REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować podczas upałów w przypadku awarii układu chłodzenia silnika?

Jakubowski Ryszard
Gdy temperatura silnika zacznie spadać, można przerwać jego pracę i poszukać przyczyny jego przegrzania się fot. moto.wieszjak.pl
Gdy temperatura silnika zacznie spadać, można przerwać jego pracę i poszukać przyczyny jego przegrzania się fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Każda bez wyjątku awaria układu chłodzenia silnika może mieć dla niego nieobliczalne skutki, o ile w porę nie zostanie zauważona przez kierowcę. Dlatego, zwłaszcza w czasie upałów, trzeba podczas jazdy co kilka minut spoglądać na wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej i lampkę ostrzegawczą.

Po zauważeniu, że temperatura silnika zbliża się do krytycznej, należy jak najszybciej przerwać jazdę i ochłodzić silnik, podnosząc maskę. Nie wolno przy tym od razu wyłączyć silnika, gdyż może to spowodować powstanie bardzo niebezpiecznych miejscowych naprężeń termicznych jego korpusu i elementów gumowych układu. Trzeba natomiast zwrócić uwagę, czy pracuje wentylator chłodnicy. Awaria sterującego nim termostatu lub przerwa w jego obwodzie elektrycznym to najczęstsze przyczyny gwałtownego przegrzania się silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy temperatura silnika zacznie spadać, można przerwać jego pracę i poszukać przyczyny jego przegrzania się. Jeżeli wentylator chłodnicy pracuje prawidłowo, wówczas powodem nadmiernego wzrostu temperatury może być najczęściej albo zacięcie się termostatu otwierającego dopływ płynu chłodzącego do radiatora chłodnicy, albo zbyt niski poziom tego płynu spowodowany jego wyciekiem lub wyparowaniem. 

Zobacz też: Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy?

O tym czy termostat pracuje prawidłowo, można się przekonać, ostrożnie badając dłonią temperaturę górnego przewodu gumowego, łączącego chłodnicę z silnikiem. Powinien być on bardzo gorący. Jeżeli jest ciepły lub chłodny – będzie to najczęściej oznaka awarii termostatu. Nie wolno przy tym zapominać o sprawdzeniu paska klinowego lub wieloklinowego, który napędza pompę wodną i ewentualnym naciągnięciu go, gdyby okazał się zbyt luźny. Uszkodzony wymienić na nowy.

REKLAMA

Jeżeli przyczyną przegrzania się silnika jest awaria termostatu, można go usunąć z układu chłodzenia. W wielu samochodach nie jest to skomplikowane. Wystarczy odkręcić śruby mocujące jego obudowę a następnie bardzo delikatnie i ostrożnie otworzyć ją, nie uszkadzając znajdującej się pod nią uszczelki. Czynności te można wykonać dopiero po schłodzeniu silnika do temperatury dłoni. PO wyjęciu termostatu założyć na miejsce jego obudowę i starannie dokręcić mocujące ją śruby. Po uruchomieniu silnika sprawdzić, czy nie ma żadnych przecieków, a gdyby były, dokręcić mocniej śruby pamiętając, aby zawsze dociągać przeciwległe, nigdy – sąsiednie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak wymienić linkę licznika prędkościomierza?

Jazda bez termostatu nie jest dla silnika zdrowa. Zwykle będzie on pracował w temperaturze niższej od zalecanej, dlatego należy jak najszybciej zamontować nowy, sprawny termostat lub zlecić to najbliższej stacji serwisowej.

Ubytki cieczy chłodzącej poniżej dopuszczalnego poziomu należy uzupełniać tym samym płynem. Gdy go nie ma, można do chłodnicy wlać wodę destylowaną (tę samą, co do akumulatora) lub, ostatecznie, wodę przegotowaną. Wlanie wody surowej zaowocuje wytrąceniem się kamienia kotłowego, który zmniejszy przekrój kanałów chłodzących i może powodować zacinanie się termostatu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA