Jak często wymieniać filtry?
REKLAMA
REKLAMA
Ponadto zanieczyszczenia mogą doprowadzić do poważniejszej awarii silnika i układu jezdnego bądź powodować jego szybsze zużywanie się. Jednym z najważniejszych filtrów, współpracujących z silnikiem, jest filtr powietrza. Ma on za zadanie nie dopuścić do przedostania się do silnika kurzu i innych zanieczyszczeń stałych, znajdujących się w powietrzu. Kurz działa jak drobnoziarnisty proszek ścierny, co powoduje że może on szlifować trzonki zaworów, gładź cylindrów i pierścienie tłokowe, znacznie przyspieszając ich zużycie.
REKLAMA
Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?
REKLAMA
Inne zanieczyszczenia mogą dostać się pomiędzy elektrody świec zapłonowych, utrudniając lub uniemożliwiając zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej. Mogą także osiąść w gniazdach zaworów lub na przylgniach, powodując powstawanie nieszczelności, nadpalanie się grzybków zaworowych itp. Filtr powietrza należy zmieniać tak często, jak to jest tylko konieczne.
Przy jeździe po drogach gruntowych lub w terenie o dużym zapyleniu, np. w rejonie hut, elektrociepłowni opalanych węglem czy na obrzeżach obszarów piaszczystych, wymiana filtru powietrza co 5000 kilometrów nie jest przejawem nadgorliwości.
Filtry paliwa
Ważne, dla poprawnej pracy silnika, są filtry paliwa. W samochodach z gaźnikowymi silnikami benzynowymi stosowane są najczęściej siatkowe filtry, montowane w smoku, pobierającym paliwo ze zbiornika i w pompie paliwowej. Nie zawsze one wystarczą, więc dobrze jest zainstalować dodatkowy filtr z papierowym wkładem pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem i wymieniać go, gdy zbierze się w nim dość duża ilość ciemnego osadu. Zwykle taki filtr wytrzymuje do 30 000 kilometrów.
W silniku wysokoprężnym i silniku benzynowym zasilanym wtryskowo czystość paliwa ma zasadnicze znaczenie dla trwałości i poprawnej pracy elementów układu wtryskowego. Filtry paliwa w takich samochodach są zwykle dwustopniowe – zgrubnego i dokładnego oczyszczania. Wymieniać je należy nie rzadziej, niż przewiduje to instrukcja danego samochodu.
Zobacz również: Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?
Ostatnim z filtrów, pracujących na rzecz silnika spalinowego, jest filtr oleju. Jego wymiana zawsze musi towarzyszyć wymianie oleju silnikowego. Jedynie w przypadku silników bardzo mocno zużytych, w których olej zawiera mnóstwo zanieczyszczeń, powinno się wymieniać filtr dwukrotnie na jeden cykl wymiany oleju, gdyż nawet częściowo zatkany przez zanieczyszczenia może powodować istotne obniżenie ciśnienia oleju. Silnik taki powinien zostać jak najszybciej naprawiony lub wymieniony na pełnosprawny.
REKLAMA
REKLAMA