REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak często wymieniać filtry?

Jakubowski Ryszard
Jak często wymieniać filtry? Fot. newspress
Jak często wymieniać filtry? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

W każdym samochodzie istnieje co najmniej kilka filtrów, dbających o to, by do silnika nie przedostawały się różne zanieczyszczenia mogące zakłócić jego pracę.

Ponadto zanieczyszczenia mogą doprowadzić do poważniejszej awarii silnika i układu jezdnego bądź powodować jego szybsze zużywanie się. Jednym z najważniejszych filtrów, współpracujących z silnikiem, jest filtr powietrza. Ma on za zadanie nie dopuścić do przedostania się do silnika kurzu i innych zanieczyszczeń stałych, znajdujących się w powietrzu. Kurz działa jak drobnoziarnisty proszek ścierny, co powoduje że może on szlifować trzonki zaworów, gładź cylindrów i pierścienie tłokowe, znacznie przyspieszając ich zużycie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Kiedy wymienić filtr powietrza?

Inne zanieczyszczenia mogą dostać się pomiędzy elektrody świec zapłonowych, utrudniając lub uniemożliwiając zapłon mieszanki paliwowo – powietrznej. Mogą także osiąść w gniazdach zaworów lub na przylgniach, powodując powstawanie nieszczelności, nadpalanie się grzybków zaworowych itp. Filtr powietrza należy zmieniać tak często, jak to jest tylko konieczne.

Przy jeździe po drogach gruntowych lub w terenie o dużym zapyleniu, np. w rejonie hut, elektrociepłowni opalanych węglem czy na obrzeżach obszarów piaszczystych, wymiana filtru powietrza co 5000 kilometrów nie jest przejawem nadgorliwości.

REKLAMA

Filtry paliwa

Ważne, dla poprawnej pracy silnika, są filtry paliwa. W samochodach z gaźnikowymi silnikami benzynowymi stosowane są najczęściej siatkowe filtry, montowane w smoku, pobierającym paliwo ze zbiornika i w pompie paliwowej. Nie zawsze one wystarczą, więc dobrze jest zainstalować dodatkowy filtr z papierowym wkładem pomiędzy pompą paliwa i gaźnikiem i wymieniać go, gdy zbierze się w nim dość duża ilość ciemnego osadu. Zwykle taki filtr wytrzymuje do 30 000 kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W silniku wysokoprężnym i silniku benzynowym zasilanym wtryskowo czystość paliwa ma zasadnicze znaczenie dla trwałości i poprawnej pracy elementów układu wtryskowego. Filtry paliwa w takich samochodach są zwykle dwustopniowe – zgrubnego i dokładnego oczyszczania. Wymieniać je należy nie rzadziej, niż przewiduje to instrukcja danego samochodu.

Zobacz również: Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

Ostatnim z filtrów, pracujących na rzecz silnika spalinowego, jest filtr oleju. Jego wymiana zawsze musi towarzyszyć wymianie oleju silnikowego. Jedynie w przypadku silników bardzo mocno zużytych, w których olej zawiera mnóstwo zanieczyszczeń, powinno się wymieniać filtr dwukrotnie na jeden cykl wymiany oleju, gdyż nawet częściowo zatkany przez zanieczyszczenia może powodować istotne obniżenie ciśnienia oleju. Silnik taki powinien zostać jak najszybciej naprawiony lub wymieniony na pełnosprawny.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA