REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód do jesieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie chwile lata warto wykorzystać na przygotowanie auta do jesieni. Warto zadbać przede wszystkim o wycieraczki, uszczelki, elektrykę i wentylację. Kilka prostych czynności pozwoli nam skuteczniej walczyć ze słabą widocznością w deszczowe dni.

Punkt pierwszy: szyby i wycieraczki

Pierwsza rzecz o jaką powinniśmy zatroszczyć się przed jesienią są szyby i wycieraczki przedniej szyby. Szkoło należy dokładnie umyć, a przede wszystkim usunąć owady, które rozbiły się o szybę, a następnie zostały dokładnie rozprowadzone po jej powierzchni przez pióra wycieraczek. Są specjalne preparaty do usuwania owadów, które ułatwiają to zadanie. Nie polecamy natomiast specyfików typu „wycieraczki w sprayu”. Preparaty takie potrafią się później rozmazywać w kontakcie z płynem do szyb.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy mamy czysta szybę dokładnie myjemy pióra wycieraczek. To nie prawda, że po przetarciu gumki czystą białą szmatką zawsze zostanie na niej ślad. Póra myjemy środkiem z alkoholem do momentu gdy na ścierce nie będzie już żadnego śladu brudu.

Na początek warto sprawdzić, czy pióro nie jest wyszczerbione lub popękane – w takim przypadku pozostaje już tylko wymiana, szkoda więc naszej pracy przy myciu części, która wyląduje w śmieciach.

Na koniec warto sprawdzić również w jakim stanie są aluminiowe trzpienie na których osadzone są ramiona wycieraczek. W miejscu obrotu często pojawia się tlenek. Wówczas warto przemyć trzpienie preparatem bezacetonowym do mycia zacisków hamulcowych lub sprayem elektrycznym. Następnie możemy zastosować odrobinę „suchego” smaru teflonowego (nie używamy preparatów z lepkim olejem – przyklejający się brud może kompletnie unieruchomić wycieraczki).

REKLAMA

Zobacz też: Ekspert radzi: jak najlepiej korzystać z klimatyzacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ważną rzeczą jest czysta szyba i sprawne wycieraczki przekonamy się podczas już pierwszego dżdżystego dnia...

Punkt drugi: uszczelki

Nie ma nic gorszego niż wilgoć przedostająca się do wnętrza, a jesień niestety temu sprzyja. Dlatego warto zadbać o uszczelki w drzwiach i prowadnice szyb. Gumę myjemy (inaczej tylko rozsmarujemy zebrany brud...) i pielęgnujemy preparatami sikonowymi lub glicerynowymi. Tzw. uszczelki „mechate” czyli pokryte sproszkowanym welurem czyścimy na początku wodą z mydłem, potem suszymy – spray silikonowy stosujemy bardzo oszczędnie tylko w miejscach gdzie szyba wyraźnie obciera o uszczelkę.

Punk trzeci: elektryka

W powietrzu jest coraz więcej wilgoci, dlatego warto zadbać o elektrykę. W starszych autach jesień to najbardziej odpowiedni moment na wyczyszczenie i zakonserwowanie kabli wysokiego napięcia. Preparat do czyszczenia styków i spray silikonowy będą zatem niezbędne.

W nowych autach powinniśmy zadbać głównie o odsłonięte styki elektryczne w tym klemy akumulatora i skrzynki bezpiecznikowe. (Sprawdźmy przede wszystkim bezpieczniki odpowiadające za wentylator i ogrzewanie szyb). Tam gdzie pojawiają się pierwsze oznaki szarego naloty stosujemy tylko spray do elektryki - nie skrobiemy styków, nie zabezpieczamy ich stałym smarem.

Jeśli skrzynce bezpiecznikowej zebrał się brud, trzeba go usunąć. Kurz doskonale wiąże wilgoć, która może być później przyczyną poważnych problemów.

Punkt czwarty: wentylacja

To być może najważniejszy punkt z całej listy, głównie dlatego, że pozwoli zwalczyć problem parujących szyb.

Po lecie zawsze warto odkurzyć kanały wentylacyjne i spryskać je preparatem dezynfekującym. Ważne, żeby robić to starannie. Czyścimy wszystkie wyloty, również te pod deską rozdzielczą, pod fotelami kierowcy i pasażera. Jeśli przystaniemy na dwóch kratkach na środku deski... wtedy szkoda pracy – to nie zadziała.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Druga rzecz to tzw. filtr pyłkowy. Nie zależnie od tego czy był wymieniany po zimie czy też nie, po sezonie letnim wymaga on starannego odkurzenia, wysuszenia, a jeśli jest czarny od brudu to wymiany. Zakurzony filtr chłonie wilgoć jak gąbka, a następnie wilgotne powietrze wtłaczane jest do kabiny powodując natychmiastowe parowanie!

Na koniec klimatyzacja – pamiętajmy, żeby ją raz na jakiś czas używać, ustawioną na „grzanie”. Klima bardzo skutecznie odparowuje szyby, a nawiew ciepłego suchego powietrza na nogi dosłownie przez 15 minut wysuszy dywaniki, które coraz częściej będą mokre. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA