REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki samochód można kupić za jedną pensję?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Ford Ka fot. newspress
Ford Ka fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samochód dawno przestał być luksusem. Teraz, gdy rynek jest nasycony używanymi autami, szczęśliwym posiadaczem czterech kół można zostać mając do wydania 2 - 4 000 złotych. Na cuda nie ma jednak co liczyć. To wystarczy na dość leciwe auto ze znacznym przebiegiem. Co więc warto kupić za jedną pensję?

1. Auta miejskie

REKLAMA

W przypadku aut najmniejszych kwota 1,5 – 4 000 złotych wystarczy, żeby kupić samochód z lat 1995 - 2000. Zakładamy przy tym, że nasz nowy nabytek musi być w pełni sprawny, zarejestrowany, z ważnym przeglądem technicznym, a dodatkowe koszty na początek przygody z motoryzacją będą ograniczały się do pełnego baku paliwa.

Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011

Nasz pierwszy typ to Ford Ka. Samochód dość dyskusyjny, bo niestety nie jest to mistrz niezawodności. Przyzwoity egzemplarz, sprawny technicznie i niezużyty do granic możliwości można już dostać za około 3 500 zł. Naprawdę dobre sztuki z końca produkcji z przebiegiem poniżej 130 000 kilometrów to jednak wydatek około 4 500 zł.

Ford Ka (1995 - 1998)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalety:
- atrakcyjny wygląd, mimo upływu lat
- bardzo prosta konstrukcja
- niskie koszty części i serwisu
- dostępność części używanych i zamienników
- łatwość odsprzedaży

REKLAMA

Wady (i najczęstsze usterki):
- brak wspomagania kierownicy 
- stosunkowo duże spalanie, przekraczające w mieście 8l/100 km
- nie najlepsze wykonanie i trwałość wnętrza
- awaryjna elektryka i częste wycieki płynów eksploatacyjnych
- wyższe ubezpieczenie w stosunku do konkurencji (przez silnik o pojemności 1,3 l)

Daewoo Matiz - to wybór, który wielu początkującym kierowcom sam się nasuwa. Warte uwagi są egzemplarze z lat 1998-99 z rozsądnym przebiegiem około 100 000 kilometrów. Warto również zwrócić uwagę na wyposażenie. Za 3 500 zł możemy mieć już Matiza z ABS-em, a nawet z klimatyzacją. Najlepsze auta dopieszczone i serwisowane co rok, niezależnie od przebiegów, (a można takie znaleźć, bo to auto było bardzo popularne wśród starszych kierowców) to wydatek około 4 000 zł.

Daewoo Matiz (1998-99)

Zalety:
- 5 drzwi
- niskie spalanie (choć wiele zależy tu od stylu jazdy) i koszty eksploatacyjne
- najniższa stawka ubezpieczenia
- stosunkowo bogate wyposażenie
- zaskakująco duża trwałość

Wady (i najczęstsze usterki):
- duża ilość samochodów po poważnych wypadkach
- stosunkowo drogie części blacharskie i części zawieszenia
- bardzo niska trwałość wnętrza
- niski komfort (twarde zawieszenie i głośny silnik)

Propozycja numer 3 to auto najdroższe zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, ale gwarantujące najbardziej bezawaryjne użytkowanie. Nasz typ na auto zupełnie bezinwestycyjne - Nissan Micra (1993 - 97).

Za 2 600 zł można dostać Micrę z litrowym silnikiem benzynowym z przebiegiem w granicach 130 - 160 000 kilometrów. Z udogodnień możemy liczyć na wspomaganie kierownicy, w przypadku samochodów sprowadzanych z zagranicy na liście wyposażenia znajdzie się również airbag kierowcy.

Missan Micra (1993 - 97)

Zalety:
- bardzo wysoka trwałość i niska awaryjność
- oszczędny silnik 1,0 l
- stosunkowo obszerne wnętrze
- najniższy próg ubezpieczenia (dla wersji 1,0)
- przyzwoite osiągi i komfort jazdy
- łatwość odsprzedaży i najniższa w stosunku do konkurencji utrata wartości

Wady:
- drogie części zamienne
- drogi serwis (jeśli zdecydujemy się na obsługę w ASO)
- mała ilość dobrych egzemplarzy na rynku wtórnym

2. Kompakty, sedany i kombi

REKLAMA

Propozycja nr 1, czyli nieśmiertelny i zawsze na czasie Volkswagen Golf. Za 4 000 zł możemy kupić auto III generacji czyli z lat 1992 - 1995. Przebieg... Niestety nigdy nie mamy pewności, że jest on oryginalny, ale w przypadku najpopularniejszego auta w klasie i naszego budżetu rozsądny wydaje się przedział od 200 do 250 000 kilometrów.

Warto dodać, że wybór jest ogromny. Różne wersje silnikowe, od benzynowego 1,4 l (oszczędny, ale o bardzo słabych osiągach), przez wersje z silnikiem 1,6 l (lepsze osiągi i wyższe spalanie), aż do wersji z silnikiem diesla 1,9 l (bardzo oszczędny, ale ma wysokie OC i ogromne przebiegi). Mnożą się również wersje wyposażenia wnętrza, a samochody z importu nierzadko rozpieszczają elektrycznymi gadżetami i dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa (ABS, Airbag).

VW Golf  (1992 - 1995)

Zalety:
- łatwość odsprzedaży
- stosunkowo najniższy spadek wartości
- duży wybór aut na rynku
- tanie części i serwis
- stosunkowo obszerne wnętrze (szczególnie w wersji kombi)
- przyzwoita trwałość

Wady (i znane usterki):
- duża liczba aut w fatalnym stanie technicznym
- wysoka pozycja w statystykach kradzieży 
- awaryjne silniki benzynowe 
- drogie ubezpieczenie
- słabe osiągi (wersja 1,4 l i diesel)
- wysokie spalanie (wersja 1,6 – 1,8 l)

Propozycja nr 2: perła czeskiej motoryzacji, pierwsza Skoda wytwarzana we współpracy z grupą Volkswagena - Skoda Felicia.

Podstawową zaletą tego auta jest... współdzielenie części mechanicznych z VW Polo. Samochody nie są nadto awaryjne, a oferują największą przestrzeń w klasie, w dodatku za 3 - 4 000 zł można się już pokusić o zakup kombi. Roczniki dostępne w tej cenie: od 1997 do 2000 roku. Rozsądny przebieg, w który można wierzyć to około 200 000 kilometrów. Jeśli na liczniku będzie mniej... Wtedy warto sprawdzić, czy i jak poważna była interwencja w zmniejszanie przebiegu.

Skoda Felicia (1997 - 2000)

Zalety:
- przestrzeń we wnętrzu
- wysoka trwałość silników VW
- do wyboru wersja 5 drzwi lub kombi 
- bardzo tani serwis
- tanie części zamienne
- rozsądne spalenie, nawet wersji z silnikiem 1,6
- stosunkowo dużo zadbanych aut z drugiej/trzeciej ręki

Wady (i najczęstsze usterki):
- leciwa konstrukcja 
- korozja obecna nawet w autach z 2000 roku
- bardzo słaba jakość wykończenia i materiałów wnętrza 
- drobne, ale częste usterki zawieszenia i elektryki

Propozycja nr 3 - dla miłośników sedanów - Daewoo Lanos 4d. Za 3 000 zł można znaleźć Lanosa z lat 1999 - 2000, z pamiętającym jeszcze lata 80-te silnikiem 1,5 l i przebiegiem w granicach 160 – 190 000 kilometrów. Nie ma co liczyć na bogate wyposażenie, poduszka powietrzna kierowcy i elektryczne szyby w przednich drzwiach to najczęściej wszystko, co znajdziemy na liście udogodnień.

Co więcej, wcale niełatwo znaleźć Lanosa sedan do kupienia. Wszystko przez to, że wyprodukowane w Polsce auta nadspodziewanie dobrze znoszą polskie dziurawe drogi i bez trudu i większego wkładu finansowego osiągają przebiegi rządu nawet 250 000 kilometrów.

Daewoo Lanos 4d. (1999-2000)

Zalety:
- trwałość mechaniki
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- przyzwoita jakość wykończenia wnętrza i duży bagażnik
- bardzo dobry stosunek ceny do komfortu jazdy
- rozsądne spalanie i koszty części eksploatacyjnych

Wady:
- mały wybór auta na rynku wtórnym
- duża ilość aut powypadkowych
- rzadkie, ale kosztowne usterki elektroniki
- rosnąca popularność wśród złodziei

Zobacz też: Raport awaryjności TUV 2011

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA