REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
W aucie z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej.
W aucie z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej.

REKLAMA

REKLAMA

W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.

Na samym początku warto przyjrzeć się warunkom eksploatacyjnym automatycznej skrzyni biegów. Cała przekładnia wypełniona jest syntetycznym olejem o nazwie ATF, czyli Automatic Transmission Fluid. Wykorzystywany jest on do sterowania ciśnieniem hydraulicznym skrzynią biegów oraz do jej smarowania.

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo ważne jest oznaczenie umieszczone przez producenta. Model 323 powinien mieć adnotację „Dexron II” lub „M-II”. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Zły dobór oleju może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

Proces kontrolny automatycznej skrzyni biegów musi być przeprowadzony w odpowiednich warunkach. Płyn ATF musi mieć odpowiednią temperaturę, wynosi ona około 65˚C. Jak ją uzyskać? W tym celu należy wykonać półgodzinną jazdą po uruchomieniu silnika na zimno. Wykonując kontrolę poziomu oleju na zimnym silniku uzyskamy niemiarodajny wynik.

REKLAMA

Kiedy wrócimy z półgodzinnej jazdy, zaciągamy hamulec ręczny i wciskamy hamulce nożny. Następnie włączamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym na około dwie minuty. Za pomocą drążka zmiany biegów z pozycji „P” przechodzimy przez każdy z zakresów pracy skrzyni automatycznej. Na koniec wracamy do pozycji „P”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyciągamy bagnet poziomu oleju ATF. Znajduje się on po lewej stronie, patrząc w stronę kierunku jazdy, z przodu pomiędzy akumulatorem a kolektorem ssącym. Wyjmujemy bagnet i przecieramy go suchą szmatką. Wkładamy go ponownie i wyjmujemy. Poziom płynu powinien być pomiędzy widocznymi znacznikami. Po kolorze płynu możemy określić stan naszej przekładni.

• Nowy płyn ATF jest przezroczysty i ma barwę jasnoczerwoną.
• Kolor ciemny lub czarny, oznacza to zużycie elementów przenoszących napęd
• Jasnobrązowy lub ciemnobrązowy, oznacza przegrzanie lub mocne zużycie oleju.
• Śnieżno-biały, oznacza, że do naszego układu dostała się woda.

Kiedy po wyciągnięciu bagnetu czujemy spaleniznę, oznacza to uszkodzenie skrzyni biegów.

Niewielkie ubytki oleju uzupełniamy. W przypadku większych musimy przyjrzeć się, czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni biegów. Należy uważać, żeby nie przepełnić skrzyni biegów. Spowoduje to powstawanie piany i może uszkodzić przekładnie.

Wymiana oleju

Mazda nie przewiduje wymiany płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów. Dopuszczalne są niewielkie dolewki. Olej jest wymieniany przy naprawie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Czy można zatankować więcej niż pojemność baku?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA