REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego zimowe opony nie nadają się do jazdy latem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Opony zimowe zużywają się latem dużo szybciej
Opony zimowe zużywają się latem dużo szybciej

REKLAMA

REKLAMA

Zimowe opony trzeba zastąpić letnimi wtedy, kiedy średnia dobowa temperatura przekracza 7 stopni. Dlaczego wymiana jest konieczna?

Im robi się cieplej, tym bardziej miękka staje się guma w "zimówkach". Wykonany z niej bieżnik szybciej się nagrzewa, a to niestety źle wpływa na bezpieczeństwo.

REKLAMA

Zimowa opona w lecie bardzo źle zachowuje się podczas hamowania. Droga potrzebna na zatrzymanie wydłuża się o kilka metrów i to nawet w przypadku, gdy nasze auto jest wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa. W autach bez ABS gwałtowne hamowanie na przegrzanych zimówkach oznacza natychmiastową stratę przyczepności, sterowności i może zakończyć się efektownym piruetem.

Zobacz też: Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Kolejna rzecz to gorsze odprowadzanie wody, która zostaje pomiędzy lamelami. W kałużach na zimowych oponach zjawisko aquaplanningu pojawia się już przy około 40-50 km/h. Letnie opony nie tworzą poduszki wodnej nawet przy prędkości 70-80 km/h.

Ekonomia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie mniej ważną rzeczą jest fakt, że zimówki wiosną i latem bardzo szybko się zużywają. Przegrzany kauczuk łuszczy się, a opona może tracić kształt. Przy zbyt wysokich temperaturach opony zimowe na osi napędowej mogą się zużyć już po 7 - 15 000 kilometrów czyli trzykrotnie szybciej niż przewiduje to producent.

Co gdy zrobić gdy finanse kuleją? Cena kompletu nowych opon, nawet do miejskiego auta, przekracza 800 złotych. Dlatego wielu kierowców decyduje się na opony używane. Na co uważać kupując takie „gumy”?

Nie mogą one mieć żadnych uszkodzeń. Bieżnik musi być na całym obwodzie opony równomiernie zużyty. Jego minimalna głębokość według przepisów to 1,6 milimetra, ale nie warto na czymś takim jeździć, zwłaszcza podczas deszczu. Specjaliści zalecają, żeby bieżnik miał minimum 3 milimetry wysokości.

Zobacz też: Jaki rozmiar opon kupić na zimę?

REKLAMA

Własności opony zależą również od jej wieku, ponieważ proces starzenia wywołuje nieodwracalne zmiany w strukturze mieszanki. Do tego dochodzi jeszcze korozja stalowych elementów tzw. opasania. Okres użytkowania opony nie powinien być dłuższy niż 10 lat od daty jej produkcji (jest umieszczona na jej boku). Od 2000 roku stosuje się zapis czterocyfrowy. Na przykład 1908 oznacza, że opona została wyprodukowana w 19 tygodniu 2008 roku.

I jeszcze jedno... Jeśli na zmianę mamy całe koła z letnimi gumami, to przed założeniem koniecznie trzeba udać się do warsztatu wulkanizacyjnego, żeby sprawdzić i w razie potrzeby skorygować ich wyważenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA