REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Toyota Avensis czy Mazda 626?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Łuczyński
fot. Toyota
fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Samochody z Japonii zwykle nie są porywające stylizacyjnie, jednak oferują nowoczesną technologię, niezawodność i komfort. Toyota Avensis i Mazda 626 stanowią tego doskonały przykład.

Ostatnia generacja 626 była wytwarzana w latach 1997–2002. Sylwetka samochodu to zwyczajnie 3 bryły, koła i drzwi. Podobny brak przywiązania do stylu znajdziemy w środku. Proste linie, średniej jakości materiały oraz kilka udogodnień w postaci schowków i uchwytów na napoje. Jednak ci którzy decydowali się na 626 nie szukali wcale eleganckiej i porywającej linii, a niezawodności. Samochód w swoim czasie określany był mianem japońskiego Mercedesa.

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazdzie 626

Solidnie acz nudno

REKLAMA

Jedną z pierwszych rzeczy na które się natkniemy w kontakcie z 626 to solidność montażu wszystkich elementów. Nic tu nie skrzypi ani nie trzeszczy. Fotele są wygodne, a zawieszenie dobrze się sprawuje w każdych warunkach. Szkoda, że inżynierowie nie dopracowali układu kierowniczego, jest on dość nieprecyzyjny i nie współgra z zawieszeniem. Podobnie jest z fabrycznymi hamulcami, które szybko się zużywają i lubią się przegrzewać. Mimo to 626 to doskonały samochód rodzinny: przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności 500 litrów pozwalają na długie wakacyjne wyjazdy.

Przy wyborze jednostki napędowej, warto zwrócić uwagę na moc. 90-konna odmiana silnika 1,8 i 100-konna odmiana diesla o pojemności 2 litrów to propozycje dla leniwych kierowców. Lepiej zdecydować się na jednostkę benzynową o pojemności 2 litrów i mocy 136 KM (chociaż odmiana 115-konna w warunkach miejskich wystarcza) lub diesla o mocy 110KM. Nowoczesne silniki Mazdy wymagają dbałości i regularnych przeglądów. Słabym punktem modelu 626 jest też alternator.

Ładniejszy Avensis

Na tle Mazdy, stylistycznie Toyota prezentuje się trochę lepiej. Samochód wchodząc na rynek w 1998 zastąpił legendarną Carinę E, samochód dopracowany i niezawodny. Te dwie cechy Avensis odziedziczył po swoim poprzedniku. Wnętrze, mimo tego iż równie nudne co w 626, jest przestronne i dobrze wyciszone. Bagażnik jest praktycznie taki sam jak u konkurenta. Zawieszenie Toyoty i jej układ kierowniczy jest o niebo lepszy niż w 626 – auto zachowuje się pewnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Opinie kierowców o Toyocie Avensis

REKLAMA

Toyota początkowo przeszczepiła do Avensisa jednostki napędowe z Cariny, na szczęście później powoli unowocześniła i rozbudowała gamę jednostek napędowych. Po faceliftingu z 2000 silniki benzynowe otrzymały technologię zmiennych faz rozrządu (VVT-I), co zwiększyło ich osiągi, poprawiło spalanie i podniosło moc: jednostka 1,8 miała 130 KM, a z dwulitrowej benzyny, inżynierowie wykrzesali 150 KM. Rok wcześniej w ofercie pojawił się nowoczesny diesel D-4D o mocy 112 KM (później zmniejszonej do 110 KM).

Mimo że obydwa samochody są produkcji japońskiej, mają podobne zalety i są równie niezawodne, to jednak Toyota wydaje się bardziej dostosowana do gustów Europejczyków. Nic dziwnego, otóż zbudowano ją z myślą o klientach ze Starego Kontynentu. To z kolei przekłada się na jej popularność i cenę rynkową. Średnia cena 626 to 15 tysięcy złotych. Toyota Avensis jest zwykle o około 2–3tysiące droższa. Wybór pozostaje więc kwestią gustu i zasobności portfela.

fot. Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA