REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Piotr Czerniakowski
Piękne zimowe widoki będą cieszyć tym bardziej, gdy nasze auto będzie się dobrze sprawować.
Piękne zimowe widoki będą cieszyć tym bardziej, gdy nasze auto będzie się dobrze sprawować.

REKLAMA

REKLAMA

Połowa października już za nami. Lada chwila pojawią się pierwsze przymrozki, a my, zaskoczeni nagłym atakiem zimy, niczym polscy drogowcy możemy być na nią kompletnie nieprzygotowani. Wielu nieprzyjemności można uniknąć, w odpowiedni sposób zabezpieczając swe auto.

REKLAMA

Przeciętny użytkownik samochodu nie ma czasu, dostatecznej wiedzy, a przede wszystkim odpowiednich warunków, by dokładnie sprawdzić i przygotować swój pojazd do zimy. Bezsprzecznie najlepszym sposobem jest udanie się do autoryzowanej stacji obsługi. Samochody, których okres gwarancji mechanicznej minął, można również zaprowadzić do warsztatu cieszącego się naszym zaufaniem. Niewątpliwie pozwoli nam to zaoszczędzić kosztów. Najlepszym dla nas rozwiązaniem jest połączenie okresowego przeglądu mechanicznego z zabezpieczeniem auta na najbliższe miesiące. Jeśli jednak terminy wizyt się nie pokrywają, to i tak powinniśmy powierzyć swoje auto specjalistom. Pamiętajmy - jak zawsze - najważniejsze jest bezpieczeństwo .

REKLAMA

W pierwszej kolejności – wymiana ogumienia. Tak naprawdę nie ma konkretnej daty, w której powinniśmy założyć zimówki. Specjaliści radzą, by zrobić to, gdy temperatura powietrza ustabilizuje się na poziomie 7 st. C. lub niższej. Poniżej tej temperatury, opona letnia, która jest zrobiona z innej mieszanki niż zimowa, najzwyczajniej traci przyczepność. Odradza się również wymiany ogumienia na własną rękę. Powinno to być zrobione przez specjalistów, którzy oprócz zmiany opon, wyważą koła. W stolicy, obiegowo uznawanej za drogie miasto, taką usługę można wykonać już za 70 zł. Bez względu na wszystko – na tym oszczędzać nie wolno.

Zobacz też: Jeśli off - road to tylko z dobrą wyciągarką

REKLAMA

Następnym elementem, który trzeba sprawdzić, jest zawieszenie auta. Szczególną uwagę należy zwrócić na amortyzatory. Niesprawne, mimo najlepszych zimówek, ABS-u i wszelkich systemów, mogą wydłużyć drogę hamowania i zmniejszyć sterowność auta. Przy okazji należy sprawdzić czy w zawieszeniu i układzie kierowniczym nie pojawiły się luzy, które znacznie obniżają efektywność działania podzespołów. Z elementów mechanicznych pozostaje jeszcze układ hamulcowy. Mechanicy powinni sprawdzić stan ogólny układu i poszczególnych jego elementów. Jeśli chodzi o płyn hamulcowy , to przy normalnym użytkowaniu obligatoryjnie wymienia się go mniej więcej raz na 2 lata. Z uwagi, że każdy kierowca ma inny styl jazdy, bez względu na to kiedy płyn był wymieniany, powinno się sprawdzić jego stan. Podobnie jest w przypadku płynu chłodniczego – mimo teoretycznych 2 lat żywotności, warto sprawdzić poziom jego zużycia.

Kontrola powinna objąć również instalację elektryczną, czyli przede wszystkim akumulator - stan naładowania i oczyszczenie klem. Jest to szczególnie ważne w przypadku silników wysokoprężnych, które w czasie dużych mrozów pobierają sporo energii z akumulatora. Gdy już  jesteśmy przy silnikach Diesla, warto również zająć się świecami żarowymi, które rozgrzewają powietrze przed uruchomieniem silnika. Jeśli chodzi o silniki benzynowe należy sprawdzić świecie zapłonowe, wraz z całym układem. W każdym silniku zaś trzeba skontrolować stan i naciąg paska klinowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na to, że zimą zmrok zapada szybko, a opady śniegu czy deszczu są codziennością, warto zająć się widocznością – zarówno czynną, jak i bierną. Chcąc dobrze widzieć przez  szybę w naszym samochodzie, powinno się sprawdzić wycieraczki i spryskiwacze. W tych pierwszych należy skontrolować stan piórek. Jeśli zamiast usuwać śnieg i brud z szyby tylko je rozmazują, trzeba wymienić cały element. Spryskiwacze powinny być drożne, strumień musi trafiać wprost pod pole zasięgu wycieraczki, zaś płyn wymieniamy na specjalny, antyzamrożeniowy. Aby być widzianym, trzeba upewnić się czy wszystkie żarówki są sprawne, odblaski całe, a ustawienie świateł – prawidłowe.

Warto pomyśleć również o odpowiednim wyposażeniu samochodu. Wszelkie odmrażacze, szczotki, skrobaczki, to drobiazgi, które pozwolą nam zaoszczędzić czas i nerwy, gdy dojdzie już do porannej „walki” z samochodem. Można również kupić  kamizelkę odblaskową. Nie jest ona wprawdzie obowiązkowym elementem wyposażenia, ale może się przydać w czasie szybko nadchodzącej, zimowej nocy. Oczywiście, oby jak najrzadziej.

Zobacz też: Jak przygotować samochód do jesieni?

Przygotowanie to jedno, lecz nie należy zapominać o odpowiedniej eksploatacji samochodu i monitorowaniu jego stanu. W przypadku starszych samochodów warto od czasu do czasu spojrzeć, czy nie pojawiają się gdzieś ogniska rdzy, dla której zima jest czasem ekspansji. Pamiętajmy również, że olej napędowy w czasie zimy powinien mieć trochę inny skład niż zwykle,  tankujmy go więc tylko na sprawdzonych stacjach. Nie zaszkodzi również raz na jakiś czas skontrolować ciśnienie w oponach.

Może się wydawać, że czeka nas ogrom pracy i mnóstwo wydatków. Pamiętajmy jednak, że wiele z tych rzeczy możemy zrobić sami, równie dobrze jak fachowcy. Dołóżmy wszelkich starań, aby przygotować nasz samochód do jazdy zimą tak, aby była ona bezpieczna dla nas i innych uczestników ruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA