REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak często wymieniać olej w silniku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak często wymieniać olej w silniku? Fot. newspress
Jak często wymieniać olej w silniku? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jak często wymieniać olej w silniku? Dołączone do każdego samochodu instrukcje obsługi podają częstotliwość, z jaką należy wymieniać olej w silniku i w przekładniach, oraz jakie jego gatunki można stosować. Jednak nie wszyscy użytkownicy samochodów respektują te zalecenia.

Jak często wymieniać olej w silniku? Dopiero gdy się zabrudzi?

Wśród kierowców panuje pogląd, że olej w silniku powinien zawsze być czysty, a więc trzeba go zmieniać w miarę potrzeby, a nie wtedy, kiedy nakazuje to instrukcja. Zwykle olej ciemnieje już po kilku tysiącach kilometrów, co zachęca kierowcę do jego przedterminowej wymiany.

REKLAMA

Tymczasem w oleju takim, w wyniku różnorodnych procesów fizyko-chemicznych, zwiększa się nie tylko ilość zanieczyszczeń, ale także zawartość kwasów tłuszczowych, ważnych dla procesu smarowania silnika. Uzyskuje on najlepsze właściwości smarne dopiero po mniej więcej 20% zalecanego w instrukcji czasu pracy, czyli zwykle najwcześniej po przejechaniu 2000 kilometrów.

Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?

Jak często wymieniać olej w silniku? Według zaleceń instrukcji

REKLAMA

Nakazany przez instrukcję okres pomiędzy kolejnymi wymianami oleju silnikowego jest podyktowany głównie możliwościami jego oczyszczania z zanieczyszczeń stałych przez filtry. Z czasem zapychają się one, co powoduje zmniejszenie ciśnienia oleju docierającego do panewek i inny ważnych elementów silnika, pracujących pod dużym obciążeniem. Dlatego nie należy przesadzać z przedłużaniem czasu oczekiwania na kolejną wymianę oleju.

Niemniej jednak wielu naukowców jest zdania, że w prawidłowo eksploatowanym silniku, który nie jest ani przeciążany ani przegrzewany, przedłużenie okresu pomiędzy wymianami nawet o 20 do 25% jest mniej szkodliwe dla silnika, niż skrócenie go o 50 i więcej procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdej bez wyjątku wymianie oleju silnikowego musi towarzyszyć wymiana filtra oleju. Należy zawsze stosować filtry oryginalne, zalecane przez producenta samochodu. Tańsze filtry, niewiadomego pochodzenia, często potrafią podczas eksploatacji tak zanieczyścić silnik, że może to prowadzić do jego bardzo poważnej awarii. Bywa, że pękają obudowy w takich filtrach, co powoduje gwałtowny spadek ciśnienia oleju w układzie i w konsekwencji nawet wytopienie panewek oraz zatarcie tłoków i pierścieni.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

Należy wymieniać zawsze olej rozgrzany do normalnej temperatury pracy silnika, która zawiera się w granicach 65 do 85 stopni Celsjusza dla silników chłodzonych cieczą i 95 do 115 stopni (temperatura głowicy!) dla silników chłodzonych powietrzem. Spuszczając olej zachować ostrożność, aby się nie poparzyć i aby nie porozlewać go. Po spuszczeniu odczekać kilka minut, aż spłyną resztki, następnie starannie zakręcić korek spustowy. W niektórych starych typach samochodów tkwił w nim magnes, wychwytujący opiłki żelazne z oleju; trzeba więc przed wkręceniem korka starannie go oczyścić.

Zobacz też: Po co w silniku jest olej?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA