Mazda 323 IV: smarowanie części
REKLAMA
REKLAMA
Instrukcja obsługi Mazdy 323 nie przewiduje żadnych szczególnych prac związanych ze smarowaniem. W tym przypadku nie da się określić przebiegu, przy którym należy przeprowadzić taką konserwację. Wszystko trzeba kontrolować na bieżąco i samemu zdecydować, kiedy należy przesmarować dany element. Jest to bardzo łatwa i szybka czynność, która możemy wykonać samemu.
REKLAMA
Zobacz też: Czy warto hydrofobizować szyby?
REKLAMA
Jak się okazuję, regularne smarowanie może znacząco przedłużyć żywotność danej części. Panuje tutaj jedna zasada, z której warto korzystać. W przypadku przegubów i zawiasów polecamy stosować olej lub smar w sprayu np. WD40. Jeśli chodzi o powierzchnie, które do siebie przylegają podczas pracy, to najlepszy do nich będzie smar. Gwarantuje nam on znacznie lepszą przyczepność.
Zaczynamy od drzwi. Zawiasy smarujemy za pomocą oleju w sprayu. Należy uważać, żeby nie zabrudzić przy tym tapicerki drzwi, gdyż wypranie oleju bywa bardzo uciążliwe. Podobną metodę wykorzystujemy w przypadku drzwi, jak i klapy bagażnika. W drzwiach zapadki zamków smarujemy za pomocą pasty silikonowej lub WD40. Na koniec pozostają nam ograniczniki drzwi. W tym przypadku użyjemy smaru lub pasty silikonowej.
Przechodzimy do zamka w tylnej klapie. Najczęściej ulega on uszkodzeniu podczas okresu zimowego. Wszelkie zabrudzenia powodują z czasem jego uszkodzenie. Wówczas jesteśmy zmuszeni do wymiany zamka. Jednak są metody, żeby temu zapobiec. Przed rozpoczęciem okresu zimowego polecamy zaaplikować niewielką ilość odrdzewiacza. Świetnie zakonserwuje zamek i unikniemy problemów z otwieraniem.
Kolejny krok to smarowanie pokrywy silnika. Za pomocą cięgna otwieramy maskę. W miejscu, w którym wychodzi z pancerza nakładamy niedużą ilość smaru, a następnie pociągamy kilkakrotnie za cięgno w celu rozprowadzenia smaru. Zamek pokrywy silnika i jej zawiasy smarujemy za pomocą oleju w sprayu.
Zobacz też: Jak polerować karoserię auta?
REKLAMA
Jeżeli mamy Mazdę 323F, czyli w wersji coupe, warto zadbać o przesmarowanie podnoszonych reflektorów. W tym celu podnosimy maskę i ściągamy panewki kuliste drążka uruchamiającego reflektory ze sworzni kulowych. W panewki aplikujemy smar i wciskamy drążek na swoje miejsce.
Na koniec przechodzimy do wnętrza pojazdu. Zaczynamy od mechanizmu sterowania gazem. Powinna pomóc nam inna osoba, która wciśnie gaz na wyłączonym silniku. Otwieramy wówczas maskę i czyścimy wszystkie elementy, które poruszają się podczas naciskania tego pedału. Do smarowania polecamy WD40.
Jeżeli mamy szyberdach, na początku musimy wytrzeć prowadnice, następnie smarujemy je pastą silikonową lub smarem w sprayu. Inne smarowidła mogą zabrudzić podsufitkę.
REKLAMA
REKLAMA