REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód do jesieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie chwile lata warto wykorzystać na przygotowanie auta do jesieni. Warto zadbać przede wszystkim o wycieraczki, uszczelki, elektrykę i wentylację. Kilka prostych czynności pozwoli nam skuteczniej walczyć ze słabą widocznością w deszczowe dni.

Punkt pierwszy: szyby i wycieraczki

Pierwsza rzecz o jaką powinniśmy zatroszczyć się przed jesienią są szyby i wycieraczki przedniej szyby. Szkoło należy dokładnie umyć, a przede wszystkim usunąć owady, które rozbiły się o szybę, a następnie zostały dokładnie rozprowadzone po jej powierzchni przez pióra wycieraczek. Są specjalne preparaty do usuwania owadów, które ułatwiają to zadanie. Nie polecamy natomiast specyfików typu „wycieraczki w sprayu”. Preparaty takie potrafią się później rozmazywać w kontakcie z płynem do szyb.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy mamy czysta szybę dokładnie myjemy pióra wycieraczek. To nie prawda, że po przetarciu gumki czystą białą szmatką zawsze zostanie na niej ślad. Póra myjemy środkiem z alkoholem do momentu gdy na ścierce nie będzie już żadnego śladu brudu.

Na początek warto sprawdzić, czy pióro nie jest wyszczerbione lub popękane – w takim przypadku pozostaje już tylko wymiana, szkoda więc naszej pracy przy myciu części, która wyląduje w śmieciach.

Na koniec warto sprawdzić również w jakim stanie są aluminiowe trzpienie na których osadzone są ramiona wycieraczek. W miejscu obrotu często pojawia się tlenek. Wówczas warto przemyć trzpienie preparatem bezacetonowym do mycia zacisków hamulcowych lub sprayem elektrycznym. Następnie możemy zastosować odrobinę „suchego” smaru teflonowego (nie używamy preparatów z lepkim olejem – przyklejający się brud może kompletnie unieruchomić wycieraczki).

Zobacz też: Ekspert radzi: jak najlepiej korzystać z klimatyzacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ważną rzeczą jest czysta szyba i sprawne wycieraczki przekonamy się podczas już pierwszego dżdżystego dnia...

Punkt drugi: uszczelki

Nie ma nic gorszego niż wilgoć przedostająca się do wnętrza, a jesień niestety temu sprzyja. Dlatego warto zadbać o uszczelki w drzwiach i prowadnice szyb. Gumę myjemy (inaczej tylko rozsmarujemy zebrany brud...) i pielęgnujemy preparatami sikonowymi lub glicerynowymi. Tzw. uszczelki „mechate” czyli pokryte sproszkowanym welurem czyścimy na początku wodą z mydłem, potem suszymy – spray silikonowy stosujemy bardzo oszczędnie tylko w miejscach gdzie szyba wyraźnie obciera o uszczelkę.

Punk trzeci: elektryka

REKLAMA

W powietrzu jest coraz więcej wilgoci, dlatego warto zadbać o elektrykę. W starszych autach jesień to najbardziej odpowiedni moment na wyczyszczenie i zakonserwowanie kabli wysokiego napięcia. Preparat do czyszczenia styków i spray silikonowy będą zatem niezbędne.

W nowych autach powinniśmy zadbać głównie o odsłonięte styki elektryczne w tym klemy akumulatora i skrzynki bezpiecznikowe. (Sprawdźmy przede wszystkim bezpieczniki odpowiadające za wentylator i ogrzewanie szyb). Tam gdzie pojawiają się pierwsze oznaki szarego naloty stosujemy tylko spray do elektryki - nie skrobiemy styków, nie zabezpieczamy ich stałym smarem.

Jeśli skrzynce bezpiecznikowej zebrał się brud, trzeba go usunąć. Kurz doskonale wiąże wilgoć, która może być później przyczyną poważnych problemów.

Punkt czwarty: wentylacja

To być może najważniejszy punkt z całej listy, głównie dlatego, że pozwoli zwalczyć problem parujących szyb.

Po lecie zawsze warto odkurzyć kanały wentylacyjne i spryskać je preparatem dezynfekującym. Ważne, żeby robić to starannie. Czyścimy wszystkie wyloty, również te pod deską rozdzielczą, pod fotelami kierowcy i pasażera. Jeśli przystaniemy na dwóch kratkach na środku deski... wtedy szkoda pracy – to nie zadziała.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Druga rzecz to tzw. filtr pyłkowy. Nie zależnie od tego czy był wymieniany po zimie czy też nie, po sezonie letnim wymaga on starannego odkurzenia, wysuszenia, a jeśli jest czarny od brudu to wymiany. Zakurzony filtr chłonie wilgoć jak gąbka, a następnie wilgotne powietrze wtłaczane jest do kabiny powodując natychmiastowe parowanie!

Na koniec klimatyzacja – pamiętajmy, żeby ją raz na jakiś czas używać, ustawioną na „grzanie”. Klima bardzo skutecznie odparowuje szyby, a nawiew ciepłego suchego powietrza na nogi dosłownie przez 15 minut wysuszy dywaniki, które coraz częściej będą mokre. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA