Jak przechowywać opony?
REKLAMA
REKLAMA
Choć wielu kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, to sposób przechowywania opon jest niezwykle istotny i wpływa przede wszystkim na ich żywotność. Jak zatem „przezimować” komplet gum?
REKLAMA
Zobacz też: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?
REKLAMA
Po pierwsze nie można ich zostawić na wolnym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Pomieszczenie na opony powinno być suche i chłodne (optymalnie powinno być też dość ciemne). Dlaczego niemile widziane jest światło słoneczne? Powoduje ono twardnienie mieszanki gumowej. W ogrzewanym lokum opony należy trzymać jak najdalej od źródeł ciepła – tak, żeby temperatura gumy nie przekraczała 20 stopni Celsjusza.
Warto zadbać o to, by w pobliżu nie było żadnych rozpuszczalników i olejów, bo ich opary działają niszcząco na gumę. Kolejna rzecz, której opony nie lubią, to ozon. Dlatego należy wybrać miejsce, w którym nie ma urządzeń wytwarzających ten związek, czyli na przykład transformatorów. Dodatkowo, od czasu do czasu dobrze jest to pomieszczenie przewietrzyć.
Pionowo czy poziomo?
Same opony, bez felg, najlepiej przechowywać, ustawiając je pionowo, jedna obok drugiej. W serwisach ogumienia można również kupić specjalne półki, które przykręcone do ściany bezpiecznie przechowają komplet ogumienia przez cały sezon i oszczędzą sporo miejsca w piwnicy czy garażu. Bez względu na to, czy opony stoją na podłodze, czy na półce, co kilka tygodni warto je przekręcić o kilkanaście stopni, by się nie odkształciły.
Niewskazane jest natomiast przechowywanie ogumienia poziomo, jedno na drugim, a zupełnie niedopuszczalne wieszanie go na hakach czy linkach. W ten sposób niemal na pewno doprowadzimy do uszkodzenia opon i po jednym sezonie wszystkie będą się nadawały wyłącznie do recyklingu.
Zobacz też: Jak wymieniać opony?
Dokładnie odwrotnie postępujemy z kompletnymi kołami. Opony zamontowane na felgach najlepiej jest kłaść jedna na drugiej lub wieszać na hakach, linkach czy specjalnych stojakach. W przypadku przechowywania na stosie, co kilka tygodni koło ze spodu kładziemy na wierzchu, by się nie odkształciło. Ciśnienie w oponach powinno być takie jak w czasie normalnego ich użytkowania. Po sezonie letnim pozostanie już tylko wyważenie, uzupełnienie powietrza i montaż kół na samochodzie.
Wyrzucamy...
UWAGA! Jeżeli bieżnik ma mniej niż 1,6 mm, ogumienie jest starsze niż 7 lat albo uszkodzone, to trzeba zainwestować w zakup nowych opon.
REKLAMA
REKLAMA