REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać samochodu podczas upałów?

Jakubowski Ryszard
Jak używać samochodu podczas upałów? Fot. Fotolia
Jak używać samochodu podczas upałów? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

REKLAMA

Wysoka temperatura wnętrza grozi uszkodzeniem lub zniszczeniem pozostawionych w nim przedmiotów, które nie są odporne na ogrzewanie powyżej temperatury pokojowej, takich jak pióra wieczne, długopisy, zapalniczki gazowe, płyty CD i DVD, notebooki, przenośne dyski komputerowe i wiele innych rzeczy. Jeszcze mniej odporne na wysokie temperatury są zwierzęta i dzieci, a te czasem są pozostawiane w pojazdach. Gorąco jest także szkodliwe dla tapicerki samochodowej, skracając jej żywotność w bardzo istotny sposób, powodując płowienie, pękanie i kruszenie się.

REKLAMA

Nie ma skuteczniejszego sposobu na upały, jak parkowanie w miejscach zacienionych lub przynajmniej w półcieniu. Dla pojazdu, stojącego w miejscu nasłonecznionym, połowicznym rozwiązaniem są różnego rodzaju żaluzje i zasłony, wkładane za szyby. Nieco ratuje sytuację pozostawienie otwartych wszystkich nawiewów i otworów wentylacyjnych, a nawet – szyb okiennych, opuszczonych o kilka milimetrów. To ostatnie rozwiązanie ma pewną wadę – szpara w oknie może skusić złodzieja, a w najgorszym wypadku dowcipnisia, który może wrzucić przez nią niedopałek papierosa lub wlać cuchnącą ciecz.

Zobacz też: Jak postępować z samochodem podczas upałów?

Zasługuje na uwagę dość dobre i sprawdzone w warunkach turystyki samochodowej rozwiązanie, polegające na pozostawieniu we wnętrzu pojazdów dużych „magazynów chłodu”, np w postaci kilkunastolitrowych plastikowych lub metalowych, zamykanych pojemników z zimną wodą, choćby kanistrów. Woda pochłonie sporo energii, zanim rozgrzeje się, a więc wnętrze samochodu dość długo pozostanie chłodne. Jedynym problemem jest przewiezienie takich pojemników w sytuacji, gdy wszystkie miejsca w kabinie są zajęte, a w bagażniku brakuje miejsca. Aby spowolnić nagrzewanie się wody, należy dodatkowo zasłonić wszystkie okna po stronie słonecznej.

Zobacz też: Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie jest możliwe pozostawienie w parkującym samochodzie pracujących urządzeń klimatyzacyjnych. Zużywają one sporo energii i po pewnym czasie mogą doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora. Jest jednak na to pewien sposób. Należy zasilać klimatyzację z odrębnego akumulatora, nie używanego do rozruchu. Wymaga to pewnej przeróbki instalacji elektrycznej pojazdu i znalezienia miejsca na sporej wielkości dodatkową baterię ogniw.

Akumulator ten podłącza się przez dodatkowy wyłącznik pomiędzy przewód, zasilający klimatyzację pojazdu i jego masę. Między miejscem jego podłączenia a akumulatorem rozruchowym należy przeciąć ten przewód i w miejscu tym podłączyć diodę o dużej mocy, katodą w stronę dodatkowego akumulatora. Dioda zapobiegnie „przedostawaniu się” prądu z dodanego akumulatora do odbiorników samochodowych, które normalnie, na postoju są od zasilania odłączone przez styki w stacyjce. Podczas pracy silnika dodatkowy akumulator będzie doładowywany z pokładowej instalacji samochodu. Na postoju będzie zasilał klimatyzację, którą należy ustawić na temperaturę około 25 - 30 stopni, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA