REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak często wymieniać filtry?

Jakubowski Ryszard
Jak często wymieniać filtry? Fot. newspress
Jak często wymieniać filtry? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

W każdym samochodzie istnieje co najmniej kilka filtrów, dbających o to, by do silnika nie przedostawały się różne zanieczyszczenia mogące zakłócić jego pracę.

Ponadto zanieczyszczenia mogą doprowadzić do poważniejszej awarii silnika i układu jezdnego bądź powodować jego szybsze zużywanie się. Jednym z najważniejszych filtrów, współpracujących z silnikiem, jest filtr powietrza. Ma on za zadanie nie dopuścić do przedostania się do silnika kurzu i innych zanieczyszczeń stałych, znajdujących się w powietrzu. Kurz działa jak drobnoziarnisty proszek ścierny, co powoduje że może on szlifować trzonki zaworów, gładź cylindrów i pierścienie tłokowe, znacznie przyspieszając ich zużycie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Inne zanieczyszczenia mogą dostać się pomiędzy elektrody świec zapłonowych, utrudniając lub uniemożliwiając zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej. Mogą także osiąść w gniazdach zaworów lub na przylgniach, powodując powstawanie nieszczelności, nadpalanie się grzybków zaworowych itp. Filtr powietrza należy zmieniać tak często, jak to jest tylko konieczne.

Przy jeździe po drogach gruntowych lub w terenie o dużym zapyleniu, np. w rejonie hut, elektrociepłowni opalanych węglem czy na obrzeżach obszarów piaszczystych, wymiana filtru powietrza co 5000 kilometrów nie jest przejawem nadgorliwości.

REKLAMA

Filtry paliwa

Ważne, dla poprawnej pracy silnika, są filtry paliwa. W samochodach z gaźnikowymi silnikami benzynowymi stosowane są najczęściej siatkowe filtry, montowane w smoku, pobierającym paliwo ze zbiornika i w pompie paliwowej. Nie zawsze one wystarczą, więc dobrze jest zainstalować dodatkowy filtr z papierowym wkładem pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem i wymieniać go, gdy zbierze się w nim dość duża ilość ciemnego osadu. Zwykle taki filtr wytrzymuje do 30 000 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym i silniku benzynowym zasilanym wtryskowo czystość paliwa ma zasadnicze znaczenie dla trwałości i poprawnej pracy elementów układu wtryskowego. Filtry paliwa w takich samochodach są zwykle dwustopniowe – zgrubnego i dokładnego oczyszczania. Wymieniać je należy nie rzadziej, niż przewiduje to instrukcja danego samochodu.

Zobacz również: Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

Ostatnim z filtrów, pracujących na rzecz silnika spalinowego, jest filtr oleju. Jego wymiana zawsze musi towarzyszyć wymianie oleju silnikowego. Jedynie w przypadku silników bardzo mocno zużytych, w których olej zawiera mnóstwo zanieczyszczeń, powinno się wymieniać filtr dwukrotnie na jeden cykl wymiany oleju, gdyż nawet częściowo zatkany przez zanieczyszczenia może powodować istotne obniżenie ciśnienia oleju. Silnik taki powinien zostać jak najszybciej naprawiony lub wymieniony na pełnosprawny.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA