Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli w układzie ubywa płynu chłodzącego, a pod samochodem nie tworzy się mokra plama podczas postoju, wówczas trzeba przeprowadzić badanie, korzystając z poniższych wskazówek:
REKLAMA
Gdy pod korkiem wlewu oleju do silnika zbiera się beżowo-czekoladowa, gęsta ciecz, to oznacza że płyn przedostaje się do oleju. Może to świadczyć o pęknięciu uszczelki pod głowicą, samej głowicy lub, w skrajnym przypadku, korpusu silnika. Naprawa tego uszkodzenia jest bardzo droga, a do jej wykonania potrzebny jest specjalista i dobrze wyposażony warsztat.
Zobacz również: Jak wymienić płyn chłodniczy?
Jeśli w płynie w chłodnicy pojawiają się bańki gazu (zobaczymy to zaglądając do zbiorniczka wyrównawczego na włączonym silniku), prawdopodobnie nastąpiło uszkodzenie uszczelki pod głowicą - między jednym z cylindrów a kanałem wodnym. Konieczna jest jej natychmiastowa wymiana, gdyż dalsza jazda przy tej awarii grozi przedostaniem się dużej ilości płynu chłodzącego do cylindra. Może prowadzić to do poważnych uszkodzeń. Najczęściej wymienia się wśród nich: pęknięcie tłoka, zatarcie pierścieni tłokowych itp.
Jeżeli nigdzie nie ma śladów płynu chłodniczego, a mimo to ubywa go dość szybko, wtedy uzasadnione jest podejrzenie, że rozszczelnienie układu ujawnia się podczas jazdy. Przyczyną może być uszkodzenie radiatora (chłodnicy), które polega na pęknięciu kanalika przy jednym z jego końców. Nieszczelność pojawia się dopiero podczas jazdy z powodu nacisku strumienia powietrza chłodzącego lub podciśnienia wytwarzanego przez wentylator. Szczegółowe oględziny radiatora powinny doprowadzić do zlokalizowania miejsca przecieku.
Zobacz też: Jak postępować po zagotowaniu płynu w chłodnicy?
W przypadku czarnych chłodnic będzie ono ciemniejsze niż reszta radiatora, bo wyciekający płyn spłukuje zanieczyszczenia. W chłodnicach aluminiowych (jasnych) w miejscu pęknięcia osadzi się beżowo-brunatny pył z kamienia kotłowego Pojawia się on prawie we wszystkich chłodnicach jako efekt rozcieńczania płynu chłodzącego wodą (nie zawsze za zgodą i wiedzą kierowcy).
Nieszczelności chłodnicy najlepiej naprawić w specjalistycznym warsztacie i nie korzystać z różnego rodzaju uszczelniaczy w płynie sprzedawanych na stacjach benzynowych.
Możliwe jest też, że nieszczelność umiejscowiona jest tak, że płyn chłodniczy kapie na rozgrzane rury układu wydechowego, co powoduje jego natychmiastowe wyparowanie. Tego typu usterka jednak powinna być łatwa do zlokalizowania.
Zobacz również: Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?
Bywa, że w wyniku starzenia się lub wad technologicznych gumowe węże w układzie chłodzenia przeciekają, ale tylko podczas dłuższej pracy silnika, kiedy ciecz chłodząca jest mocno rozgrzana, a w układzie panuje nadciśnienie. Aby wykryć skąd wycieka płyn, trzeba po skończonej jeździe ustawić samochód na jakimś czystym, suchym miejscu i pozwolić silnikowi popracować kilka minut na wolnych obrotach. Pod miejscem wycieku pojawi się wilgotna plama. Przeciekający przewód też będzie mokry jeszcze przez jakiś czas po zatrzymaniu silnika.
REKLAMA
REKLAMA