REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony run on flat – jak działają, jakie mają wady i zalety. Czy warto je kupić?

Max Trela
Nagły wystrzał tradycyjnej opony podczas szybkiej jazdy to właściwie pewny wypadek
Nagły wystrzał tradycyjnej opony podczas szybkiej jazdy to właściwie pewny wypadek

REKLAMA

REKLAMA

Opony run on flat (ROF) to takie, które umożliwiają jazdę nawet bez powietrza. Maja one specjalną konstrukcję i wbrew obiegowej opinii nie nadają się do każdego auta. Dlaczego? Jakie mają zalety i wady?

Opony umożliwiające jazdę „na kapciu” to wynalazek, który zaczął podbijać motoryzacyjny świat w latach 90. Wszystko dlatego, że producenci zaczęli poszukiwać rozwiązania, które umożliwiłoby względnie bezpieczną jazdę nawet w momencie, gdy z opony zejdzie powietrze.

REKLAMA

Zobacz też: Rodzaje bieżnika w oponach

Wielu purystów powie zapewne: Kolejny gadżet dla tych którzy nie potrafią nic zrobić przy aucie, nawet zmienić koła... Otóż niekoniecznie - szczególnie, gdy ciśnienie w kole zejdzie nagle. Wystrzał zwykłej opony to właściwie pewna kolizja, a w przypadku "run-on-flatów" tego problemu nie ma. To największa, ale nie jedyna zaleta takich opon – o tym jednak za chwilę.

Jak to działa?

REKLAMA

Współczesne opony run on flat na pierwszy rzut oka nie różnią się zwykłych. Sekret tkwi w ich konstrukcji wewnętrznej. Gumy takie mają wzmacniane boczne ścianki, które nie zapadają się pod ciężarem auta, a jedynie odkształcają w kierunku zewnętrznym. W ten sposób chroniona jest felga, a gruby kołnierz minimalizuje się ślizganie opony po feldze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opona taka umożliwia jazdę właściwie z zerowym ciśnieniem powietrza, ale z ograniczoną prędkością i tylko na krótkim dystansie. Parametry te zależą od producenta ogumienia, ale zazwyczaj prędkość jest ograniczona do 45 – 60 km/h, a dystans jaki można przejechać wynosi od kilkunastu do 40 kilometrów.

Bezpieczeństwo i... komfort psychiczny

Jakie są największe zalety opon typu run on flat? O pierwszej już wspomnieliśmy, nie ma ryzyka wystrzału – z opony co najwyżej szybko zejdzie powietrze. Auto będzie się prowadzić gorzej, ale bez ryzyka utraty panowania nad kierownicą.

Dość oczywistą zaletą jest również brak konieczności brudzenia sobie rąk. O braku powietrza i tak dowiemy się tylko z wskazań komputera pokładowego, a wtedy... Zamiast wyciągać zapas z bagażnika można dojechać do warsztatu i dać zarobić mechanikowi.

REKLAMA

Kolejna zaleta to oszczędność miejsca w bagażniku. Nie trzeba wozić pełnowymiarowego zapasu, a nawet dojazdówki. Przestrzeń można wykorzystać na bagaż albo na... napęd na cztery koła. To drugie szczególnie istotne było dla producentów dużych limuzyn, które w wersji 4x4 miały zazwyczaj znacznie płytsze bagażniki. Opony ROF sprawę rozwiązały definitywnie.

Opony do jazdy nawet po przebiciu są metodą na ograniczenie masy pojazdu, a zatem również spalania. Duże koło, podnośnik, klucz to nawet 15 kilogramów – mniej więcej 1% masy pojazdu. O tyle spada też spalanie, gdy tych przedmiotów nie wozimy.

Inne plusy? Chociażby dobre chronienie felg przy gwałtownym pokonywaniu krawężników oraz przy jeździe na flaku.

Nie bez wad

Opony run on flat mają tez oczywiście wady. Podstawowa wada to wyższa cena od tych standardowych. Wzmocniona konstrukcja wymaga lepszych materiałów i bardziej odpornych mieszanek gumy, a to ponosi koszty mniej więcej o 15%. Pamiętajmy również, że możliwość jazdy bez powietrza wcale nie oznacza, że opona się wtedy nie niszczy. Po przejechaniu 40 kilometrów z zerowym ciśnieniem będzie się ona nadawała tylko do wyrzucenia.

Zobacz też: Na którą oś montować mniej zużyte ogumienie?

Kolejna rzecz to mniejszy komfort... I to niestety dobrze odczuwalna wada! Takie gumy mają sztywne ścianki, a to oznacza, ze nawet przy profilu 50/55 zachowują się jak zwykłe opony o profilu 30 czy 35. W autach z zawieszeniem pneumatycznym różnica nie jest drastyczna, ale przy konwencjonalnych kolumnach twardsze opony dadzą się wyraźnie wyczuć na kierownicy.

W końcu wada równie ważna, choć nie oczywista. Opon ROF nie można stosować w każdym aucie! Jeśli samochód nie jest wyposażony w system monitorowania ciśnienia, a w felgach nie ma czujników, wtedy ryzykujemy, że bezwiednie będziemy jeździć na kapciu, o wiele trudniej bowiem tego typu awarię "wyczuć".

Przebicia opony run on flat nie widać nawet gdy ciśnienia spadnie do 0,5 atmosfery! A kolejne kilometry pokonanywe w ten sposób nie służą ani oponie, ani zawieszeniu...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA