REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przechowywać opony?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Właściwy sposób przechowywania opon ma wpływ na ich żywotność
Właściwy sposób przechowywania opon ma wpływ na ich żywotność

REKLAMA

REKLAMA

Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?

Choć wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, to sposób przechowywania opon jest niezwykle istotny i wpływa przede wszystkim na ich żywotność. Jak zatem „przezimować” komplet gum?

REKLAMA

Zobacz też: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?

REKLAMA

Po pierwsze nie można ich zostawić na wolnym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Pomieszczenie na opony powinno być suche i chłodne (optymalnie powinno być też dość ciemne). Dlaczego niemile widziane jest światło słoneczne? Powoduje ono twardnienie mieszanki gumowej. W ogrzewanym lokum opony należy trzymać jak najdalej od źródeł ciepła – tak, żeby temperatura gumy nie przekraczała 20 stopni Celsjusza.

Warto zadbać o to, by w pobliżu nie było żadnych rozpuszczalników i olejów, bo ich opary działają niszcząco na gumę. Kolejna rzecz, której opony nie lubią, to ozon. Dlatego należy wybrać miejsce, w którym nie ma urządzeń wytwarzających ten związek, czyli na przykład transformatorów. Dodatkowo, od czasu do czasu dobrze jest to pomieszczenie przewietrzyć.

Pionowo czy poziomo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same opony, bez felg, najlepiej przechowywać, ustawiając je pionowo, jedna obok drugiej. W serwisach ogumienia można również kupić specjalne półki, które przykręcone do ściany bezpiecznie przechowają komplet ogumienia przez cały sezon i oszczędzą sporo miejsca w piwnicy czy garażu. Bez względu na to, czy opony stoją na podłodze, czy na półce, co kilka tygodni warto je przekręcić o kilkanaście stopni, by się nie odkształciły.

Niewskazane jest natomiast przechowywanie ogumienia poziomo, jedno na drugim, a zupełnie niedopuszczalne wieszanie go na hakach czy linkach. W ten sposób niemal na pewno doprowadzimy do uszkodzenia opon i po jednym sezonie wszystkie będą się nadawały wyłącznie do recyklingu.

Zobacz też: Jak wymieniać opony?

Dokładnie odwrotnie postępujemy z kompletnymi kołami. Opony zamontowane na felgach najlepiej jest kłaść jedna na drugiej lub wieszać na hakach, linkach czy specjalnych stojakach. W przypadku przechowywania na stosie, co kilka tygodni koło ze spodu kładziemy na wierzchu, by się nie odkształciło. Ciśnienie w oponach powinno być takie jak w czasie normalnego ich użytkowania. Po sezonie letnim pozostanie już tylko wyważenie, uzupełnienie powietrza i montaż kół na samochodzie.

Wyrzucamy...

UWAGA! Jeżeli bieżnik ma mniej niż 1,6 mm, ogumienie jest starsze niż 7 lat albo uszkodzone, to trzeba zainwestować w zakup nowych opon.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA