Jak sprawdzić temperaturę zamarzania płynu do chłodnicy?
REKLAMA
REKLAMA
Efektem niedbałości układ chłodniczy jest uszkodzenie korków bezpieczeństwa w silniku (tzw. broki). W skrajnych przypadkach może również dojść do rozsadzenia całej chłodnicy.
REKLAMA
Metodą, z która poradzi sobie każdy kierowca, a która pozwala na sprawdzenie przybliżonej temperatury zamarzania płynu, jest kupno za areometru. Koszt nie jest duży i oscyluje w granicach kilkunastu złotych.
Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”
Brak płynu, może spowodować, że silnik przegrzeje się, a nas będzie czekała co najmniej wymiana uszczelki pod głowicą.
Zobacz również: Płyn do chłodnicy – gotowy czy koncentrat?
Jak wykonać pomiar?
Nabieramy płynu z chłodnicy do przezroczystego zbiorniczka, a wskazówka pokazuje przybliżoną temperaturę zamarzania. Skala może też mieć tylko kolory pokazujące jakość płynu, np. zielony, żółty i czerwony.
Jeśli temperatura zamarzania jest zbyt wysoka (nie powinna być wyższa niż -30°C), to albo dolejmy koncentratu takiego samego płynu, albo wymieńmy płyn na nowy. Powinniśmy wymienić go także wtedy, gdy jest już stary - w zależności od samochodu i rodzaju płynu powinniśmy to robić, co 2-3 lata. Nie dotyczy to tylko płynów o przedłużonej żywotności (do 5 lat), które często są wlewane do układów chłodzenia samochodów w fabryce.
Zobacz również: Jak wybrać okulary słoneczne dla kierowcy?
REKLAMA
REKLAMA