REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z problemem zniszczonych przez korozję elementów swoich pojazdów spotkali się wszyscy właściciele zabytków na kołach. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami.

Skorodowane elementy, zwłaszcza ważne podzespoły, takie jak wahacze, amortyzatory, resory itp. najlepiej wymienić na nowe lub znajdujące się w lepszym stanie, a wymontowane z pojazdów złomowanych. Ich naprawa prawie nigdy nie przynosi spodziewanych rezultatów. Również naprawy blacharskie, prowadzone technologią przyklejania łat przy pomocy tzw. spawów punktowych lub zaklejania dziur matą szklaną nasyconą żywicą poliestrową lub epoksydową, służą głównie dalszemu niszczeniu pojazdu. W przypadku blach karoseryjnych pojazdów zabytkowych jedyną właściwą drogą jest pracochłonne odbudowywanie skorodowanych elementów z równoczesnym zabezpieczaniem ich przed dalszym rdzewieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczanie przed rdzą podwozi aut jest stosunkowo proste, dotyczy miejsc niewidocznych, a więc może być wykonywane bez większej dbałości o estetykę. Musi być jednak bardzo skuteczne. Najwłaściwszym sposobem jest dokładne oczyszczenie, np. przez piaskowanie, całego podwozia i po naprawieniu uszkodzeń przez wymianę skorodowanych części lub w ostateczności staranne nałożenie łat, zabezpieczenie go jednym ze specjalnych reaktywnych preparatów antykorozyjnych, które nanosi się bezpośrednio na zabezpieczane powierzchnie oczyszczone jedynie z rdzy płatkowej i odtłuszczone. Preparaty te są w rzeczywistości antykorozyjnymi farbami podkładowymi lub gruntami, na które po wyschnięciu nakłada się jedną lub nawet kilka warstw farby nawierzchniowej.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Tak samo można postąpić z pokrytymi rdzą felgami, zderzakami i wieloma innymi elementami, zawsze po usunięciu z nich złuszczających się płatów korozji. Złym rozwiązaniem w przypadku podwozi jest malowanie ich od razu nawierzchniowymi farbami i lakierami antykorozyjnymi, które w trudnych warunkach drogowych nie zdają egzaminu, mimo ceny znacznie wyższej od lepiej od nich działających reaktywnych gruntów. Bardzo dobre efekty daje stosowanie antykorozyjnych farb do gruntowania, w których rozcieńczalnikiem jest alkohol, pod warunkiem stosowania ich na dobrze odtłuszczone powierzchnie.

REKLAMA

Zawierają one niewielką domieszkę wody, która ułatwia wchodzenie w reakcję chemiczną z rdzą składnikom antykorozyjnym. Należy jednak zawsze pamiętać, że samo zagruntowanie powierzchni nawet najlepszym preparatem nie ochroni jej przed rdzą, ponieważ grunty z natury nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne, np. na uderzenia drobnych kamyków z nawierzchni szutrowych. Dlatego konieczne jest nałożenie na nie odpowiedniej warstwy ochronnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak postępować z linką prędkościomierza?

W przypadku podwozi należy stosować specjalne preparaty do podwozi. W przypadku innych elementów – dobre farby i lakiery nawierzchniowe, dające po wyschnięciu twardą i odporną na uszkodzenia powłokę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA