REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z zardzewiałymi felgami, zderzakami i innymi elementami?

Jakubowski Ryszard
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia
Jak postępować z rdzą na zderzakach i felgach? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z problemem zniszczonych przez korozję elementów swoich pojazdów spotkali się wszyscy właściciele zabytków na kołach. Walka z rdzą przypomina walkę z wiatrakami.

Skorodowane elementy, zwłaszcza ważne podzespoły, takie jak wahacze, amortyzatory, resory itp. najlepiej wymienić na nowe lub znajdujące się w lepszym stanie, a wymontowane z pojazdów złomowanych. Ich naprawa prawie nigdy nie przynosi spodziewanych rezultatów. Również naprawy blacharskie, prowadzone technologią przyklejania łat przy pomocy tzw. spawów punktowych lub zaklejania dziur matą szklaną nasyconą żywicą poliestrową lub epoksydową, służą głównie dalszemu niszczeniu pojazdu. W przypadku blach karoseryjnych pojazdów zabytkowych jedyną właściwą drogą jest pracochłonne odbudowywanie skorodowanych elementów z równoczesnym zabezpieczaniem ich przed dalszym rdzewieniem.

REKLAMA

REKLAMA

Zabezpieczanie przed rdzą podwozi aut jest stosunkowo proste, dotyczy miejsc niewidocznych, a więc może być wykonywane bez większej dbałości o estetykę. Musi być jednak bardzo skuteczne. Najwłaściwszym sposobem jest dokładne oczyszczenie, np. przez piaskowanie, całego podwozia i po naprawieniu uszkodzeń przez wymianę skorodowanych części lub w ostateczności staranne nałożenie łat, zabezpieczenie go jednym ze specjalnych reaktywnych preparatów antykorozyjnych, które nanosi się bezpośrednio na zabezpieczane powierzchnie oczyszczone jedynie z rdzy płatkowej i odtłuszczone. Preparaty te są w rzeczywistości antykorozyjnymi farbami podkładowymi lub gruntami, na które po wyschnięciu nakłada się jedną lub nawet kilka warstw farby nawierzchniowej.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Tak samo można postąpić z pokrytymi rdzą felgami, zderzakami i wieloma innymi elementami, zawsze po usunięciu z nich złuszczających się płatów korozji. Złym rozwiązaniem w przypadku podwozi jest malowanie ich od razu nawierzchniowymi farbami i lakierami antykorozyjnymi, które w trudnych warunkach drogowych nie zdają egzaminu, mimo ceny znacznie wyższej od lepiej od nich działających reaktywnych gruntów. Bardzo dobre efekty daje stosowanie antykorozyjnych farb do gruntowania, w których rozcieńczalnikiem jest alkohol, pod warunkiem stosowania ich na dobrze odtłuszczone powierzchnie.

REKLAMA

Zawierają one niewielką domieszkę wody, która ułatwia wchodzenie w reakcję chemiczną z rdzą składnikom antykorozyjnym. Należy jednak zawsze pamiętać, że samo zagruntowanie powierzchni nawet najlepszym preparatem nie ochroni jej przed rdzą, ponieważ grunty z natury nie są odporne na uszkodzenia mechaniczne, np. na uderzenia drobnych kamyków z nawierzchni szutrowych. Dlatego konieczne jest nałożenie na nie odpowiedniej warstwy ochronnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak postępować z linką prędkościomierza?

W przypadku podwozi należy stosować specjalne preparaty do podwozi. W przypadku innych elementów – dobre farby i lakiery nawierzchniowe, dające po wyschnięciu twardą i odporną na uszkodzenia powłokę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA