REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?

Jakubowski Ryszard
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z problemem zniszczonych przez korozję elementów swoich pojazdów spotkali się wszyscy właściciele zabytków na kołach. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami.

Skorodowane elementy, zwłaszcza ważne podzespoły, takie jak wahacze, amortyzatory, resory itp. najlepiej wymienić na nowe lub znajdujące się w lepszym stanie, a wymontowane z pojazdów złomowanych. Ich naprawa prawie nigdy nie przynosi spodziewanych rezultatów. Również naprawy blacharskie, prowadzone technologią przyklejania łat przy pomocy tzw. spawów punktowych lub zaklejania dziur matą szklaną nasyconą żywicą poliestrową lub epoksydową, służą głównie dalszemu niszczeniu pojazdu. W przypadku blach karoseryjnych pojazdów zabytkowych jedyną właściwą drogą jest pracochłonne odbudowywanie skorodowanych elementów z równoczesnym zabezpieczaniem ich przed dalszym rdzewieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczanie przed rdzą podwozi aut jest stosunkowo proste, dotyczy miejsc niewidocznych, a więc może być wykonywane bez większej dbałości o estetykę. Musi być jednak bardzo skuteczne. Najwłaściwszym sposobem jest dokładne oczyszczenie, np. przez piaskowanie, całego podwozia i po naprawieniu uszkodzeń przez wymianę skorodowanych części lub w ostateczności staranne nałożenie łat, zabezpieczenie go jednym ze specjalnych reaktywnych preparatów antykorozyjnych, które nanosi się bezpośrednio na zabezpieczane powierzchnie oczyszczone jedynie z rdzy płatkowej i odtłuszczone. Preparaty te są w rzeczywistości antykorozyjnymi farbami podkładowymi lub gruntami, na które po wyschnięciu nakłada się jedną lub nawet kilka warstw farby nawierzchniowej.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Tak samo można postąpić z pokrytymi rdzą felgami, zderzakami i wieloma innymi elementami, zawsze po usunięciu z nich złuszczających się płatów korozji. Złym rozwiązaniem w przypadku podwozi jest malowanie ich od razu nawierzchniowymi farbami i lakierami antykorozyjnymi, które w trudnych warunkach drogowych nie zdają egzaminu, mimo ceny znacznie wyższej od lepiej od nich działających reaktywnych gruntów. Bardzo dobre efekty daje stosowanie antykorozyjnych farb do gruntowania, w których rozcieńczalnikiem jest alkohol, pod warunkiem stosowania ich na dobrze odtłuszczone powierzchnie.

REKLAMA

Zawierają one niewielką domieszkę wody, która ułatwia wchodzenie w reakcję chemiczną z rdzą składnikom antykorozyjnym. Należy jednak zawsze pamiętać, że samo zagruntowanie powierzchni nawet najlepszym preparatem nie ochroni jej przed rdzą, ponieważ grunty z natury nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne, np. na uderzenia drobnych kamyków z nawierzchni szutrowych. Dlatego konieczne jest nałożenie na nie odpowiedniej warstwy ochronnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak postępować z linką prędkościomierza?

W przypadku podwozi należy stosować specjalne preparaty do podwozi. W przypadku innych elementów – dobre farby i lakiery nawierzchniowe, dające po wyschnięciu twardą i odporną na uszkodzenia powłokę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA