniu pojazdu. W przypadku blach karoseryjnych pojazdów zabytkowych jedyną właściwą drogą jest pracochłonne odbudowywanie skorodowanych elementów z równoczesnym zabezpieczaniem ich przed dalszym rdzewieniem.
REKLAMA
Zabezpieczanie przed rdzą podwozi aut jest stosunkowo proste, dotyczy miejsc niewidocznych, a więc może być wykonywane bez większej dbałości o estetykę. Musi być jednak bardzo skuteczne. Najwłaściwszym sposobem jest dokładne oczyszczenie, np. przez piaskowanie, całego podwozia i po naprawieniu uszkodzeń przez wymianę skorodowanych części lub w ostateczności staranne nałożenie łat, zabezpieczenie go jednym ze specjalnych reaktywnych preparatów antykorozyjnych, które nanosi się bezpośrednio na zabezpieczane powierzchnie oczyszczone jedynie z rdzy płatkowej i odtłuszczone. Preparaty te są w rzeczywistości antykorozyjnymi farbami podkładowymi lub gruntami, na które po wyschnięciu nakłada się jedną lub nawet kilka warstw farby nawierzchniowej.
Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?
REKLAMA
Tak samo można postąpić z pokrytymi rdzą felgami, zderzakami i wieloma innymi elementami, zawsze po usunięciu z nich złuszczających się płatów korozji. Złym rozwiązaniem w przypadku podwozi jest malowanie ich od razu nawierzchniowymi farbami i lakierami antykorozyjnymi, które w trudnych warunkach drogowych nie zdają egzaminu, mimo ceny znacznie wyższej od lepiej od nich działających reaktywnych gruntów. Bardzo dobre efekty daje stosowanie antykorozyjnych farb do gruntowania, w których rozcieńczalnikiem jest alkohol, pod warunkiem stosowania ich na dobrze odtłuszczone powierzchnie.
Zawierają one niewielką domieszkę wody, która ułatwia wchodzenie w reakcję chemiczną z rdzą składnikom antykorozyjnym. Należy jednak zawsze pamiętać, że samo zagruntowanie powierzchni nawet najlepszym preparatem nie ochroni jej przed rdzą, ponieważ grunty z natury nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne, np. na uderzenia drobnych kamyków z nawierzchni szutrowych. Dlatego konieczne jest nałożenie na nie odpowiedniej warstwy ochronnej.
Zobacz także: Jak postępować z linką prędkościomierza?
W przypadku podwozi należy stosować specjalne preparaty do podwozi. W przypadku innych elementów – dobre farby i lakiery nawierzchniowe, dające po wyschnięciu twardą i odporną na uszkodzenia powłokę.
REKLAMA
REKLAMA