REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opony do vana – jak je wybrać

Max Trela
Do aut szczególnie ciężkich potrzeba specjalnego ogumienia
Do aut szczególnie ciężkich potrzeba specjalnego ogumienia

REKLAMA

REKLAMA

Wybierając opony trzeba pamiętać nie tylko o odpowiednim rozmiarze, czy indeksie prędkości. Opony mają też ograniczoną nośność. To oznacza, że do szczególnie ciężkich aut potrzeba specjalnego ogumienia. Najczęściej zapominają o tym kierowcy vanów.

Opony - w przypadku rozmiarów powyżej 15 cali właściwie bez wyjątku posiadają indeks nośności, dzięki któremu wiemy jak ciężki może być pojazd, który się na nich porusza. To ostatnie dwie cyfry w ciągu prezentującym rozmiar danego ogumienia. Przykład? 205/55 R 16 91 - indeks maksymalnego obciążenia wynosi 91, czyli 615 kilogramów i jest to wartość STANDARDOWA.

REKLAMA

Zobacz też: Odnawianie felg stalowych - jak to zrobić?

Łatwo obliczyć, że taki standard to i tak dużo: 4x615=2460 kilogramów! To zazwyczaj wartość przewyższająca dopuszczalną masę całkowitą większości samochodów, ale... Oczywiście są wyjątki.

Jak rozpoznać oponę specjalnie do vana?

Gdy nasze auto w rubryce maksymalna dopuszczalna masa całkowita ma wpisaną wartość powyżej 2500 kilogramów, wtedy nie mamy wyboru. Trzeba kupić opony "specjalne", a dokładnie rzecz ujmując ogumienie wzmacniane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Opony takie są stosowane do dużych siedmioosobowych vanów oraz małych pojazdów dostawczych - mają wtedy oznaczenia: RFD, RF, REF, REINF a także np. do aut sportowych (wtedy stosuje się zazwyczaj oznaczenia XL, EXL, EL). W tym drugim przypadku chodzi o wyższą moc silnika i brutalnie duży moment obrotowy.

Opony z tym oznaczeniem są tak skonstruowane, aby przenosić większe obciążenia oraz aby można było stosować wyższe ciśnienia. I tu kolejny przykład: ogumienie 205/55 R 16 94 XL - jego obciążenie maksymalne wynosi 670 kg przy ciśnieniu nominalnym 2,9 bara.

Dodajmy do tego, że konstrukcja opon wzmacnianych dość poważnie różni się od opon zwykłych. Mogą one posiadać dodatkowe warstwy opasań lub specjalne wzmocnienia. Inne są też materiały z których są produkowane. Nie ma jednak standardowego modelu wzmacniania.

Suma zalet i wad

W przypadku opon wzmocnionych trudno mówić o wyraźnych wadach lub zaletach, plusach czy minusach.

Opony takie są oczywiście mocniejsze dzięki czemu istnieje szersza możliwość ich zastosowania. Posiadają niewątpliwie lepszą charakterystykę obciążenia, a zatem i trwałość. Dzięki większemu wzmocnieniu są jednak mniej komfortowe i, a jakże - droższe. Wzmocniona konstrukcja powoduje wzrost ceny nawet o 15%.

Zobacz też: Polerowanie aluminiowej felgi - jak zrobić to samemu?

REKLAMA

Podsumowując: Opony wzmocnione powinny trafić na każde auto którego DMC wynosi ponad 2460 kilogramów. Tak będzie zgodnie z prawem, "sztuką" i warunkami gwarancji, które (zazwyczaj) wyraźnie mówią że materiały eksploatacyjne muszą być odpowiednie dla konkretnego modelu auta.

Wymówką nie może być tutaj fakt, iż "auto nie przewozi tak dużych ciężarów". Warto też pamiętać, że w przypadku wymiany tylko jednej opony, jej indeks nośności nie jest niższy w stosunku do pozostałych opon.

Każda opona wzmacniana posiada oznaczenie XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub inne podobne. Ponadto ogumienie takie ZAWSZE posiada na swoim boku napis Reinforced lub Extra Load!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA