REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak używać samochodu podczas upałów?

Jakubowski Ryszard
Jak używać samochodu podczas upałów? Fot. Fotolia
Jak używać samochodu podczas upałów? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.

REKLAMA

Wysoka temperatura wnętrza grozi uszkodzeniem lub zniszczeniem pozostawionych w nim przedmiotów, które nie są odporne na ogrzewanie powyżej temperatury pokojowej, takich jak pióra wieczne, długopisy, zapalniczki gazowe, płyty CD i DVD, notebooki, przenośne dyski komputerowe i wiele innych rzeczy. Jeszcze mniej odporne na wysokie temperatury są zwierzęta i dzieci, a te czasem są pozostawiane w pojazdach. Gorąco jest także szkodliwe dla tapicerki samochodowej, skracając jej żywotność w bardzo istotny sposób, powodując płowienie, pękanie i kruszenie się.

REKLAMA

Nie ma skuteczniejszego sposobu na upały, jak parkowanie w miejscach zacienionych lub przynajmniej w półcieniu. Dla pojazdu, stojącego w miejscu nasłonecznionym, połowicznym rozwiązaniem są różnego rodzaju żaluzje i zasłony, wkładane za szyby. Nieco ratuje sytuację pozostawienie otwartych wszystkich nawiewów i otworów wentylacyjnych, a nawet – szyb okiennych, opuszczonych o kilka milimetrów. To ostatnie rozwiązanie ma pewną wadę – szpara w oknie może skusić złodzieja, a w najgorszym wypadku dowcipnisia, który może wrzucić przez nią niedopałek papierosa lub wlać cuchnącą ciecz.

Zobacz też: Jak postępować z samochodem podczas upałów?

Zasługuje na uwagę dość dobre i sprawdzone w warunkach turystyki samochodowej rozwiązanie, polegające na pozostawieniu we wnętrzu pojazdów dużych „magazynów chłodu”, np w postaci kilkunastolitrowych plastikowych lub metalowych, zamykanych pojemników z zimną wodą, choćby kanistrów. Woda pochłonie sporo energii, zanim rozgrzeje się, a więc wnętrze samochodu dość długo pozostanie chłodne. Jedynym problemem jest przewiezienie takich pojemników w sytuacji, gdy wszystkie miejsca w kabinie są zajęte, a w bagażniku brakuje miejsca. Aby spowolnić nagrzewanie się wody, należy dodatkowo zasłonić wszystkie okna po stronie słonecznej.

Zobacz też: Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nie jest możliwe pozostawienie w parkującym samochodzie pracujących urządzeń klimatyzacyjnych. Zużywają one sporo energii i po pewnym czasie mogą doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora. Jest jednak na to pewien sposób. Należy zasilać klimatyzację z odrębnego akumulatora, nie używanego do rozruchu. Wymaga to pewnej przeróbki instalacji elektrycznej pojazdu i znalezienia miejsca na sporej wielkości dodatkową baterię ogniw.

Akumulator ten podłącza się przez dodatkowy wyłącznik pomiędzy przewód, zasilający klimatyzację pojazdu i jego masę. Między miejscem jego podłączenia a akumulatorem rozruchowym należy przeciąć ten przewód i w miejscu tym podłączyć diodę o dużej mocy, katodą w stronę dodatkowego akumulatora. Dioda zapobiegnie „przedostawaniu się” prądu z dodanego akumulatora do odbiorników samochodowych, które normalnie, na postoju są od zasilania odłączone przez styki w stacyjce. Podczas pracy silnika dodatkowy akumulator będzie doładowywany z pokładowej instalacji samochodu. Na postoju będzie zasilał klimatyzację, którą należy ustawić na temperaturę około 25 - 30 stopni, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA