REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mazda 323 IV: kontrola płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
W aucie z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej.
W aucie z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej.

REKLAMA

REKLAMA

W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.

Na samym początku warto przyjrzeć się warunkom eksploatacyjnym automatycznej skrzyni biegów. Cała przekładnia wypełniona jest syntetycznym olejem o nazwie ATF, czyli Automatic Transmission Fluid. Wykorzystywany jest on do sterowania ciśnieniem hydraulicznym skrzynią biegów oraz do jej smarowania.

REKLAMA

Bardzo ważne jest oznaczenie umieszczone przez producenta. Model 323 powinien mieć adnotację „Dexron II” lub „M-II”. Wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Zły dobór oleju może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów.

Zobacz też: Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?

REKLAMA

Proces kontrolny automatycznej skrzyni biegów musi być przeprowadzony w odpowiednich warunkach. Płyn ATF musi mieć odpowiednią temperaturę, wynosi ona około 65˚C. Jak ją uzyskać? W tym celu należy wykonać półgodzinną jazdą po uruchomieniu silnika na zimno. Wykonując kontrolę poziomu oleju na zimnym silniku uzyskamy niemiarodajny wynik.

Kiedy wrócimy z półgodzinnej jazdy, zaciągamy hamulec ręczny i wciskamy hamulce nożny. Następnie włączamy silnik i pozostawiamy go na biegu jałowym na około dwie minuty. Za pomocą drążka zmiany biegów z pozycji „P” przechodzimy przez każdy z zakresów pracy skrzyni automatycznej. Na koniec wracamy do pozycji „P”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyciągamy bagnet poziomu oleju ATF. Znajduje się on po lewej stronie, patrząc w stronę kierunku jazdy, z przodu pomiędzy akumulatorem a kolektorem ssącym. Wyjmujemy bagnet i przecieramy go suchą szmatką. Wkładamy go ponownie i wyjmujemy. Poziom płynu powinien być pomiędzy widocznymi znacznikami. Po kolorze płynu możemy określić stan naszej przekładni.

• Nowy płyn ATF jest przezroczysty i ma barwę jasnoczerwoną.
• Kolor ciemny lub czarny, oznacza to zużycie elementów przenoszących napęd
• Jasnobrązowy lub ciemnobrązowy, oznacza przegrzanie lub mocne zużycie oleju.
• Śnieżno-biały, oznacza, że do naszego układu dostała się woda.

Kiedy po wyciągnięciu bagnetu czujemy spaleniznę, oznacza to uszkodzenie skrzyni biegów.

Niewielkie ubytki oleju uzupełniamy. W przypadku większych musimy przyjrzeć się, czy nie ma nigdzie wycieków ze skrzyni biegów. Należy uważać, żeby nie przepełnić skrzyni biegów. Spowoduje to powstawanie piany i może uszkodzić przekładnie.

Wymiana oleju

Mazda nie przewiduje wymiany płynu ATF w automatycznej skrzyni biegów. Dopuszczalne są niewielkie dolewki. Olej jest wymieniany przy naprawie automatycznej skrzyni biegów.

Zobacz też: Czy można zatankować więcej niż pojemność baku?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA