REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, spyskiwaczu i wspomaganiu kierownicy?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jak sprawdzić płyny? fot. Newspress
Jak sprawdzić płyny? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podpowiadamy jak sprawdzić stan płynów w układzie hamulcowym, akumulatorze, układzie spryskiwacza i wspomagania kierownicy.

Jednym z systemów wymagających częstej kontroli poziomu płynu jest układ hamulcowy. Zbiorniczek umieszczony jest zazwyczaj w komorze silnika, blisko przedniej szyby. Należy odkręcić nakrętkę i sprawdzić jego poziom. Powinien on sięgać do oznaczonego na zbiorniczku poziomu maksymalnego. Jeśli płynu brakuje, trzeba go koniecznie uzupełnić. Płyn hamulcowy możemy zakupić na stacji benzynowej lub w supermarkecie, a także w sieciowym sklepie motoryzacyjnym. Zwróćmy uwagę na oznaczenie na butelce. Polecamy stosować płyn z oznaczeniem DOT-3 lub powyżej. Oznaczenie to wskazuje temperaturę parowania. Im wyższa wartość, tym większe bezpieczeństwo przy wielokrotnym, ostrym hamowaniu, które nagrzewa cały system. Najlepiej jest jednak używać zalecanego przez producenta. Nie wolno też mieszać ze sobą płynów hamulcowych różnego typu.

REKLAMA

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

REKLAMA

Podczas dolewania płynu zadbajmy o to, aby do układu nie dostała się woda. Jeśli pada deszcz, róbmy to w garażu lub pod dachem. Układ hamulcowy powinien być szczelny. Jeśli zaobserwujemy notoryczny spadek płynu, prawdopodobnie jest to oznaką przecieku. Taka usterka jest bardzo niebezpieczna dla naszego bezpieczeństwa, dlatego powinniśmy niezwłocznie udać się do mechanika.

Kolejnym elementem wymagającym kontroli jest akumulator. Niektórzy producenci stosują akumulatory bezobsługowe w samochodach, które rozpoznamy po braku otworów na wieku. Jeśli nie posiadamy takiego akumulatora, powinniśmy co jakiś czas sprawdzić jego stan. Każda cela zabezpieczona jest małą pokrywką, którą w zależności od budowy możemy podważyć lub odkręcić śrubokrętem. Płyn powinien sięgać maksymalnego, wyznaczonego przez producenta poziomu. Jeśli tak nie jest, należy wypełnić celę wodą destylowaną, która nie zawiera zanieczyszczeń mogących powodować korozję. W ten sposób powinniśmy uzupełnić każde ogniwo akumulatora.

W baterii znajduje się kwas, mogący zaszkodzić naszej skórze, oczom i ubraniu. 

REKLAMA

Układ wspomagania kierownicy również działa dzięki obecności płynu. Jego poziom sprawdzamy w zbiorniku znajdującym się w komorze silnika, oznaczonym napisem „power steering”. Jeśli zajdzie konieczność uzupełnienia go, możemy dokonać jego zakupu choćby w supermarkecie lub na stacji benzynowej.

Płynu z dość oczywistych powodów wymagają też spryskiwacze przedniej i tylnej szyby oraz ewentualnie reflektorów. Zbiornik oznaczony jest zazwyczaj rysunkiem przedniej szyby. Aby sprawdzić jego poziom, należy po prostu zdjąć nakrętkę i zajrzeć do środka, a następnie dolać płynu, jeśli go brakuje. Nie nalewajmy nigdy wody ani płynu letniego do zbiornika, jeśli na zewnątrz panują ujemne temperatury. Zamarzający płyn może uszkodzić poszczególne elementy układu. Uważajmy też, żeby nie pomylić zbiornika spryskiwacza ze zbiornikiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Są one podobnych rozmiarów a pomyłka mogłaby skończyć się katastrofą dla naszego silnika.

Zobacz również: Jak zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi?

Kontrolowanie płynów w różnych układach naszego pojazdu jest dość łatwe i nie zabiera dużo czasu. Brak płynu hamulcowego lub w spryskiwaczu może stanowić poważne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, a niedobór wody w akumulatorze może znacznie obniżyć jego wydajność. Warto więc zadbać o to, aby wszystkie układy w naszym samochodzie działały poprawnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA