REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Układ chłodzenia – usterki i konserwacja

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. fot. Newspress
Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Konserwacja układu chłodzenia jest niezbędna. Silnik produkuje ogromne ilości ciepła, a układ chłodzenia chroni go przed zatarciem i całkowitym zniszczeniem. Oto kilka porad, jak zadbać o prawidłowe działanie układu chłodzenia.

REKLAMA

Podstawowe elementy układu chłodzenia w samochodzie to: chłodnica, wiatrak, pompa wody, termostat, czujniki, zbiornik wyrównawczy i płyn chłodniczy. Do tego dochodzi seria pasków i przewodów, które łączą cały system. Układ chłodzenia kieruje schłodzony płyn w okolice najgorętszych partii silnika (cylindrów i zaworów), odbierając ciepło i przenosząc je w chłodniejsze środowisko. Powoduje to spadek temperatury cieczy obecnej w układzie chłodzenia, a tym samym silnika. Ciepło odbierane jest w chłodnicy, umieszczonej zazwyczaj w przedniej części komory silnikowej. Opływające ją podczas jazdy powietrze chłodzi płyn, a jeśli samochód nie porusza się lub przepływ powietrza jest zbyt słaby, system wspomagany jest przez wiatrak. Płyn chłodniczy cały czas jest pompowany, aby był w ciągłym ruchu. 

REKLAMA

Ważnym elementem jest też termostat. W silniku funkcjonują dwa obiegi układu chłodzenia. Pierwszy, główny, obejmuje cały silnik i chłodnicę. Drugi jest krótszy i obejmuje tylko sam silnik (bez chłodnicy) i używany jest podczas rozgrzewania silnika. Uruchamiając samochód, początkowo płyn krąży tylko w mniejszym układzie. W miarę jego rozgrzewania się, termostat otwiera się i włącza do układu chłodnicę. Podczas pracy płyn w układzie chłodzenia rozgrzewa się, przez co zwiększa swoją objętość. Jego nadmiar odprowadzany jest do zbiorniczka wyrównawczego.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

REKLAMA

Jako że układ chłodzenia działa między innymi dzięki obecności płynu, powinniśmy regularnie kontrolować jego stan. W tym celu należy odkręcić nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i oceni poziom płynu. Nie sugerujmy się jednak linią oznaczającą możliwy górny poziom. Uzupełniajmy go do 2/3 maksymalnego stanu, o ile jest go mniej. Ważne, abyśmy nigdy nie robili tego w trakcie pracy silnika lub gdy jest on rozgrzany. Nigdy nie kontrolujmy stanu płynu, gdy jest gorący, ponieważ wzrostowi temperatury towarzyszy zwiększenie ciśnienia. Po odkręceniu nakrętki przy gorącym silniku płyn może nas poparzyć. Nie można tez dolewać zimnego płynu do ciepłego układu, bo może to spowodować pęknięcie głowicy lub uszkodzenie jej uszczelki. Koszt naprawy będzie bardzo duży. 

Objawem uszkodzenia układu chłodniczego jest podwyższona temperatura silnika. Można ją skontrolować na wskaźniku deski rozdzielczej. Warto wtedy zatrzymać samochód i sprawdzić, czy nie ma pod nim śladów wyciekającego płynu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możemy także zweryfikować jego stan w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli jest go zbyt mało, a musimy kontynuować jazdę, starajmy się bacznie obserwować wskaźnik temperatury i chłodzić silnik zawsze, kiedy temperatura przekroczy dopuszczalny stan. Nie wolno pozwolić na przegrzanie silnika. Może to skutkować całkowitym jego zniszczeniem. Gdy na zewnątrz panuje dodatnia temperatura, w awaryjnym wypadku możemy dolać zwykłej wody. Pamiętajmy jednak, że jeśli dopuścimy do zamarznięcia płynu chłodniczego, zniszczymy silnik.

Zobacz też: Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy?

Jeśli zatrzymamy się, silnik będzie pracował i temperatura zbliży się do niebezpiecznej granicy, a wiatrak nie włączy się, oznacza to najpewniej, że uszkodzony jest czujnik temperatury. Gdyby wiatrak jednak włączał się, a temperatura wciąż rosła lub utrzymywała się na niebezpiecznym poziomie, może to być objawem uszkodzonego termostatu.

Układ chłodzenia jest niezwykle ważny dla silnika, podczas pracy osiągającego wysoką temperaturę. Ta z kolei jest zabójcza dla jego części, które przy nadmiernym rozgrzaniu rozszerzają się i mogą spowodować uszkodzenie innych elementów. Dbajmy więc o stan układu chłodzenia, aby uniknąć niepotrzebnych, a także bardzo wysokich kosztów napraw.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    REKLAMA

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA