REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód do jesieni?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen C3 Picasso Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie chwile lata warto wykorzystać na przygotowanie auta do jesieni. Warto zadbać przede wszystkim o wycieraczki, uszczelki, elektrykę i wentylację. Kilka prostych czynności pozwoli nam skuteczniej walczyć ze słabą widocznością w deszczowe dni.

Punkt pierwszy: szyby i wycieraczki

Pierwsza rzecz o jaką powinniśmy zatroszczyć się przed jesienią są szyby i wycieraczki przedniej szyby. Szkoło należy dokładnie umyć, a przede wszystkim usunąć owady, które rozbiły się o szybę, a następnie zostały dokładnie rozprowadzone po jej powierzchni przez pióra wycieraczek. Są specjalne preparaty do usuwania owadów, które ułatwiają to zadanie. Nie polecamy natomiast specyfików typu „wycieraczki w sprayu”. Preparaty takie potrafią się później rozmazywać w kontakcie z płynem do szyb.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy mamy czysta szybę dokładnie myjemy pióra wycieraczek. To nie prawda, że po przetarciu gumki czystą białą szmatką zawsze zostanie na niej ślad. Póra myjemy środkiem z alkoholem do momentu gdy na ścierce nie będzie już żadnego śladu brudu.

Na początek warto sprawdzić, czy pióro nie jest wyszczerbione lub popękane – w takim przypadku pozostaje już tylko wymiana, szkoda więc naszej pracy przy myciu części, która wyląduje w śmieciach.

Na koniec warto sprawdzić również w jakim stanie są aluminiowe trzpienie na których osadzone są ramiona wycieraczek. W miejscu obrotu często pojawia się tlenek. Wówczas warto przemyć trzpienie preparatem bezacetonowym do mycia zacisków hamulcowych lub sprayem elektrycznym. Następnie możemy zastosować odrobinę „suchego” smaru teflonowego (nie używamy preparatów z lepkim olejem – przyklejający się brud może kompletnie unieruchomić wycieraczki).

REKLAMA

Zobacz też: Ekspert radzi: jak najlepiej korzystać z klimatyzacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ważną rzeczą jest czysta szyba i sprawne wycieraczki przekonamy się podczas już pierwszego dżdżystego dnia...

Punkt drugi: uszczelki

Nie ma nic gorszego niż wilgoć przedostająca się do wnętrza, a jesień niestety temu sprzyja. Dlatego warto zadbać o uszczelki w drzwiach i prowadnice szyb. Gumę myjemy (inaczej tylko rozsmarujemy zebrany brud...) i pielęgnujemy preparatami sikonowymi lub glicerynowymi. Tzw. uszczelki „mechate” czyli pokryte sproszkowanym welurem czyścimy na początku wodą z mydłem, potem suszymy – spray silikonowy stosujemy bardzo oszczędnie tylko w miejscach gdzie szyba wyraźnie obciera o uszczelkę.

Punk trzeci: elektryka

W powietrzu jest coraz więcej wilgoci, dlatego warto zadbać o elektrykę. W starszych autach jesień to najbardziej odpowiedni moment na wyczyszczenie i zakonserwowanie kabli wysokiego napięcia. Preparat do czyszczenia styków i spray silikonowy będą zatem niezbędne.

W nowych autach powinniśmy zadbać głównie o odsłonięte styki elektryczne w tym klemy akumulatora i skrzynki bezpiecznikowe. (Sprawdźmy przede wszystkim bezpieczniki odpowiadające za wentylator i ogrzewanie szyb). Tam gdzie pojawiają się pierwsze oznaki szarego naloty stosujemy tylko spray do elektryki - nie skrobiemy styków, nie zabezpieczamy ich stałym smarem.

Jeśli skrzynce bezpiecznikowej zebrał się brud, trzeba go usunąć. Kurz doskonale wiąże wilgoć, która może być później przyczyną poważnych problemów.

Punkt czwarty: wentylacja

To być może najważniejszy punkt z całej listy, głównie dlatego, że pozwoli zwalczyć problem parujących szyb.

Po lecie zawsze warto odkurzyć kanały wentylacyjne i spryskać je preparatem dezynfekującym. Ważne, żeby robić to starannie. Czyścimy wszystkie wyloty, również te pod deską rozdzielczą, pod fotelami kierowcy i pasażera. Jeśli przystaniemy na dwóch kratkach na środku deski... wtedy szkoda pracy – to nie zadziała.

Zobacz też: Dlaczego nie działa ogrzewanie?

Druga rzecz to tzw. filtr pyłkowy. Nie zależnie od tego czy był wymieniany po zimie czy też nie, po sezonie letnim wymaga on starannego odkurzenia, wysuszenia, a jeśli jest czarny od brudu to wymiany. Zakurzony filtr chłonie wilgoć jak gąbka, a następnie wilgotne powietrze wtłaczane jest do kabiny powodując natychmiastowe parowanie!

Na koniec klimatyzacja – pamiętajmy, żeby ją raz na jakiś czas używać, ustawioną na „grzanie”. Klima bardzo skutecznie odparowuje szyby, a nawiew ciepłego suchego powietrza na nogi dosłownie przez 15 minut wysuszy dywaniki, które coraz częściej będą mokre. 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA