Jaki samochód można kupić za jedną pensję?
REKLAMA
REKLAMA
1. Auta miejskie
REKLAMA
W przypadku aut najmniejszych kwota 1,5 – 4 000 złotych wystarczy, żeby kupić samochód z lat 1995 - 2000. Zakładamy przy tym, że nasz nowy nabytek musi być w pełni sprawny, zarejestrowany, z ważnym przeglądem technicznym, a dodatkowe koszty na początek przygody z motoryzacją będą ograniczały się do pełnego baku paliwa.
Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011
Nasz pierwszy typ to Ford Ka. Samochód dość dyskusyjny, bo niestety nie jest to mistrz niezawodności. Przyzwoity egzemplarz, sprawny technicznie i niezużyty do granic możliwości można już dostać za około 3 500 zł. Naprawdę dobre sztuki z końca produkcji z przebiegiem poniżej 130 000 kilometrów to jednak wydatek około 4 500 zł.
Ford Ka (1995 - 1998)
Zalety:
- atrakcyjny wygląd, mimo upływu lat
- bardzo prosta konstrukcja
- niskie koszty części i serwisu
- dostępność części używanych i zamienników
- łatwość odsprzedaży
REKLAMA
Wady (i najczęstsze usterki):
- brak wspomagania kierownicy
- stosunkowo duże spalanie, przekraczające w mieście 8l/100 km
- nie najlepsze wykonanie i trwałość wnętrza
- awaryjna elektryka i częste wycieki płynów eksploatacyjnych
- wyższe ubezpieczenie w stosunku do konkurencji (przez silnik o pojemności 1,3 l)
Daewoo Matiz - to wybór, który wielu początkującym kierowcom sam się nasuwa. Warte uwagi są egzemplarze z lat 1998-99 z rozsądnym przebiegiem około 100 000 kilometrów. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie. Za 3 500 zł możemy mieć już Matiza z ABS-em, a nawet z klimatyzacją. Najlepsze auta dopieszczone i serwisowane co rok, niezależnie od przebiegów, (a można takie znaleźć, bo to auto było bardzo popularne wśród starszych kierowców) to wydatek około 4 000 zł.
Daewoo Matiz (1998-99)
Zalety:
- 5 drzwi
- niskie spalanie (choć wiele zależy tu od stylu jazdy) i koszty eksploatacyjne
- najniższa stawka ubezpieczenia
- stosunkowo bogate wyposażenie
- zaskakująco duża trwałość
Wady (i najczęstsze usterki):
- duża ilość samochodów po poważnych wypadkach
- stosunkowo drogie części blacharskie i części zawieszenia
- bardzo niska trwałość wnętrza
- niski komfort (twarde zawieszenie i głośny silnik)
Propozycja numer 3 to auto najdroższe zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, ale gwarantujące najbardziej bezawaryjne użytkowanie. Nasz typ na auto zupełnie bezinwestycyjne - Nissan Micra (1993 - 97).
Za 2 600 zł można dostać Micrę z litrowym silnikiem benzynowym z przebiegiem w granicach 130 - 160 000 kilometrów. Z udogodnień możemy liczyć na wspomaganie kierownicy, w przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy na liście wyposażenia znajdzie się również airbag kierowcy.
Missan Micra (1993 - 97)
Zalety:
- bardzo wysoka trwałość i niska awaryjność
- oszczędny silnik 1,0 l
- stosunkowo obszerne wnętrze
- najniższy próg ubezpieczenia (dla wersji 1,0)
- przyzwoite osiągi i komfort jazdy
- łatwość odsprzedaży i najniższa w stosunku do konkurencji utrata wartości
Wady:
- drogie części zamienne
- drogi serwis (jeśli zdecydujemy się na obsługę w ASO)
- mała ilość dobrych egzemplarzy na rynku wtórnym
2. Kompakty, sedany i kombi
REKLAMA
Propozycja nr 1, czyli nieśmiertelny i zawsze na czasie Volkswagen Golf. Za 4 000 zł możemy kupić auto III generacji czyli z lat 1992 - 1995. Przebieg... Niestety nigdy nie mamy pewności, że jest on oryginalny, ale w przypadku najpopularniejszego auta w klasie i naszego budżetu rozsądny wydaje się przedział od 200 do 250 000 kilometrów.
Warto dodać, że wybór jest ogromny. Różne wersje silnikowe, od benzynowego 1,4 l (oszczędny, ale o bardzo słabych osiągach), przez wersje z silnikiem 1,6 l (lepsze osiągi i wyższe spalanie), aż do wersji z silnikiem diesla 1,9 l (bardzo oszczędny, ale ma wysokie OC i ogromne przebiegi). Mnożą się również wersje wyposażenia wnętrza, a samochody z importu nierzadko rozpieszczają elektrycznymi gadżetami i dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa (ABS, Airbag).
VW Golf (1992 - 1995)
Zalety:
- łatwość odsprzedaży
- stosunkowo najniższy spadek wartości
- duży wybór aut na rynku
- tanie części i serwis
- stosunkowo obszerne wnętrze (szczególnie w wersji kombi)
- przyzwoita trwałość
Wady (i znane usterki):
- duża liczba aut w fatalnym stanie technicznym
- wysoka pozycja w statystykach kradzieży
- awaryjne silniki benzynowe
- drogie ubezpieczenie
- słabe osiągi (wersja 1,4 l i diesel)
- wysokie spalanie (wersja 1,6 – 1,8 l)
Propozycja nr 2: perła czeskiej motoryzacji, pierwsza Skoda wytwarzana we współpracy z grupą Volkswagena - Skoda Felicia.
Podstawową zaletą tego auta jest... współdzielenie części mechanicznych z VW Polo. Samochody nie są nadto awaryjne, a oferują największą przestrzeń w klasie, w dodatku za 3 - 4 000 zł można się już pokusić o zakup kombi. Roczniki dostępne w tej cenie: od 1997 do 2000 roku. Rozsądny przebieg, w który można wierzyć to około 200 000 kilometrów. Jeśli na liczniku będzie mniej... Wtedy warto sprawdzić, czy i jak poważna była interwencja w zmniejszanie przebiegu.
Skoda Felicia (1997 - 2000)
Zalety:
- przestrzeń we wnętrzu
- wysoka trwałość silników VW
- do wyboru wersja 5 drzwi lub kombi
- bardzo tani serwis
- tanie części zamienne
- rozsądne spalenie, nawet wersji z silnikiem 1,6
- stosunkowo dużo zadbanych aut z drugiej/trzeciej ręki
Wady (i najczęstsze usterki):
- leciwa konstrukcja
- korozja obecna nawet w autach z 2000 roku
- bardzo słaba jakość wykończenia i materiałów wnętrza
- drobne, ale częste usterki zawieszenia i elektryki
Propozycja nr 3 - dla miłośników sedanów - Daewoo Lanos 4d. Za 3 000 zł można znaleźć Lanosa z lat 1999 - 2000, z pamiętającym jeszcze lata 80-te silnikiem 1,5 l i przebiegiem w granicach 160 – 190 000 kilometrów. Nie ma co liczyć na bogate wyposażenie, poduszka powietrzna kierowcy i elektryczne szyby w przednich drzwiach to najczęściej wszystko, co znajdziemy na liście udogodnień.
Co więcej, wcale niełatwo znaleźć Lanosa sedan do kupienia. Wszystko przez to, że wyprodukowane w Polsce auta nadspodziewanie dobrze znoszą polskie dziurawe drogi i bez trudu i większego wkładu finansowego osiągają przebiegi rządu nawet 250 000 kilometrów.
Daewoo Lanos 4d. (1999-2000)
Zalety:
- trwałość mechaniki
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- przyzwoita jakość wykończenia wnętrza i duży bagażnik
- bardzo dobry stosunek ceny do komfortu jazdy
- rozsądne spalanie i koszty części eksploatacyjnych
Wady:
- mały wybór auta na rynku wtórnym
- duża ilość aut powypadkowych
- rzadkie, ale kosztowne usterki elektroniki
- rosnąca popularność wśród złodziei
Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011
REKLAMA
REKLAMA