REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przechowywać opony?

Max Trela
Właściwy sposób przechowywania opon ma wpływ na ich żywotność
Właściwy sposób przechowywania opon ma wpływ na ich żywotność

REKLAMA

REKLAMA

Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?

Choć wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, to sposób przechowywania opon jest niezwykle istotny i wpływa przede wszystkim na ich żywotność. Jak zatem „przezimować” komplet gum?

REKLAMA

Zobacz też: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?

REKLAMA

Po pierwsze nie można ich zostawić na wolnym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Pomieszczenie na opony powinno być suche i chłodne (optymalnie powinno być też dość ciemne). Dlaczego niemile widziane jest światło słoneczne? Powoduje ono twardnienie mieszanki gumowej. W ogrzewanym lokum opony należy trzymać jak najdalej od źródeł ciepła – tak, żeby temperatura gumy nie przekraczała 20 stopni Celsjusza.

Warto zadbać o to, by w pobliżu nie było żadnych rozpuszczalników i olejów, bo ich opary działają niszcząco na gumę. Kolejna rzecz, której opony nie lubią, to ozon. Dlatego należy wybrać miejsce, w którym nie ma urządzeń wytwarzających ten związek, czyli na przykład transformatorów. Dodatkowo, od czasu do czasu dobrze jest to pomieszczenie przewietrzyć.

Pionowo czy poziomo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Same opony, bez felg, najlepiej przechowywać, ustawiając je pionowo, jedna obok drugiej. W serwisach ogumienia można również kupić specjalne półki, które przykręcone do ściany bezpiecznie przechowają komplet ogumienia przez cały sezon i oszczędzą sporo miejsca w piwnicy czy garażu. Bez względu na to, czy opony stoją na podłodze, czy na półce, co kilka tygodni warto je przekręcić o kilkanaście stopni, by się nie odkształciły.

Niewskazane jest natomiast przechowywanie ogumienia poziomo, jedno na drugim, a zupełnie niedopuszczalne wieszanie go na hakach czy linkach. W ten sposób niemal na pewno doprowadzimy do uszkodzenia opon i po jednym sezonie wszystkie będą się nadawały wyłącznie do recyklingu.

Zobacz też: Jak wymieniać opony?

Dokładnie odwrotnie postępujemy z kompletnymi kołami. Opony zamontowane na felgach najlepiej jest kłaść jedna na drugiej lub wieszać na hakach, linkach czy specjalnych stojakach. W przypadku przechowywania na stosie, co kilka tygodni koło ze spodu kładziemy na wierzchu, by się nie odkształciło. Ciśnienie w oponach powinno być takie jak w czasie normalnego ich użytkowania. Po sezonie letnim pozostanie już tylko wyważenie, uzupełnienie powietrza i montaż kół na samochodzie.

Wyrzucamy...

UWAGA! Jeżeli bieżnik ma mniej niż 1,6 mm, ogumienie jest starsze niż 7 lat albo uszkodzone, to trzeba zainwestować w zakup nowych opon.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA