Przegrzewanie się silnika samochodowego w czasie upałów: jak temu zapobiec?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Rozgrzane powietrze niezbyt skutecznie odbiera ciepło, które wydziela się w silniku podczas pracy i następnie przez układ chłodzenia jest przekazywane do chłodnicy. Są dwie główne przyczyny tego zjawiska: mała różnica temperatur między chłodzącym powietrzem i radiatorem, oraz zanieczyszczenie żeberek chłodzących chłodnicy. Na pierwszą przyczynę nie mamy żadnego wpływu, natomiast drugą możemy łatwo wyeliminować. Wystarczy bardzo starannie usunąć wszelkie zanieczyszczenia, ograniczające przepływ przez chłodnicę.
REKLAMA
Można to zrobić na dwa sposoby: przedmuchać chłodnicę (zawsze od wewnątrz, od strony silnika) silnym strumieniem sprężonego powietrza, albo wypłukać chłodnicę strumieniem wody. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie pogiąć blaszek chłodzących, jakie znajdują się pomiędzy rurkami rdzenia chłodnicy. Z tego powodu strumień wody nie powinien być silny – nie należy używać wysokociśnieniowych urządzeń myjących typu „Karcher”. Najlepiej jest zastosować obie metody. Najpierw przedmuchać radiator a potem starannie go wypłukać, usuwając resztki zanieczyszczeń. Można dodatkowo, po przedmuchaniu, spryskać go rozcieńczonym w wodzie detergentem i pozostawić na kilka minut, aby detergent przeniknął w głąb zanieczyszczeń i ułatwił ich usunięcie.
Pogięte blaszki, ograniczające przepływ powietrza przez chłodnicę, można delikatnie wyprostować i odpowiednio ukształtować przy pomocy wąskich, wydłużonych płaskoszczypów lub nawet dużej pincety.
Zobacz też: Jak uruchamiać silnik w czasie dużych upałów?
REKLAMA
Sporą część ciepła w silniku przejmuje smarujący go olej. Ciepło to jest następnie wydalane do atmosfery albo przez miskę olejową, albo w specjalnej chłodnicy oleju. Czystość tych elementów jest więc bardzo ważna. Chłodnicę oleju myje się podobnie, jak chłodnicę płynu chłodzącego, natomiast samo jej przedmuchanie sprężonym powietrzem jest zazwyczaj nieskuteczne ponieważ bywa ona często zanieczyszczona olejem zmieszanym z pyłem drogowym, który można usunąć albo przy pomocy silnego detergentu i gorącej wody, albo rozpuszczalnikami benzynowymi.
Z uwagi na to, że są one łatwopalne, ich stosowanie należy ograniczyć do absolutnie niezbędnego minimum, z zachowaniem środków ostrożności, mając pod ręką sprawną gaśnicę. W podobny sposób doprowadza się do czystości miskę olejową i obudowę skrzyni biegów. Można zastosować w tym przypadku myjki wysokociśnieniowe.
Zobacz też: Czy zostawienie auta na słońcu może być szkodliwe?
Podczas upałów należy zawsze mieć w samochodzie 3 pojemniki: z płynem do chłodnicy, z olejem silnikowym i z czystą wodą, najlepiej przegotowaną lub destylowaną. Pojemniki nie muszą być duże. Znajdujące się w nich płyny pozwolą na uzupełnienie ewentualnych ubytków cieczy technologicznych. Z tego samego powodu warto mieć butelkę wody destylowanej do akumulatora.
REKLAMA
REKLAMA