REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

Max Trela
Ford Ka fot. newspress
Ford Ka fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samochód dawno przestał być luksusem. Teraz, gdy rynek jest nasycony używanymi autami, szczęśliwym posiadaczem czterech kół można zostać mając do wydania 2 - 4 000 złotych. Na cuda nie ma jednak co liczyć. To wystarczy na dość leciwe auto ze znacznym przebiegiem. Co więc warto kupić za jedną pensję?

1. Auta miejskie

REKLAMA

W przypadku aut najmniejszych kwota 1,5 – 4 000 złotych wystarczy, żeby kupić samochód z lat 1995 - 2000. Zakładamy przy tym, że nasz nowy nabytek musi być w pełni sprawny, zarejestrowany, z ważnym przeglądem technicznym, a dodatkowe koszty na początek przygody z motoryzacją będą ograniczały się do pełnego baku paliwa.

Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011

Nasz pierwszy typ to Ford Ka. Samochód dość dyskusyjny, bo niestety nie jest to mistrz niezawodności. Przyzwoity egzemplarz, sprawny technicznie i niezużyty do granic możliwości można już dostać za około 3 500 zł. Naprawdę dobre sztuki z końca produkcji z przebiegiem poniżej 130 000 kilometrów to jednak wydatek około 4 500 zł.

Ford Ka (1995 - 1998)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety:
- atrakcyjny wygląd, mimo upływu lat
- bardzo prosta konstrukcja
- niskie koszty części i serwisu
- dostępność części używanych i zamienników
- łatwość odsprzedaży

REKLAMA

Wady (i najczęstsze usterki):
- brak wspomagania kierownicy 
- stosunkowo duże spalanie, przekraczające w mieście 8l/100 km
- nie najlepsze wykonanie i trwałość wnętrza
- awaryjna elektryka i częste wycieki płynów eksploatacyjnych
- wyższe ubezpieczenie w stosunku do konkurencji (przez silnik o pojemności 1,3 l)

Daewoo Matiz - to wybór, który wielu początkującym kierowcom sam się nasuwa. Warte uwagi są egzemplarze z lat 1998-99 z rozsądnym przebiegiem około 100 000 kilometrów. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie. Za 3 500 zł możemy mieć już Matiza z ABS-em, a nawet z klimatyzacją. Najlepsze auta dopieszczone i serwisowane co rok, niezależnie od przebiegów, (a można takie znaleźć, bo to auto było bardzo popularne wśród starszych kierowców) to wydatek około 4 000 zł.

Daewoo Matiz (1998-99)

Zalety:
- 5 drzwi
- niskie spalanie (choć wiele zależy tu od stylu jazdy) i koszty eksploatacyjne
- najniższa stawka ubezpieczenia
- stosunkowo bogate wyposażenie
- zaskakująco duża trwałość

Wady (i najczęstsze usterki):
- duża ilość samochodów po poważnych wypadkach
- stosunkowo drogie części blacharskie i części zawieszenia
- bardzo niska trwałość wnętrza
- niski komfort (twarde zawieszenie i głośny silnik)

Propozycja numer 3 to auto najdroższe zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, ale gwarantujące najbardziej bezawaryjne użytkowanie. Nasz typ na auto zupełnie bezinwestycyjne - Nissan Micra (1993 - 97).

Za 2 600 zł można dostać Micrę z litrowym silnikiem benzynowym z przebiegiem w granicach 130 - 160 000 kilometrów. Z udogodnień możemy liczyć na wspomaganie kierownicy, w przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy na liście wyposażenia znajdzie się również airbag kierowcy.

Missan Micra (1993 - 97)

Zalety:
- bardzo wysoka trwałość i niska awaryjność
- oszczędny silnik 1,0 l
- stosunkowo obszerne wnętrze
- najniższy próg ubezpieczenia (dla wersji 1,0)
- przyzwoite osiągi i komfort jazdy
- łatwość odsprzedaży i najniższa w stosunku do konkurencji utrata wartości

Wady:
- drogie części zamienne
- drogi serwis (jeśli zdecydujemy się na obsługę w ASO)
- mała ilość dobrych egzemplarzy na rynku wtórnym

2. Kompakty, sedany i kombi

REKLAMA

Propozycja nr 1, czyli nieśmiertelny i zawsze na czasie Volkswagen Golf. Za 4 000 zł możemy kupić auto III generacji czyli z lat 1992 - 1995. Przebieg... Niestety nigdy nie mamy pewności, że jest on oryginalny, ale w przypadku najpopularniejszego auta w klasie i naszego budżetu rozsądny wydaje się przedział od 200 do 250 000 kilometrów.

Warto dodać, że wybór jest ogromny. Różne wersje silnikowe, od benzynowego 1,4 l (oszczędny, ale o bardzo słabych osiągach), przez wersje z silnikiem 1,6 l (lepsze osiągi i wyższe spalanie), aż do wersji z silnikiem diesla 1,9 l (bardzo oszczędny, ale ma wysokie OC i ogromne przebiegi). Mnożą się również wersje wyposażenia wnętrza, a samochody z importu nierzadko rozpieszczają elektrycznymi gadżetami i dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa (ABS, Airbag).

VW Golf  (1992 - 1995)

Zalety:
- łatwość odsprzedaży
- stosunkowo najniższy spadek wartości
- duży wybór aut na rynku
- tanie części i serwis
- stosunkowo obszerne wnętrze (szczególnie w wersji kombi)
- przyzwoita trwałość

Wady (i znane usterki):
- duża liczba aut w fatalnym stanie technicznym
- wysoka pozycja w statystykach kradzieży 
- awaryjne silniki benzynowe 
- drogie ubezpieczenie
- słabe osiągi (wersja 1,4 l i diesel)
- wysokie spalanie (wersja 1,6 – 1,8 l)

Propozycja nr 2: perła czeskiej motoryzacji, pierwsza Skoda wytwarzana we współpracy z grupą Volkswagena - Skoda Felicia.

Podstawową zaletą tego auta jest... współdzielenie części mechanicznych z VW Polo. Samochody nie są nadto awaryjne, a oferują największą przestrzeń w klasie, w dodatku za 3 - 4 000 zł można się już pokusić o zakup kombi. Roczniki dostępne w tej cenie: od 1997 do 2000 roku. Rozsądny przebieg, w który można wierzyć to około 200 000 kilometrów. Jeśli na liczniku będzie mniej... Wtedy warto sprawdzić, czy i jak poważna była interwencja w zmniejszanie przebiegu.

Skoda Felicia (1997 - 2000)

Zalety:
- przestrzeń we wnętrzu
- wysoka trwałość silników VW
- do wyboru wersja 5 drzwi lub kombi 
- bardzo tani serwis
- tanie części zamienne
- rozsądne spalenie, nawet wersji z silnikiem 1,6
- stosunkowo dużo zadbanych aut z drugiej/trzeciej ręki

Wady (i najczęstsze usterki):
- leciwa konstrukcja 
- korozja obecna nawet w autach z 2000 roku
- bardzo słaba jakość wykończenia i materiałów wnętrza 
- drobne, ale częste usterki zawieszenia i elektryki

Propozycja nr 3 - dla miłośników sedanów - Daewoo Lanos 4d. Za 3 000 zł można znaleźć Lanosa z lat 1999 - 2000, z pamiętającym jeszcze lata 80-te silnikiem 1,5 l i przebiegiem w granicach 160 – 190 000 kilometrów. Nie ma co liczyć na bogate wyposażenie, poduszka powietrzna kierowcy i elektryczne szyby w przednich drzwiach to najczęściej wszystko, co znajdziemy na liście udogodnień.

Co więcej, wcale niełatwo znaleźć Lanosa sedan do kupienia. Wszystko przez to, że wyprodukowane w Polsce auta nadspodziewanie dobrze znoszą polskie dziurawe drogi i bez trudu i większego wkładu finansowego osiągają przebiegi rządu nawet 250 000 kilometrów.

Daewoo Lanos 4d. (1999-2000)

Zalety:
- trwałość mechaniki
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- przyzwoita jakość wykończenia wnętrza i duży bagażnik
- bardzo dobry stosunek ceny do komfortu jazdy
- rozsądne spalanie i koszty części eksploatacyjnych

Wady:
- mały wybór auta na rynku wtórnym
- duża ilość aut powypadkowych
- rzadkie, ale kosztowne usterki elektroniki
- rosnąca popularność wśród złodziei

Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

REKLAMA

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA